Avatar billede troelslund Nybegynder
08. november 2012 - 21:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows XP kan ikke genkende USB-enheder

Jeg har en PC med et Asus P5B-bundkort, som kører Windows XP, hvor USB-portene pludseligt ikke længere findes i Windows.

Den anden dag fik jeg en fejlmeddelse i bios da jeg startede computeren op. Det blev løst ved at skifte cmos-batteriet, men efterfølgende har der ikke været hul igennem til USB-portene. Når jeg sætter en USB-stik i, er der godt nok lys i stikken, men jeg kan ikke se den under "Denne computer". I Windows kommer fejlen "Enheden kunne ikke genkendes".

Jeg har prøvet forskellige USB-enheder i forskellige porte, prøvet at loade default bios-indstillinger og at pille strøm og batteri fra, lade det stå noget tid og så det til igen, samt at fjerne de ukendte enheder i enhedshåndteringen, men alt sammen uden held.

Jeg er ikke sikker på om det er en Windows-fejl eller bios.

USB-indstillingerne i bios ser ud som følger:

USB Functions - Enabled
Legacy USB Support - Auto
Port 64/60 Emulation - Disabled (har også prøvet enabled)
USB 2.0 Controller Mode - HiSpeed
BIOS EHCI Hand-Off - Enabled

Nu er jeg løbet tør for idéer til hvad der så kan prøves. Kan USB-portene (både dem på fronten og bagpå) være steget af på samme tid, eller er der nogle gode fiduser?

Venlig hilsen
Troels

PS. Som sagt ved jeg ikke om det er et bios eller Windows-problem. I tilfælde af at det er bios, bør spørgsmålet nok flyttes til Hardware.
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2012 - 22:10 #1
Kan du slet ikke se "USB-controllere" i Enhedshåndtering?

Har du kigget her:

http://support.microsoft.com/kb/310575
Avatar billede thov Forsker
09. november 2012 - 02:25 #2
Hent USBDeview og kør programmet http://www.snapfiles.com/get/usbdeview.html
Alle linier med 'YES' under 'Safe to unplug' kan der højreklikkes på, og enheden kan fjernes.

Linier med 'NO', men hvor enheden med 100% sikkerhed ikke er tilsluttet, kan stoppes og fjernes.

Det har hjulpet mig med mange eksterne drev/sticks som computeren pludselig ikke ville kendes ved.
Avatar billede troelslund Nybegynder
09. november 2012 - 08:47 #3
@milter: Jeg kan godt se USB-controllere. Der er en del der hedder USB Root Hub og så er der to "Ukendt enhed". Dem har jeg prøvet at fjerne, hvorefter Windows går i gang med at søge efter dem igen, og så går der lidt hvor den finder den og det ser lovende ud, indtil den så melder at det er en "Ukendt enhed" igen.

Siden du linker til, tror jeg ikke jeg har set. Umiddelbart ser det ud til at der er tre ting jeg kan prøve derfra:
1. Fjerne alle USB-controller (jeg har hidtil kun fjernet dem, hvor det ser ud til der er fejl).
2. Tjekke at de har den rigtige IRQ tilknyttet i bios. Da fejlen jo opstod efter at bios var blevet resettet, synes jeg det virker mest logisk hvis det er her fejlen skal findes.
3. Opdatering af bios. Den gruer jeg lidt for.

@thov: Tak for det. Det prøver jeg at køre.

Tak for hjælpen indtil videre. I får lige en tilbagemelding når jeg har prøvet de forskellige ting af.
Avatar billede troelslund Nybegynder
10. november 2012 - 11:56 #4
@milter: Nu har jeg prøvet de forskellige ting som bliver foreslået fra Microsoft.

"1. Fjerne alle USB-controller (jeg har hidtil kun fjernet dem, hvor det ser ud til der er fejl)."

Jeg fjerner alle enhederne, og vælger efterfølgende "Tilføj hardware". Windows finder USB-enhederne igen, men der dukker stadig en fejl op når den har installeret dem igen.

Da jeg fjernede alle enhederne fandt jeg dog ud af at problemet tilsyneladende har en forbindelse med "Intel(R) ICH8 Family USB Universal Host Controller - 2832", da enheden med "Ukendt enhed" også forsvinder når jeg fjerne denne. Det har jeg prøvet at Google lidt ud fra, men dog uden held. Bl.a. har jeg forsøgt om jeg kan finde en driver til Intel ... 2832, men det hjalp ikke noget.

2. Tjekke at de har den rigtige IRQ tilknyttet i bios. Da fejlen jo opstod efter at bios var blevet resettet, synes jeg det virker mest logisk hvis det er her fejlen skal findes.

I bios kan jeg godt se IRQ9, men jeg kan ikke få lov at knytte den til USB.

3. Opdatering af bios. Den gruer jeg lidt for.

Det har jeg ikke forsøgt mig med, da jeg har en fornemmelse af at problemet hænger sammen med driveren, så jeg har ikke rigtig lyst til at rode mig ud i noget med at opdatere bios.

@thov: Når jeg kører USBDeview vises listen over tidligere tilsluttede enheder fint (der er ingen af dem der lyser grønt), undtagen hvis jeg slår "Display USB Hubs" til under Options, så lyser de 7 USB-rodhubs grønt. Når jeg så prøver at disconnecte enheder der står til "Safe to unplug" sker der ingen ting. Skal jeg beder den om at "Uninstall selected devices" i stedet for?
Avatar billede thov Forsker
10. november 2012 - 14:13 #5
Ja, markerede linier i USBdeview fjernes helt med et tryk på <F9> tasten.
Avatar billede troelslund Nybegynder
15. november 2012 - 21:58 #6
Der er slet ingen reaktion når jeg trykker F9. Til gengæld er der opstået problemer med onboard-lydkortet (ingen lyd, og den melder om en driverfejl) inden for de seneste par dage, så jeg har lidt en fornemmelse af at bundkortet er ved at dø.
Avatar billede troelslund Nybegynder
23. marts 2013 - 09:55 #7
Tilsyneladede problem med bundkortet. Ny computer blev løsningen.