Avatar billede tobrukDk Novice
30. juli 2012 - 02:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

bygge videre på js

Hej

Jeg har utrolig meget god kendeskab til mysql, mysqli, php, css/3, html/5 dog kun jeg måske godt blive bedre lidt til noget af det men ved ikke lige helt hvad det skulle være for noget? og hvad jeg skulle lave af opgaver på sider??

Jeg kun godt tænke mig at lærer js men ved ikke lige helt hvad jeg skal start med og bygge med så jeg kan blive bedre til det og bygge noget fedt ud af det hele.. :)

Har du nogle ide til hvad jeg skal bygge i js eller php&mysqli jeg er meget åben for hvad jeg skal bygge på eller lave en lille opgave :)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. juli 2012 - 02:44 #1
Kig på min hjemmeside der er masser af Javascript du kan gå igang med : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Hvis du kender HTML 5's audio video canvas og de nye input typer så er der Javascript API til dem så du kan lave endnu mere.

Og der er geolocation, getUserMedia, Fuldskærm, pointer lock, storage.

Der er massere af gå igang med alt efter hvad du syntes er spændende.

Du kunne du starte med at lære det som der er mest understøttede og færdig udviklet.
For eksempel storage virker fint i browserne hvor getUserMedia kun virker i meget få browsere.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. juli 2012 - 06:53 #2
prøv i første omgang at undgå at bruge framework feks jquery (kan evt bruges senere).

Jeg ville anbefale du kigger på grundlæggende JS, arbejder rigtigt meget med array, (alm array, multidim array, associative array, meget kan taget fra PHP), hvilke fører dig over til brug af, JSON,
kig på DOM håndtering i JS
hvis du savner PHP kan du kigge på phpjs.org

*) steder hvor du bør bruge JS, validering af bruger input, formavalidering, (må ikke stå alene, skal følges op serverside).

*) du kunne bede bruger indtaste et tal (husk at validere), og via js lave det tilsvarende antal input boxe

*) læs et array og dynamisk lave nogle felter, og hælde data i fra det array
*) læs et JSON codet array og dynamisk lave nogle felter, og hælde data i fra det array

*) lav en tabel, og hæld data i fra et array, hvor du dynamisk lave nye rækker (kunne være en liste af alle brugere, det er tabulære data), på sigt kunne dette array komme JSON encodet via AJAX

*) ændre nogle CSS egenskaber via JS, eller skifte en class på en div via JS

*) decode noget XML via JS

dette munder ud i du kunne modtage data fra serveren feks via AJAX, og behandle data (XML eller JSON), og nej du skal ikke retunerer HTML via AJAX, kun rå data.

*) omregning fra et talsystem til et andet, feks havde vi for nyligt http://www.eksperten.dk/spm/966571 (løsningen blive ikke givet), der omregner du fra et talsystem til et andet, og kigge på GMAP v3 API (kunne snyde og bruge dette format http://maps.google.com/maps?q=55.676111,12.568611, men får du data i dette format 55° 40′ 34″ N, 12° 34′ 7″ E, så skal der regnes lidt)

et lille side spring:
brugeroprettelse på en side, test om brugernavn er optaget(AJAX).
indtast et postnummer, og byen udfyldes automatisk (AJAX)
indtast kundenummer, og kundedata visses automatisk (AJAX)
vælg en kunstner(evt med autocomplete), og alle plader med den kunstner visses(AJAX)
Avatar billede jokkejensen Novice
30. juli 2012 - 08:34 #3
Enig, sæt dig ind i jquery.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. juli 2012 - 16:06 #4
jeg får lange no..... af E's url parser og behandling af code, linket er til rådhuspladsen klik på den grønne pil så kan man se kordinaterne som grader minuter sekunder +55 40 34.00, +12 34 7.00 og som decimal grader 55.676111,12.568611
kunne selvføgelig også bare bruge DMS functionen på lommeregneren
det er lige før man skulle droppe E og hoppe helt over til http://www.udvikleren.dk/ jeg har da set i andre i denne tråd er derover også, der er helt klart en bedre link, code, og BB håndtering,

