Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
09. december 2012 - 19:31 Der er 13 kommentarer

Medion Nas server

Hej alle.

jeg har købt det her Medion Nas-system fra aldi af.

Og jeg er meget spændt på at få det til at fungere... det går bare ikke så godt.

Jeg har fået serveren installeret og til at kører osv. Jeg har også fået uploadet nogle enkle filer dertil så jeg kan testkører den. Det jeg så vil nu er at få den til at forbinde med mit Samsung tv, min tablet, min telefon osv.

Hvordan gør jeg det?

Jeg troede at et hjemmenetværksdrev betød at jeg ville kunne se den så længe at jeg var på samme net, som den.

Jeg ved godt det for nogle måske er meget basalt, men jeg håber i vil guide mig igennem det grundlæggende, så jeg kan streame film eller se billeder fra mit tv osv.

Hvad jeg har gjort:

*Sat harddisken op med netværkskabel
*Oprettet en administrator og konfigureret serveren
*uploadet nogle filer til delte mapper

Hilsen Mikkel
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. december 2012 - 19:43 #1
Hej.

  For adgang fra tv'et skal dit NAS understøtte DLNA. Streaming til tablet og telefon vil også afhænge af de protokoller, både de og NAS'et understøtter?

De bedste hilsner
Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
09. december 2012 - 19:55 #2
Hej.

Tak for hurtigt svar.

Der står den har, en integreret DLNA-server (twonky)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. december 2012 - 20:37 #3
Hej igen.

  Har du kigget i opsætningen af den, om Twonky skal aktiveres for at spille? På min egen Zyxel skal de enkelte features enables særskilt. Har du også chekket IP# på dit tv? Adressen skulle jo gerne ligge indenfor de samme rammer som resten af dit grej?

/Carsten
Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
09. december 2012 - 20:39 #4
Jeg spørger måske dumt.

Men hvor under mit tv og mine andre enheder skal jeg finde og oprette forbindelse til nas-serveren og min harddisk?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. december 2012 - 20:50 #5
Nu kender jeg ikke Samsung men mon ikke du kan bede det om at søge efter medie-server i dit netværk? Så burde NAS'et dukke op hvis DLNA er aktivt.
I mit eget setup streamer jeg fra et Zyxel NAS til en PS3 uden det store hokus-pokus. Så snart der er medie-indhold på NAS'et dukker det op på PS3'eren.
Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
09. december 2012 - 21:10 #6
Hvor finder du NAS'en under PS3'en? Jeg kan ikke rigtigt se noget på min ps3.
Avatar billede Bitness Nybegynder
09. december 2012 - 21:19 #7
Slå upnp til i din NAS så burde tv ps3 finde din nas
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. december 2012 - 21:24 #8
På din PS3 har du et menupunkt til medie-indhold (cirka midtpå). Der under vil den vise de medie-servere, der tilbyder indhold i kategorierne fotos, video og musik. Er det enabled på NAS'et vil den også finde det her under.
Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
09. december 2012 - 21:51 #9
Der er ikke noget.

Hvordan slår jeg den her DLNA og upnp til?

Har kigget lidt inde under indstillinger og der kan jeg aktivere ting såsom: jumbo frames, pppoe forbindelse, sekundær http serviceport. Er det noget relevant?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. december 2012 - 21:58 #10
Nej, der er du på vildspor.
Jumboframes har noget med IP-pakkestørrelsen at gøre. PPPoE er en protokol til opkobling mod f.eks. en internetudbyder og sekundær serviceport til HTTP vil være relevant, hvis du f.eks. skal dele din offentlige IP# imellem en webserver og dit NAS. Så du må give os lidt mere at arbejde med; et typenummer eller lignende ville være fint så vi f.eks. kan finde en manual til det???
Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
09. december 2012 - 22:04 #11
Medion life, p89635 (md 86803) er hvad der står på kassen.

Det ville være rigtig fedt hvis du ville hjælpe mig, tusinde tak!
Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
10. december 2012 - 00:10 #12
Er det nogle der kunne hjælpe mig med det næste skridt?
Avatar billede Mikkel_dissing Nybegynder
10. december 2012 - 10:01 #13
Jeg har nu fået den frem på min PS3 ved at aktivere medieaspilningsenheder på selve ps3'en. Betyder det så at min DLNA er slået til?