Avatar billede EveryMA Mester
24. maj 2012 - 20:33 Der er 11 kommentarer

Opsætning af design

Hej Eksperter,
Jeg er ingen haj til at opsætte designs men jeg har noget erfaring indenfor det grafiske område.
Jeg har i et par timer tegnet et design i Photoshop i noget der ligner 1800*1800. Nu er jeg så kommet til dér hvor jeg skal opsætte det.

Den eneste metode jeg faktisk kender er at slice hele molevitten ud i Photoshop (dermed opstår der langt mere end 100 billeder pga. de mange detaljer). Og derefter Save For Web hvorefter programmet selv kreerer end HTML fil.

Men det er ikke en holdbar løsning grundet de mange billeder, og 1 bogstav for meget i én tabel/celle gør, at hele designet rykker sig.

Hvilken metode vil I anbefale?
Avatar billede pstidsen Novice
24. maj 2012 - 21:42 #1
1800 * 1800 er da for bredt. Lad være med at gå for langt over 700px.
Avatar billede EveryMA Mester
24. maj 2012 - 22:00 #2
Hehe. Det er med baggrunden naturligvis. Selve designet uden baggrunden er nogenlunde som Eksperten her. I bredden.
Avatar billede EveryMA Mester
27. maj 2012 - 17:04 #3
Er der slet ingen der har nogen idéer.... ?
Avatar billede olebole Juniormester
27. maj 2012 - 17:57 #4
<ole>

Spm: "Jeg har et billede af en bil ... hvordan bygger jeg den?"

Svar: "Du lærer at bygge en bil. At kunne lave et billede af én er meget langt fra begyndelsen på konstruktionen af en bil."

Svaret på dit spørgsmål er: Lær HTML og CSS. Det er et fag, og der findes ikke noget hurtigt fix  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede EveryMA Mester
27. maj 2012 - 19:25 #5
Jeg værdsætter at du bruger lidt tid på at komme herinde for at "hjælpe". Men vil du for guds skyld ikke snart lære at læse spørgsmålet?

Konklusionen af mit problem er: Hvilken metode vil I anbefale?

Jeg spørger hvad I vil anbefale, ikke hvordan jeg gør det.

Det er 2 vidt forskellige ting.
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2012 - 21:08 #6
Jeg mener faktisk at kommentaren fra olebole er reel nok - kan du tilstrækkelig HTML og CSS vil det i sig selv være metoden, for så ved du hvordan designet skal slices op samt hvordan det sættes op til at fungere uden de uhensigtsmæssigheder du nævner du er stødt ind i. De kræver ikke andet end PhotoShop samt notepad.
Avatar billede EveryMA Mester
27. maj 2012 - 22:29 #7
Naturligvis er den reel nok, ingen tvivl om det, men der er heller ingen tvivl om, at det var en dumsmart kommentar. Der jo en grund til at jeg har oprettet tråden.

Men ok - nu nævner du slices, og det er også det jeg er velkendt med. Jeg har det bare med at skære det ud således der kommer over 100 billeder - hvordan jeg ellers kan gøre det med et detaljeret design ved jeg ikke.
Derfor jeg søger en anbefaling.
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2012 - 23:53 #8
Hvis designet er meget detaljerigt eller avanceret kan det sagtens være at 100 billeder eller mere er hvad der skal til - men typisk tror jeg at jeg oftest ligger nærmere 15-50 billeder, og det kan sagtens opnås i de fleste situationer hvis man tænker genbrug og (igen) forstår sin HTML og CSS og ikke lader PhotoShop klare din opklipning. For at komme det nærmere tror jeg vi har behov for at se designet og måske endda din opklipning.
Avatar billede olebole Juniormester
28. maj 2012 - 17:40 #9
"men der er heller ingen tvivl om, at det var en dumsmart kommentar" >> Det vil jeg mene helt kommer an på, om du mener "En smart kommentar til et dumt spørgsmål" eller "En dum kommentar til et smart spørgsmål" - men lad nu det ligge  =)

Udvikling af et webdesign foregår oftest ved, at en udvikler og en designer sætter sig ned med en blok og en masse markers. Der tegnes og diskuteres, hvad der grafisk ønskes, og om dette kan lade sig gøre - og hvis ikke, hvordan det så kan gøres.

Derefter arbejder designeren typisk i Illustrator/Photoshop. Det foregår som regel i tæt kontakt med udvikleren om, hvordan opgaven bedst løses, så man sørger for at lave grafik, der kan kodes på hensigtsmæssig måde og efterfølgende spilder så lidt tid som muligt.

En god webgrafik er med andre ord en grafik, der helt specifikt er fremstillet til at implementere med HTML-/CSS-kode. Hvordan sitet skal kodes skal altså i hovedtrækkene være tænkt ind fra begyndelsen. HTML-/CSS-kode er ikke noget, man 'klistrer' på et færdigt design.

Når designeren er færdig, får udvikleren somregel en samling færdige psd-filer, som han klipper op på passende måde og bruger i stumperne i koden - under hensyntagen til at bruge elementers borders og baggrundsfarver i så høj grad som muligt. Hvordan dette skal ske, afhænger af det aktuelle design. Det findes der ingen standard fremgangsmåde til.

Når keysersoze skriver, at du skal 'slice designet op', er der tale om fagjargon, som intet har med Photoshop's Slice-tool at gøre. Hvis nogen stik mod forventning en dag skulle finde en hensigtsmæssig anvendelse af Photoshop's Slice-tool, har den med garanti intet med webdesign at gøre  =)

Opklipningen foregår helt manuelt ved at flatten'e billedet og udvælge et område, der kopieres og sættes ind i en ny fil - som ender med at blive gemt som jpg eller png (alt efter, hvad der passer bedst til den pågældende grafikstump).
Avatar billede EveryMA Mester
06. december 2014 - 21:19 #10
keysersoze og olebole - smid gerne svar.
jeg valgte, som du skrev, at genbruge nogle billeder.

og i forhold til oleboles kommentar valgte jeg at lave nogle af effekterne i html/css, så det ikke var billeder.

Tak!
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2014 - 23:53 #11
svar