Avatar billede Cunii Nybegynder
29. februar 2012 - 23:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Frustration over windows til mac

Hej,
Jeg håber der er nogle derude der er super gode til mac, jeg er selv ret ny, og nu står jeg i den situation at jeg skal bruge et program der skal køres på windows. Dvs. det skal jeg have ned på min mac.
Så kommer alle problemerne og spørgsmålene.
1. kan slet ikke finde ud af hvor jeg skulle købe den windows? når man kigger på nettet er det for det meste sådan noget Windows update der kommer frem, og det kan jeg vel ikke bruge til særlig meget. og det jo PI**E dyrt?
2. Så har jeg hørt man bare kan bruge gamle windows versioner, jeg har 2 cd'er liggende hvor der angiveligt skulle ligge windows xp, en fra 2004 og en fra 2009. Ville jeg kunne bruge det i stedet for at købe helt nyt? Ville det skade min mac?
3. Jeg har søgt lidt på nettet mht. installering af det, og kan se ordet bootcamp kommer op hele tiden, hvad er det???

Håber nogen kan hjælpe, for jeg kan slet ikke finde ud af det :( .

(Sorry hvis det den forkerte kategori jeg har sat dette ind under.)
Avatar billede zoso Novice
01. marts 2012 - 00:10 #1
Boot Camp er svaret på dit problem.

Læs om det her - tjek om du opfylder alle krav.
http://support.apple.com/kb/HT1461?viewlocale=da_DK

Har du tjekket om der findes Mac-versioner af dit program?
Avatar billede kjeldsted Novice
01. marts 2012 - 00:11 #2
1.: Windows er utrolig dyrt! Sådan er det bare.

2.: Det kommer an på så meget. Bl.a. hvilket styresystem du benytter på din Mac. Snow Leopard eller Lion? (eller noget tredje?)

3.: Bootcamp er et lille program der hjælper dig med at installere Windows på en anden partition på din Mac, samt hjælper med installation af drivers så computeren virker uden problemer under Windows.

Der findes et hav af muligheder for at kører Windows programmer under Mac OS X. Blandt andet en anden partion (via. bootcamp), med Parallels Desktop (Windows samt Mac på samme tid, dog koster det en del), eller ved et af de programmer der lader dig installere et Windows program hvor du ikke behøver styresystem, som fx. Wine. Dog virker sidstnævnte ikke med alle programmer.

Men vi kan jo altså begynde med hvilket styresystem du kører?
Avatar billede Cunii Nybegynder
01. marts 2012 - 00:17 #3
Puha, nu stiller jeg nok et meget dumt spørgsmål.. Men hvor ser jeg hvilket styresystem jeg kører?
Avatar billede Cunii Nybegynder
01. marts 2012 - 00:26 #4
Kan det passe at det er version 10.7.2 ? altså Mac OS X 10.7.2 . Er det det der er styresystemet?
Avatar billede zoso Novice
01. marts 2012 - 00:36 #5
#4 Ja, det er dit styresystem og dets version.

Har du tjekket om du opfylder kravne?

Her er lidt hjælp:
- Tjek din version af Windows XP - den SKAL omfatte Service Pack 2 (SP2).
Avatar billede Cunii Nybegynder
01. marts 2012 - 00:46 #6
Hos mig står der: Hukommelse  4 GB 1333 MHz DDR3, betyder det så jeg ikke opfylder kravet om at den mindst skal have 10 GB plads ? Det jo utrolig meget mere end hvad jeg har, hvad kan jeg gøre ved det :s?
Avatar billede zoso Novice
01. marts 2012 - 00:52 #7
#6 Nej, det er dine RAM - de har intet at gøre med hvor meget plads du har på din pc. Du skal ikke bekymre dig om du har plads nok - det har du. Undersøg istedet det Windows du hentyder til - om det er Service Pack 2 (SP2). Det er altafgørende.
Avatar billede Cunii Nybegynder
01. marts 2012 - 01:00 #8
Den ene er sp1, den anden sku være sp3, men den er så ikke orginal :s , burde jeg så ikke bruge den?
Avatar billede Cunii Nybegynder
01. marts 2012 - 01:10 #9
Kan man ikke bare købe windows xp eller vista i stedet for windows 7 ? de må da være billigere.
Avatar billede zoso Novice
01. marts 2012 - 01:12 #10
#8 Det er et spørgsmål om moral. Så længe den indeholde det fulde materiale og virker, så er der ikke noget problem i at bruge den. Du skal dog have en licensnøgle for at installere Windows, men det har du vel om ikke andet fra den anden?
Avatar billede Cunii Nybegynder
01. marts 2012 - 01:19 #11
Super! Mange tak "zoso" du har været til stor hjælp. :) Det går jeg i krig med i morgen. Men hvis det nu går helt galt er det så muligt at fjerne det helt igen så min Mac bliver som nu?
Avatar billede zoso Novice
01. marts 2012 - 01:35 #12
#11 Det godt du tager det i betragtning i dine overvejelser. Uden at gå for meget ind i det, kan Boot Camp ødelægge din Mac og der er hjælp at hente.

Derfor brug Parallels istedet - det er langt bedre.
Her er et link omkring det.
http://parallels-danmark.dk/parallels-desktop-for-mac.html

Lad mig undersøge nærmere om ulemperne omkring Boot Camp til i morgen.
Avatar billede zoso Novice
01. marts 2012 - 01:39 #13
#12 RETTELSE "og der er INGEN hjælp at hente".
Avatar billede Cunii Nybegynder
01. marts 2012 - 10:16 #14
Puha.. Nu tør jeg ikke gå i gang med noget, den skal jo ikke gå i stykker af det. Hvor er det dog kompliceret.
Avatar billede zoso Novice
01. marts 2012 - 22:11 #15
#14 Det var en måske lidt forhastede og voldsom kommentar omkring Boot Camp i første omgang. Det var på baggrund af denne debat (http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=219304) - altså ikke noget var egen erfaring.
Der er desuden mange i debatten der ikke oplever noget problem, og det er trods alt Apple der står bag programmet.

Er det noget du vil gennemføre? Ellers er der ingen grund til at komme med en guide til hvordan.
Avatar billede Cunii Nybegynder
02. marts 2012 - 00:21 #16
Jeg har ladet mig fortælle at min bootcamp åbenbart er en model som kun kan køre windows 7, hvilket er meget belastende, men ja, så det kan jeg ikke gøre. Så jeg må vist desværre ud og investere 1000 og et eller andet på sådan noget l*rt. Men tak for hjælpen ellers, det noget af en videnskab det her.
Avatar billede zoso Novice
03. marts 2012 - 01:47 #17
#16 Det er ikke korrekt - BootCamp understøtter Windows XP med Service Pack 2.
Læs det i dette link, som desuden er tidligere opgivet.
http://support.apple.com/kb/HT1461?viewlocale=da_DK
Avatar billede Cunii Nybegynder
28. juni 2012 - 00:42 #18
Købte windows og ordnede det via bootcamp