Avatar billede hudsonium Mester
08. januar 2013 - 14:40 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ikke systemressourcer til dvale

Hejsa

Jeg har et lille problem som muligvis bare skyldes en fejlagtig indstilling eller lignende:

Jeg har lige geninstalleret mit styresystem på en SSD, det kører rigtig godt og jeg bruger tit dvalefunktionen (hibernate) for at få systemet til at starte hurtigt når jeg skal bruge det igen.

Men efter at have gået i dvale en enkelt gang eller to, siger systemet at "der er ikke systemressourcer nok til at fuldføre API'en", og man må herefter lukke helt ned. Også selvom der måske kun er en browser åben på det tidspunkt. Andre tunge programmer er lukkede.

Jeg vil så anføre, at jeg tidligere - altså før geninstallation af styresystem - har benyttet dvalefunktionen adskillige gange i træk uden genstart ved nødvendig.

Håber nogen har gode forslag..? En indstilling der skal ændres eller noget.

Mvh Anders
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2013 - 15:11 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2013 - 20:18 #2
Prøv at gå i strømstyringen og find dvalefunktionen (højreklik skærm-egenskaber-pausekærm-strømstyring-dvale).
Der skal være afsat den samme mængde plads på harddisken som du har i ram mængde. Passer det ikke overens, så kunne du måske få problemer.
Jeg havde gjort følgende:
Når du er inde på siden med dvale indstillinger, så deaktiver dvale.
Genstart pc og så skulle dvalefilen slettes. Gå ind i dvale indstillinger igen og genaktiver dvale.
Prøv herefter at lukke den ned i dvale.
Kan den det?
Avatar billede hudsonium Mester
14. januar 2013 - 08:01 #3
Hej 220661

Tak for forslaget - problemet er ikke, at PCen ikke kan dvale efter genstart, det kan den godt - problemet er at man så herefter ikke kan få den i dvale, når den er vågnet igen. Når jeg går ind i strømstyringsmenuen under dvale, står der den skal bruge 3062 MB til dvalen - der står ikke noget om, hvor meget plads man kan vælge at sætte af til det, der står blot at jeg har små 50 GB ledig diskplads . Det burde vel være nok. :-)

Jeg har som sagt en anden PC (bærbar notebook) som har dvalet hundredevis af gange uden at man skulle genstarte. Styresystemet er det samme nemlig Win XP. Jeg forstår sgu ikke hvad forskellen er. Er det et problem at det er en SSD, styresystemet er installeret på?
Avatar billede hudsonium Mester
14. januar 2013 - 08:03 #4
Til treatmenice

Tak for forslaget - jeg fulgte forslaget på Microsofts hjemmeside, og der stod noget om at opdatere drivere. Til dette brugte jeg gratisprogrammet 'Device Doctor'. Det virkede ikke at opdatere samtlige drivere vha 'Device Doctor' - systemet skriver stadig at det ikke har ressourcer til at gå i dvale.

Andre forslag?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 08:16 #5
kunne tyde på den beholder dine ram i hukommelsen og ikke slipper dem igen

hvor mange ram har du isat

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Preventing-low-memory-problems

man kan rode med sidefilen og hvor på drevet den ligger
et drev er ikke lige hurtigt på hele skiven - det er sikkert ikke det men så er det udelukket

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Change-the-size-of-virtual-memory

m.v.h
Avatar billede hudsonium Mester
14. januar 2013 - 12:12 #6
Hej, tak igen for de opklarende spørgsmål og forslag.

Jeg har 4 GB RAM i den ene PC og 8 GB RAM i den anden, og problemet er på begge PCer.

Begge har WinXP installeret på en SSD - og på den ene PC har der tidligere været installeret WinXP (på en anden harddisk), hvor dvale slet ikke var noget problemet overhovedet.

Jeg har forsøgt at indstille sidefilen til den størrelse som anbefales (4500 MB) men dvalen virker stadig ikke.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 13:03 #7
det er lidt gætteri

opdater din bios
hvis hardwaren og bios ikke hænger sammen kan Windows vel sådan set ikke køre dvale på din pc

men jeg ved det ikke

m.v.h
Avatar billede hudsonium Mester
14. januar 2013 - 13:08 #8
Værd at undersøge - tak.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 13:22 #9
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 13:29 #10
det er ikke så meget office men der måske ligger der en fixit hos Microsoft

prøv også at trykke

ctrl+alt+del og se under ydeevne

denne her kunne du også prøve den kan AF og TIL rette små fejl i Windows der næsten ikke er til at finde men husk at se videon først

http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Preventing-low-memory-problems

se under

Fastslå, om et program overforbruger hukommelse

m.v.h
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2013 - 13:53 #11
Din XP er vel med en fuldt opdateret SP3?
Avatar billede hudsonium Mester
23. januar 2013 - 07:28 #12
Det troede jeg sådan set også, for jeg har slået automatiske opdateringer til, men der står under min PCs egenskaber at det kun er SP2.

(Dog har jeg tidligere haft en PC problemfrit i dvale under SP2).

Jeg prøver lige at opdatere manuelt, og vender tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2013 - 07:38 #13
Så mangler du rigtig mange opdateringer, hvis du henter dem alle sammen.
Må håbe det retter op på det.
Avatar billede hudsonium Mester
18. februar 2013 - 09:00 #14
Hej

Det viste sig, at grunden var at jeg ikke havde SP3 men kun SP2. Så jeg fik det opdateret, og nu virker dvalen godt.

Milter, du kan få point for dit forslag, da du jo kom med løsningen. Post et svar så tildeler jeg dig.

Mvh Anders
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2013 - 10:35 #15
Svar kommer her med tak for point :-)
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2013 - 10:35 #16
Og det gjorde det så ikke. Det her skulle være et svar :-)