@jokkejensen jeg ville vente med jquery, til "normalt" js sidder fast, og kun bruge jquery hvor det giver mening, hvor det anvendes på siden i forvejen, der er tråds alt 100K overhead, og tager du UI med har du lige yderligere 200K oveni
Avatar billede tobrukDk Novice
30. juli 2012 - 16:07 #5
# 1 & 2 så i mener at jeg skal kigge på array i js og html5 så er jeg godt på vej?? eller hvad?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. juli 2012 - 17:10 #6
array og validering af felter, ser jeg som det vigtigste, HTML5 er ikke endelig std ennu, og ikke alle browsere understøtter det lige godt, men det er helt klart værd at kigge på, men nok ikke som 1 priotet,
men array kræver du har grundlæggende JS på plads, ellers kommer du rundt om det, og lære det. Løkker, burde du kende fra PHP
Avatar billede jokkejensen Novice
30. juli 2012 - 17:21 #7
100K hvad i overhead ? gziped og komprimeret er fylder jquery 32kb hvis det er det du mener, vælger man et kendt cdn er der fint crossdomain client cache på så koster det gratis i trafik, i værste fald et lille dns opslag.

Der er også jquery på udvikleren.dk, så hold dig fra den, det er jo så langsomt :)

OG hov på eksperten :), og enda på dit eget site.. :)

At vente med at bruge Jquery før man kender JS  basics kan du have ret i, men ikke at det er overhead at skulle hente det.

/J
Avatar billede tobrukDk Novice
30. juli 2012 - 17:51 #8
#6 så det vil være sådan at jeg skulle kigge på array og måske prøve lave mit eget lille søg system eller er det for stort eller hvad? eller skal jeg lege lidt med noget upload til hjemmeside :)

Skal jeg bruge jquery eller js?
Avatar billede tobrukDk Novice
31. juli 2012 - 02:20 #9
Vil det være en god ide at lege lidt med sådan noget med hvis en bruger log ind så i stede for at ligesom sende ham videre til en anden side så komme der en box frem og siger noget ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
31. juli 2012 - 13:14 #10
#7
crossdomain client cache
forudsat man ikke sletter sin browser cache når man lukker sin browser

henter det fra google CDN
<script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1/jquery.min.js"></script>
jQuery v1.7.2 jquery.min.js 94.840K
og er glad for jeg ikke skal bruge det på en mobil enhed hvor jeg betaler pr forbrug.

ja jeg bruger det selv ifm sortering i en tabel(helligdage), samt en del AJAX, jeg ikke har publiceret link til, samt anden test. AJAX kan skrives med og uden jquery, og man skal kende bægge dele
som jeg skrev, brug det hvor det giver mening, dvs det bruges på siden i forvejen, så man skal absolut have kendskab til jquery, men ikke 1 priotet

men ikke at det er overhead at skulle hente det.
det er overhead hvis du ikke bruger det, men jo flere ting fra jquery lib du bruger jo mindre er overhead

#8
måske prøve lave mit eget lille søg system
der ville jeg nok bruge AJAX, hvilke er for stort i første omgang.
medmindre du vil ligge alle dine søgeord ind i et array, og travaserer arrayet igennem for det søgte ord
til AJAX bør du kigge på den trationelle måde med GET/POST, og derefter hvodan man laver det med jquery
eller skal jeg lege lidt med noget upload til hjemmeside
lyder også som noget AJAX

#9
du kan jo forsøge hvis du syntes det kunne være interessant

du lærer kun JS/Jquery ved at bruge det
Avatar billede tobrukDk Novice
31. juli 2012 - 14:18 #11
#10 ja kan godt følge dig :)

start bare still og roligt ud på http://www.codecademy.com/tracks/javascript
Avatar billede tobrukDk Novice
02. august 2012 - 14:56 #12
Vil i have noget for hjælpen?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. august 2012 - 15:51 #13
så put da
Avatar billede tobrukDk Novice
04. august 2012 - 09:08 #14
Tak,

Jeg tog lige nogle video fra lynda.com og der efter nogle hjemmeside, det kan lidt bedre nu og gå frem men tak for hjælpen! :D

Efter jeg tog lynda.com lære jeg lige hvordan jeg skal gøre tingene.. :)