Avatar billede scoty Nybegynder
10. august 2012 - 10:47 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kalender - Excel - via formler

Hej alle eksperter.

Har læst lidt i de allerede eksisterende spørgsmål vedr. oprettelse af en kalender i Excel, men synes ikke jeg specifik kan finde det jeg har behov for, derfor dette spørgsmål.

Jeg har behov for en kalender i excel, gerne fortløbenden (læs: kan bruges fra 2012 og frem) som er lavet via formler.

Ønsker at bruge kalenderen til registrering af ferie og andre aktivteter for mine med.arb. Således disse fx. optræder i kolonne a1 --> a20.

Kalenderen skal desunden indholde alle ugens dage inkl. lør/søn, ugenr. og dato bare fortløbende (1...30/31).

Er dette muligt.

//Scoty
Avatar billede boro23 Forsker
10. august 2012 - 11:08 #1
Hej scoty

Jeg har oploadet en kalender, som jeg bruger til registrering af arbejdskørsel og timer m.m. Den er nem at udbygge, se om du kan bruge den.

http://gratisupload.dk/vis/683539
Avatar billede natkatten Mester
10. august 2012 - 11:08 #2
Ja, der er lavet rigtigt mange kalender i Excel til forskellige formål. Jeg vil godt finde et par eksempler frem, som jeg selv benytter/har benyttet.
Avatar billede natkatten Mester
10. august 2012 - 11:10 #3
Ups - ved ikke hvorfor dette blev registreret som et svar - skulle have været en kommentar!
Avatar billede scoty Nybegynder
10. august 2012 - 11:21 #4
Det må du meget gerne.

//Scoty
Avatar billede natkatten Mester
10. august 2012 - 11:28 #5
Kigger i mine digitale gemmer senere i dag og vil ligesom boro23 uploade til generel inspiration.
Avatar billede natkatten Mester
10. august 2012 - 20:58 #6
Her er et eksempel. Medarbejdere oprettes i arket 'navne' og ferieperioder indtastes i arket 'ferieperioder'. Der genereres så automatisk en oversigt i arket 'ferieoversigt'. Der er anvendt arkbeskyttelse, men der er intet password.

http://gupl.dk/683561/
Avatar billede natkatten Mester
11. august 2012 - 17:13 #7
Opdateret version med bl.a. tjek for helligdage:

http://gupl.dk/683585/
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2012 - 08:44 #8
Nu med årskalender (sidste version der uploades):

http://gupl.dk/683608/
Avatar billede scoty Nybegynder
13. august 2012 - 15:39 #9
Meget fint ark natkatten.. Er det muligt at spørge ind til koden, evt. tilføje/ændre noget. Da der er nogle ting jeg mangler endnu! Evt. skal der oprettes en ny tråd?

//Scoty
Avatar billede scoty Nybegynder
13. august 2012 - 15:40 #10
Jeg tænker her på fx. anden frihed, kursus etc. Men da jeg ikke er excel haj, skal jeg nok have lidt hjælp til det.
Avatar billede natkatten Mester
13. august 2012 - 16:04 #11
Ja, man kan relativt enkelt udvide med yderligere muligheder, og dermed f.eks. differentiere fraværet på forskellige typer (ferie, andet fravær ol.).

Umiddelbart kan du få adgang til formlerne ved at fjerne arkbeskyttelsen, men jeg er godt klar over, at nogle af formlerne ikke er selvforklarende ..

Hvis du vil specificere hvilke typer af fravær, du ønsker at differentiere på, skal jeg prøve at lave en version 1.3.
Avatar billede natkatten Mester
13. august 2012 - 19:33 #12
Ny version med forskellige fraværstyper:

http://gupl.dk/683649/

Version med popup-kalender (VBA):

http://gupl.dk/683650/
Avatar billede scoty Nybegynder
14. august 2012 - 09:26 #13
Det er rigtigt flot og godt, præcist som jeg gerne vil have det :)

Kan du fortælle mig hvor du ændrer farvekoden på frihederne?

Husk at dump et svar.
Avatar billede natkatten Mester
14. august 2012 - 19:24 #14
Hermed et svar.

Farvekoderne er lavet vha. betinget formattering, og de ændres ved:

1. At fjerne arkbeskyttelsen
2. Gå ind på 'Betinget formattering' -> Administrer regler -> Dette regneark
3. Vælg den regel, hvor farvekoden skal ændres
4. Rediger regel -> Formater
5. Vælg den farve som ønskes
Avatar billede scoty Nybegynder
20. august 2012 - 09:17 #15
Til natkatten,

Endnu engang tak for et flot stykke arbejde.

Jeg har i forbindelse med test fasen af arket fundet en hensigtsmæssighed.

1. Hvis en person fx. på en given dato holder fravær af typen '2', og samtidig med kommer til at indtaste en periode med fravær af type '3', bliver det i oversigten til en samlet fraværstype '5' (2+3).

Kan jeg få dette rettet? evt. således at excel popper op med en advarelse om at fraværet konflikter med et andet fravær (evt. ved simple periode sammenligner for personen).

Jeg giver gerne point for svaret (vi kan bare oprette en ny tråd).

//scoty
Avatar billede natkatten Mester
20. august 2012 - 09:24 #16
Ok. Jeg kigger på det i ugens løb og vender tilbage.
Avatar billede natkatten Mester
21. august 2012 - 06:30 #17
Den løsning, jeg umiddelbart har kunnet komme op med, er her:

http://gupl.dk/683919/

Jeg har ændret nummereringen af fraværskoderne, og tjekker i den betingede formattering for, om der i de enkelte datoer indgår flere værdier. Disse datoer vises så med sort.

En mere fancy løsning med tjek for, om der for den samme medarbejder to eller flere gange vælges samme dato, vil nok kræve VBA pga. at der skal tjekkes i flere datointervaller. Og det bliver ikke umiddelbart mig, der laver dette.
Avatar billede scoty Nybegynder
22. august 2012 - 13:33 #18
Jeg foreslår du skal have lidt point for endnu et stykke godt arbejde?
Avatar billede ktdk Nybegynder
21. april 2013 - 21:10 #19
Hej natkatten

Super godt arbejde her.
Jeg ved ikke om du stadig er aktiv, men hvis du er, ville det så være muligt at lavedet så man kan sætte medarbejdere i afdelinger og på den måde få en oversigt over (enten alle afdelinger eller hver afdeling for sig) på første side ?
Avatar billede xjpjx Nybegynder
23. november 2013 - 10:53 #20
Hej
Hvorfor ikke bruge www.firmaplan.dk
i stedet for, det er et super nemt program online,
også er det gratis, så længe man kan holde sig til basic,
udgaven..

Mvh jan jensen
Avatar billede Kasper Henningsen Praktikant
15. maj 2019 - 00:02 #21
Har forsøgt at downloade natkattens løsning, ved at klikke på link - men ender på en website.
Kan nogen forklare for dummies hvordan man kan downloade de templates der lagt ind som link højere oppe?
Tak.