Avatar billede seekinfo Nybegynder
09. oktober 2012 - 21:20 Der er 4 kommentarer

Checke CSV / Excel filer for manglende "model navn"

Hej Eksperter,

Jeg har besluttet at udvide min nuværende webshop med 4000 nye produkter, dette er lavet som en dropship aftale. Det vil sige jeg kan trække en CSV fil hvor alle de produkter der er på lager er med. De udsolgte de forsvinder, og mangler derfor en nemmere måde at få tjekket hele filen for manglende model numre.

Det jeg skal gøre lige nu er at side og tjekke alt manuelt, men der må da findes en simplere måde at finde frem til manglende model numre, men også nye model numre?

Jeg har en fil hvor jeg har alle de nuværende model numre i i kolonne A, jeg vil så kopiere alle de model numre ind fra den nye CSV fil i kolonne B. Kan jeg så på en eller anden måde få excel til at tjekke de model numre der mangler, og farve dem i Kolonne A, eller en anden måde så jeg nemt kan filtrere dem ud? I Kolonne B vil jeg så gerne have de nye farvet eller en nem måde at få dem sortere ud på?

Håber der findes en simplere vej end at gøre det manuelt :)
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2012 - 21:59 #1
Ud fra "brutto-listen" kan du lave et
=LOPSLAG()
i "mangel-listen"
mvh
finb
Avatar billede tjens Nybegynder
10. oktober 2012 - 23:01 #2
Det kan programmeres på flere måder via Excel VBA.

Jeg har lavet en demo, hvor der bruges SQL mod regneark, og produkterne dermed findes med et simpelt statement:
SELECT N.varenr FROM varerNy as N where N.varenr not in
(SELECT G.varenr FROM varerGl as G)

Du kan downloade demoen på http://tjens.dk/eksperten/970276/

Efter download skal du udpakke de to regneark til en ny folder C:\Varelister

Efter udpakning skal du højreklikke på de 2 regneark, og vælge "Fjern blokering" for at kunne køre VBA fra regneark, der er hentet fra nettet.

Når du sætter dine egne produktlister ind i regnearket med varenumre på ark1 og ark2, skal du omdefinere Navnestyring på fane Formler, så navnene refererer til de nye rækker med produkter.

Håber det kan bruges.
Avatar billede seekinfo Nybegynder
11. oktober 2012 - 06:40 #3
Det lyder meget spændende, jeg vil lige prøve og tjekke dette ud når jeg er hjemme fra møder i aften. :)
Avatar billede tjens Nybegynder
21. oktober 2012 - 22:45 #4
Alternativ løsning:
Windowsprogram, hvor man kan copy/paste de to produktlister fra regneark, og få vist nye og udgåede:

Program:
http://tjens.dk/eksperten/970276/Items_NewDiscontinued.exe
Sourcekode:
http://tjens.dk/eksperten/970276/MainWindow.xaml
http://tjens.dk/eksperten/970276/MainWindow.xaml.cs