Avatar billede MS_Web Nybegynder
22. juni 2012 - 20:47 Der er 17 kommentarer

Start hjælp ønskes :)

Jeg har arbejdet med PHP før, men på et meget, meget primitivt niveau. Nu vil jeg så prøve igen. Jeg har været på denne side et par dage, og de dage har jeg brugt på at læse lidt gamle spørgsmål.

Det lyder meget til, at man ikke altid kan stole på de tutorials der ligger på nettet. Derfor ville jeg gerne lave mine egne, som andre forhåbentlig også kan få hjælp af. Jeg lære ikke så meget af at læse bøger. Jeg lære bedst ved at tage et skidt afgange med det jeg vil lave.

Jeg vil fx gerne starte med at lave et loginsystem, hvor jeg så bygger mere på hen af vejen. Men efter som jeg starter på noget nær et nulpunkt, vil det kræve meget hjælp og beskrivelse af de koder der bliver givet til mig i starten. Og med tiden vil jeg så, forhåbentlig, kunne kode mere og mere selv.

Er det en fremgangsmåde som folk på eksperten.dk kan acceptere? Man skal jo starte et sted. :)

Udover det har jeg et spørgsmål andet spørgsmål.

Hvad er vigtigt at have med i sin header. Eller i toppen af sine sider.
Lige nu har jeg:

<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <!--Jeg køre UTF-8 i alt som jeg læste et sted var vigtigt-->
<title></title>
</head>
<body>
Er der andre ting der er vigtige?
Avatar billede KHHP Juniormester
22. juni 2012 - 21:01 #1
Som en lille hjælp til selvhjælp, så er der en side der hedder nemprogrammering.dk, hvor de har en masse gode php-tutorials, som er relevante og nutidige. Husk at se deres javascript videoer inden du ser php, da det gør det en del nemmere
Vil du gå i krig med database og PHP så se deres MySQL videoer og læs derefter denne guide: http://www.eksperten.dk/guide/1480
Så er du opdateret og kan de forskellige ting, men ellers så er eksperten.dk jo til for netop at hjælpe dig hvis du har spørgsmål.
For at besvare dit første spørgsmål, så kan du tilføje nogle flere meta-tags, som kan bruges til SEO-optimering.
<meta name="keywords" content="web, www, pc, mac, mac os x, windows, linux, php, mysql, html, css"/>
        <meta name="description" content="Trænger din hjemmeside til en lille opgradering? Har du en god idé til en side, men mangler en til at lave det? Driller computeren? Uanset hvad problemet er så kontakt mig for en meget fordelagtig og konkurrenedygtig pris."/>

Dette er f.eks. SEO-optimeringen af index.php af min personlige side.
Avatar billede olebole Juniormester
22. juni 2012 - 21:17 #2
<ole>

Du skriver:
"Jeg har arbejdet med PHP før, men på et meget, meget primitivt niveau."

- og:
"Derfor ville jeg gerne lave mine egne, som andre forhåbentlig også kan få hjælp af."

Det forstår jeg så ikke lige helt. Grunden til, at tutorials på nettet er så elendige, er netop, at de er lavet af folk, som ikke kan det, de skriver om  =)

Eksperten er derudover ikke rigtig egnet til generelle spørgsmål. Den er mere beregnet til spørgsmål om specifikke kodeproblemer  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
22. juni 2012 - 21:37 #3
nemprogrammering.dk er desværre ligeså fyldt med misforståelser og fejl som de fleste andre af den slags sites på WWW  :o|

KHHP: Meta tags er mest af historisk interesse, hvad SEO angår - specielt keywords. SEO handler om primært om tre ting:

1) Indhold
2) Indhold
3) Indhold

- og så om, hvordan dette indhold er mærket op - samt de kontekstuelle sammenhænge din side optræder i (links fra og til relevante sider, m.m.). Meta keywords har man ikke kunne bruge til noget særligt i adskillige år. Tværtimod straffes man efter sigende (ingen udenfor Google kender reelt noget til algoritmerne) for at spamme (mere end ganske få ord). I den forbindelse ligger du nok på grænsen med det, du viser ovenfor  =)

SEO får dog mindre og mindre betydning i disse år. Det er langtfra længere det klassiske SEO-paradigme, som er gældende - hvor siden med dens indhold, kontekst og generelle popularitet afgjorde en søgning.

Søger vi to begge på f.eks. 'Grækenland', er det overvejende sandsynligt, at vi får to komplet forskellige resultater. Det skyldes, at der på WWW desværre er en trend mod at 'skræddersy' alle visninger/søgninger/reklamer til den enkelte bruger - og det, han erfaringsmæssigt efterspørger.

