Avatar billede breyens Nybegynder
06. juli 2012 - 21:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

overfør værdi hvis tallet er ens??

Hej. Jeg er helt ny på Eksperten.dk og ikke ekspert i Excel så leder derfor efter lit vejledning.

Jeg har brug for at kunne sammenligne celler og hvis de er ens overføre værdien som står i cellen til højre for.

Jeg har prøvet at opstille en Hvis-formel men støder på problemer når jeg skal sammenligne min kolonne med varenumre. Hvordan finder jeg en ens celle og overfører værdien som står i samme række, næste kolonne???

Jeg håber mit problem kan forsåes, ellers må jeg prøve at uddybe mit problem.
Avatar billede finb Ekspert
06. juli 2012 - 21:55 #1
Brug
=lopslag(....)
vejledningen til syntaxen popper frem efter første parentes "("
eller læs Help, tasten F1
Mvh finb
Avatar billede breyens Nybegynder
06. juli 2012 - 22:15 #2
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår denne formel, mit eksempel:

varenumre i kolonne A
værdi ud for varenumre i kolonne B
varenummer i kolonne C

Jeg vil nu finde værdien som skal ud for varenumrene i C
I mit hoved må det give:

=hvis varenummer i C = med et nummer i A, skal værdien ud for det fundne varenummer i A, overføres til værdien i kolonne D ud for varenumret i C.

Giver dette mening?
Avatar billede finb Ekspert
06. juli 2012 - 22:56 #3
lopslag() er korrekt, men kan kun kigge til højre,
dvs. hvis kol. C stod til venstre for "datatabellen" kol. A og B,
ville det virke.
Kan du arrangere dine data, så dette opfyldes ?
Avatar billede breyens Nybegynder
06. juli 2012 - 23:04 #4
Ja det er jeg sikker på... Tak for de hurtige svar, prøver dit forslag i morgen
Avatar billede vejmand Juniormester
06. juli 2012 - 23:04 #5
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtig:
Skriv følgende i D1: =LOPSLAG(C1;A1:B23;2;FALSK)

Den søger efter det varenummer som står i C1 i kolonne A og returnerer værdien fra kolonne B
Avatar billede vejmand Juniormester
06. juli 2012 - 23:11 #6
Et eksempel:

   A    B    C    D
1 100  250  103  204
2 101  341
3 102  107
4 103  204
5 104  87
6 105  901
7 106  233
8 107  141
9 108  17
Avatar billede vejmand Juniormester
06. juli 2012 - 23:13 #7
=LOPSLAG(C1;A:B;2;FALSK)

Den dækker hele kolonne A og B
Avatar billede breyens Nybegynder
15. august 2012 - 23:09 #8
Hej igen.
Jeg er ked af først at svare nu, men har været på ferie - tak for de forklarende og gode svar, jeg har nu løst opgaven... TAK!

Breyens
Avatar billede breyens Nybegynder
15. august 2012 - 23:11 #9
Jeg kan ikke rigtig komme til at give jer point - som jeg ser det kan jeg kun acceptere mit eget og give mig selv point, hvilket virker lidt dumt :) I skal have jeres point for rigtige svar så snart jeg finder ud af hvordan!

Breyens
Avatar billede vejmand Juniormester
15. august 2012 - 23:16 #10
Vi skal først sende et "Svar", før du kan give point.

Nu ved jeg ikke om det er mit forslag, du har brugt.
Ellers må du lige skrive det, så hjælperen kan sende et "Svar" til point.  :-)
Avatar billede breyens Nybegynder
16. august 2012 - 08:49 #11
Ja ok det giver mening nu - Jeg giver jer begge point, da I begge hjalp og jeg var så langsom til at svare igen...
Avatar billede vejmand Juniormester
16. august 2012 - 11:27 #12
Ok, tak, så skulle du lige have ventet på svar fra finb og så accepteret begge vores svar.
Jeg opretter et spørgsmål med halvdelen til finb.

http://www.eksperten.dk/spm/967501
Avatar billede finb Ekspert
16. august 2012 - 11:54 #13
hej breyens
tak for point,
jeg går ikke op i point,
det er ok, at
vejmand får dem
men tak
finb