Avatar billede Calle5463 Forsker
17. maj 2012 - 08:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Grafer til hjemmeside

Jeg ønsker mig et par grafer (en kurve og  et søjlediagram eller et radar-diagram, som i øvrigt skal være ret enkle.

Jeg har fundet phpgraphlib og jpgraph på nettet, men har problemer med at få det til at virke.

1) Er der andre/bedre/enklere programmer (hvilke)?

2) Kan jeg få lidt hjælp/råd til installation (rækkefølge, placering)?

3) Hvordan stopper jeg data ind i programmet (data trækkes ud af en mysql-tabel og bearbejdes lidt inden de skal i grafen og kunne se ud som nedenfor, mindste værdi 0, største værdi 5)?

A : 3,5
B : 4,7
C : 2,2
D : 4,3
E : 4,8
F : 3,6
G : 4,7
H : 4,1
17. maj 2012 - 09:11 #1
Jeg så dit spørgsmål, og jeg kikkede hurtigt på phpgraphlib (den kendte jeg ikke i forvejen.)  Det ser for mig nogenlunde enkelt ud, og forklaringerne i tutorial'erne ser også (ved første øjekast) ud til at være let forståelige.  Hvor langt er du selv kommet, og hvor går du i stå?  Jeg står og skal afsted, kommer hjem i aften sent.  Jeg skal kikke videre da, hvis du ikke i mellemtiden har fået fyldestgørende hjælp fra anden side.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2012 - 09:22 #2
Google har et javascript bibliotek til det, som man kan overveje. Dine data:

  http://n0p.com/963092.html

Dokumentation:

  https://developers.google.com/chart/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2012 - 09:36 #3
Eller googles berømte URL-graf-viser. Med dine data, nogenlunde:

http://chart.apis.google.com/chart?cht=bvg&chs=550x300&chd=t:35,47,22,43,48,36,47,41&chxr=1,0,5&chds=0,50&chco=00ddff&chbh=22,0,35&chxt=x,y,x&chxl=0:|A|B|C|D|E|F|G|H|2:||Agurk||&chxs=2,000000,10&chtt=Agurkeforskning&chts=000000,20&chg=0,25,5,5

(mon eksperten.dk kan klare den url?)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2012 - 09:38 #4
Næh, det kunne den ikke. Den her måske http://nxn.dk/ekspertendk963092
Avatar billede Calle5463 Forsker
17. maj 2012 - 10:12 #5
#erikjacobsen:
Agurkeforskning, den var god :-) Det er det ikke. Det er svar fra et tilfredsheds-skema - højeste værdi er 5, laveste er 0 (ikke godt!), pt. 9 spørgsmål.

Google har mange gode bud på mange ting - det vil jeg helt klart se på lidt senere i dag (solen skinner). Min eneste umiddelbare anke er, at jeg ikke selv styrer når/hvis der sker opdatering af sourcen. (De ser i øvrigt ikke ud til at have en radar - det kan jeg leve med)

#1, Christian: Jeg skal lidt senere prøve at opsumere mine oplevelser.

Udvidet ønskeseddel: Jeg kunne tænke mig en lille graf på min side, som man klikker på og derved får en større mere detaljeret graf.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
17. maj 2012 - 10:09 #6
udover Eriks bud kunne du kigge på
js
http://www.rgraph.net/
http://www.highcharts.com/download kræver jquery

php
http://www.phpclasses.org/package/2735-PHP-Render-bar-and-line-charts-as-images.html (kræver medlemsskab, hvilke er gratis)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2012 - 11:49 #7
Jeg regnede også med, at det ikke var agurker.

Læg mærke til i linket i #2, at man får mouseover-effekter på grafen. Smart ...

Jeg har ikke læst licensbetingelserne, men kan man ikke hente javascriptfilerne til egen server, så man selv bestemmer opdateringer?
Avatar billede Calle5463 Forsker
17. maj 2012 - 19:48 #8
Jeg har nu nødtørftigt prøvet googles barchart, og må sige det umiddelbart virker. Jeg har ikke sat mig så meget ind i mulige tilretninger endnu. Pt er min største anke, at det lige tager et par sec. inden den viser chart'en på min side og derefter min side. Det kan måske løses ved at ændre rækkefølgen for upload?

Google skriver:

Section 1:
Deprecation Policy

Google will announce if we intend to discontinue or make backwards incompatible changes to this API or Service. We will use commercially reasonable efforts to continue to operate the Google Chart Tools without these changes until April 20, 2015, unless (as Google determines in its reasonable good faith judgment):
◦required by law or third party relationship (including if there is a change in applicable law or relationship), or
◦doing so could create a security risk or substantial economic or material technical burden.

This Deprecation Policy doesn't apply to versions, features, and functionality labeled as "experimental."

After April 20, 2015, this Deprecation Policy will not apply.
Avatar billede Calle5463 Forsker
24. maj 2012 - 13:53 #9
- jeg skal lige have lejlighed til at prøve phpgraphlib (igen) før jeg roser, lukker og slukker.
Avatar billede Calle5463 Forsker
31. maj 2012 - 16:44 #10
Hvem vil have point?  :-)

Pt. er jeg landet på google's løsning, men ved lejlighed skal jeg have prøvet phpgrapglib - det ser så ikke lige ud til at blive lige nu.
Avatar billede Calle5463 Forsker
01. juni 2012 - 00:16 #11
Hmm