Det net, der skulle gøre os klogere og udvide vores horisont og viden, er altså i stedet begyndt kun at fodre os med det, vi i forvejen ved og interesserer os for. Chancen for at komme i berøring med nye emner og aspekter af livet bliver mere og mere indsnævret med den kurs. Videnssamfund, goodbye ... Dummesamfund, see you in a second! Nå, men det var så en helt anden snak  *o)
Avatar billede MS_Web Nybegynder
22. juni 2012 - 21:47 #4
Hey KHHP ---> Det er en side jeg nok vil benytte mig af. Og hvad ang Oles rigtigt gode vejledning, så ligger den allerede som quick link i min browser :P

Hey ole ---> Er faktisk glad for du kommentere mit spørgsmål.
Jeg har set at du er utrolig aktiv i spørgsmålene, og du virker til at vide havde det hele handler om. Hvilket jeg har stor respekt for. Nu må du ikke misforstå det næste, men det virker også som om, at du og andre ikke altid er villige til at lære folk op der starter fra bunden. Men jeg ved ikke hvor man ellers skulle kunne få sådanne hjælp, og det var netop derfor jeg spurgte. Gider ikke at spilde hverken min, eller andres tid på at poste spørgsmål, ingen gider at svar på.

Men man skal starte et sted, og fysisk lære jeg bedst ved at se nogen gøre, noget imens de forklare, og så derefter selv arbejde med det. Det med at læse mig frem til tingene, er ikke noget jeg nogensinde har været god tid. Sådan er vi jo nogen der er.

Med hensyn til det første du skriver.
Det var jo netop derfor jeg ville høre fra jer, eksperter, hvordan man sikret og bedst gør tingene. Så vil jeg samle det i nogle tutorials der hjælper folk.
Avatar billede MS_Web Nybegynder
22. juni 2012 - 21:50 #5
Og det er også indlæg som #4 der gør at jeg ikke har tillid til sådanne sider. For mig virker den jo troværdig, der er jo ingen inde på den side der modsiger det der står. Derfor synes jeg det er bedre at lave et samarbejde med folk på forummer som dette, og via samarbejde få udarbejdet lige præcis det den enkelte har brug for at lære eller at lave.
Avatar billede MS_Web Nybegynder
22. juni 2012 - 21:51 #6
P*s. Der skulle selvfølgelig stå #3 :(
Avatar billede olebole Juniormester
22. juni 2012 - 22:11 #7
Naturligvis skal man begynde et sted - det sted er bare ikke Eksperten. At forklare ting 'fra Adam og Eva' er ikke realistisk i en tråd i et forum. På grund af formatet kan resultatet da også kun blive meget overfladiske og flygtige forklaringer - og det er det allerværste for folk, der skal lære.

Hvad Eksperten derimod er kanon god til, er det, den også blev skabt til: At give hjælp til selvhjælp omkring specifikke problemer.

Derfor har du fuldstændig ret i, at jeg og andre brugere er yderst modvillige, når det gælder at lære folk op fra bunden her på Eksperten. Den del af min værnepligt har jeg aftjent ved i adskillige omgange at undervise i webudvikling på en del af landets erhvervsskoler. Det er to helt forskellige måder at undervise på - de opfylder vidt forskellige krav - og er velegnede til helt forskellige ting. Eksperten er komplet uegenet til det, du efterlyser - og dets brugere er ikke interesserede i at lære folk op fra bunden.

Du bør som sagt ikke begynde at skrive tutorials, før du har noget at bidrage med - og det har du ikke, før du er blevet rigtig god. Det kan godt være, det er vældig trendy at stille op til dans på TV, når det eneste man ikke kan er at danse - eller stille sig op og bræge falsk og ude af takt i X-Factor. Man kan så bare spørge, om det er en civilisation værdig at lade de, som ikke kan, gøre tingene? Hvad hensigtsmæssigt er der i at en, som ikke kan kode, absolut skal undervise andre i det, han ikke kan? Det giver bare nada mening!
Avatar billede MS_Web Nybegynder
22. juni 2012 - 23:07 #8
Jeg kan godt se hvad du mener. Det er heller ikke meningen at jeg bare vil skrive tutorials, uden at vide hvad jeg reelt skriver om. Jeg vil netop bruge jeres guldkorn og forklaringer, blandet med det som jeg har lavet rigtigt, til at forklare andre hvorfor tingene er skrevet som de er.

Fx som jeg sagde før, så forstiller jeg mig at jeg vil lave et loginsystem. Selvfølgelig skal i ikke skrive det hele. Jeg vil lave filerne, koderne og så spørger indtil hvad gør som det næste, er det godt nok det der er lavet eller er der en bedre måde osv.
Men jeg vil bare tage lidt adgangen for ikke at side med et stort projekt, hvor det hele bliver overfladisk. Efter hånden som jeg gør min mine erfaringer vil jer så skrive det til tutorials. Mest for at jeg ikke skal sidde og blader en masse tråde igennem her, men også så andre evt kan finde den nødvendige og gode viden, der kommer direkte fra eksperterne.

Jeg vil selvfølgelig komme med spørgsmål, men så er spørgsmålet om man får noget at arbejde med, samt forklaringer på hvorfor koderne er som de er, eller om man bare bliver henvist til php.net

Jeg tror jeg vil give det et forsøg, og jeg håber du og andre vil kommentere på hvordan koderne kan laves bedre, og hvad der gør dem bedre.

Jeg vil være glad for alt den hjælp jeg kan få, og jeg har meget respekt for alle jer, der gider at bruge jeres fritid på at hjælpe fjolser som mig :)
Avatar billede cronaldo Nybegynder
23. juni 2012 - 03:17 #9
Min bedste overbevisning er, at du skal gøre følgende:

1) Installer en PHP-server + en SQL database på din computer
2) Lav nogle forskellige projekter, som du synes, kunne være interessante. Opdag de problemstillinger der er ved forskellige projekter og arbejd med dem.
3) Ovenstående projekter må kun være lokale - lad være med at smide din crap-kode online inden du har lært, hvordan det hele skal fungere :)
4) Når du kan din PHP, så begynd at udvide - gå over i noget OOP/MVC-programmering, hvor du kan optimere og genbruge din kode mv.
5) Desto længere tid du arbejde med ovenstående, des lettere har du ved at indse hvorfor du ikke skal skrive tutorials - for jo mere man lærer, jo mere indser man, at man mangler at vide. Hvis du ikke har et ret godt niveau, så kan du jo ligeså godt skrive tutorials om opdræt af muslinger eller hvordan man lakerer et bord? Forstå mig ret!

Med andre ord - kom igang med noget praktisk, for hvis du skal være autodidakt så bliver du nødt til at se noget praktik, inden du forstår teorien - det er i hvert fald sådan, jeg har gjort det! :)
Avatar billede MS_Web Nybegynder
23. juni 2012 - 14:04 #10
Det er jeg også i fuld gang med :)

Jeg spurgte til havde man skulle skrive i toppen af sine sider.
Jeg ser flere der laver <!DOCTYPE

Hvordan ved man hvilken doctype man skal bruge?
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 15:22 #11
I virkeligheden er jeg slet ikke sikker på, du burde kaste dig ud i et serversprog endnu. Teksten i spørgsmålet og i #10 afslører et voldsomt begrænset HTML-kendskab.

Glem alt om PHP og begynd at lære HTML og CSS (og meget gerne noget JavaScript). Når du om et par år har lært det mest nødvendige, vil det give mening at begynde på PHP ... ikke før
Avatar billede MS_Web Nybegynder
23. juni 2012 - 15:32 #12
Jamen jeg har skam styr på at jeg skal bruge det i HTML.
Men er der en kommando der passer til PHP, eller er det kun HTML eller XHTML?
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 15:46 #13
Undskyld mig, men det er der intet i denne tråd, der tyder på. Når du skriver de ting, du skriver, så er du blank som et venetiansk krystalspejl - men det er du nok først i stand til at erkende, når/hvis du får lært det mest grundlæggende  =)
Avatar billede olebole Juniormester
23. juni 2012 - 15:47 #14
PS: - og PHP har du tydeligvis heller ikke forstået noget af meningen med
Avatar billede MS_Web Nybegynder
25. juni 2012 - 11:49 #15
Ole->
Altså jeg har leget en hel del med HTML. Nu vil jeg så gerne have mine hjemmesider kan noget mere. Altså være mere dynamiske og derfor valgte jeg at prøve PHP igen.

Efter som jeg har droppet alle de der forældet bøger og hjemmesider som vildleder en, valgte jeg at spørger herinde på eksperten.dk. De ting jeg lavede før ville du nok brække dig over. Det var meget primitivt og sikkerhed var nok en by på Mars. Det er lang tid siden og derfor starter jeg op fra nul.

Jeg kan godt se mine spørgsmål i #0 og #10 var lidt forkert skrevet.
#0: Jeg mente ikke hvad der skulle være i headeren generelt. Men om der skulle være noget specielt til PHP.

#10: Jeg mente ikke, at jeg ikke kendte til <!doctype. Jeg havde lært at det var en kommando, der hjælper browsere at læse dele af sprog, som de måske ikke helt kender, som fx koder som er forældet. Dette troede jeg måske også kunne være tilfældet med PHP, netop fordi jeg ikke rigtigt har arbejdet med det før på en ordenlig måde. Men dit svar giver mig en ide om at sådan er det nok ikke.

Jeg er da også ked af, at min ide om at lave nogle tutorials hvor tingene står rigtigt, ikke faldt i god jord. Jeg kan godt forstå at det bliver set som "Åhh nej, en nybegynder tutorial mere". Men det var slet ikke det der var min plan. Det er også droppet.

Jeg stillede spørgsmålet her på siden, fordi det var det bedste sted på dansk, at oprette spørgsmål.

Mit mål fra start var at gøre som der bliver skrevet i #9:
1) Installer en PHP-server + en SQL database på din computer
2) Lav nogle forskellige projekter, som du synes, kunne være interessante. Opdag de problemstillinger der er ved forskellige projekter og arbejd med dem.

1) Tjek
2) Næsten tjek.

Men jeg vil først og fremmest bare vide, om et php-dokument kræver specielle kommandoer eller noget andet specielt, ud over <?php ?> for at virke ordenligt.
Det var det mit spørgsmål her på siden lagde op til. Det var åbenbart grebet forkert an. Og jeg må nok lære at stille nogle bedre spørgsmål.
Er så bare lidt ked af de sidste svar du kommer med. Det slår mig dog ikke ud og jeg forsætte mit arbejde med at lære PHP.

Men Ole, kan ellers godt lide den kynisme du har overfor sider og folk, der vildleder os der vil lære. Det kommer meget til syne når du bruger din faglighed til at hjælpe andre, der ikke får helt den hjælp de har brug for. Forsæt det gode arbejde med det.

Det virker generelt på mange erfarne, at de har en holdning om at man som ny ikke må få ordenligt hjælp. Det er nok kun forbeholdt dem der vil leve af det og uddanner sig til webprogrammør, og ikke os andre fritids interesseret.

Cronaldo og KHHP, i må gerne smide et svar.
Det må du også gerne Ole, men jeg har læst sted du ikke samler.
Avatar billede olebole Juniormester
25. juni 2012 - 12:42 #16
"Det virker generelt på mange erfarne, at de har en holdning om at man som ny ikke må få ordenligt hjælp. Det er nok kun forbeholdt dem der vil leve af det og uddanner sig til webprogrammør, og ikke os andre fritids interesseret."

Det er virkelig skarpt observeret i et forum, der indeholder, der næsten indeholder én million spørgsmål, hvoraf langt den overvejende del i kodekategorierne er stillet af fritidskodere. Så kan der næsten ikke vrøvles mere ihærdigt!

Du har tydeligvis stadig ikke forstået begrebet 'webforum'. Et webforum som Eksperten er komplet uegnet til at lære folk et fag (og slet ikke fra bunden) - for uanset om du er fritidskoder, beskæftiger du dig med et fag. Du kan jo heller ikke lære gynækologi i et webforum.

Eksperten er velegnet til at besvare helt specifikke spørgsmål om helt specifikke problemer. Det egner sig ikke til at lære teknologien totalt fra bunden ... og det er stadig min opfattelse, det er det, du efterspørger - i hvertfald er det det, du har brug for.
Avatar billede olebole Juniormester
25. juni 2012 - 13:34 #17
I virkeligheden tror jeg, det er dit udgangspunkt, der er forkert: "Jeg lære ikke så meget af at læse bøger. Jeg lære bedst ved at tage et skidt afgange med det jeg vil lave.".

Vil du lære at kode web, kræver det, du læser tusindvis af sider. Det er komplet urealistisk at lære webudvikling ved at prøve sig frem - og i dag gælder det i øvrigt (næsten) alle fag.

På Eksperten hører man skræmmende ofte folk sige noget i stil med: "Jeg er den praktiske type. Jeg lærer bedst ved at gøre tingene - ikke ved at læse om dem". Det er rent 'Bull'!

Det svarer til, at min nabo - som er den boglige type - gerne vil forcerer Niagara Falls på en line. Da han ikke er den store praktikker, vil han gerne lære det ved at læse om det.

Vi kan næppe blive uenige om, at han er helt og komplet afkoblet fra virkeligheden. Han har ikke fattet hat af det, han vil kaste sig ud i - og at en fiasko er uundgåelig.

Ligeså urealistisk er det at lære webudvikling ved at kaste sig ud i faget uden at læse noget om det. 99% af webudvikling er teori ... én procent handler om at skrive koden.

Hvis du ikke ønsker at læse om det, du gerne vil lære, er du født hundrede år for sent - eller også må du skifte interesse til f.eks. grøftegravning.

Væn dig til at lære ved at læse - uanset, hvor svært det kan være. Jeg erkender fuldt ud, det kan være svært, hvis man er ordblind eller på anden måde læseudfordret - men jeg ville fylde dig med løgn, hvis jeg sagde noget andet