Avatar billede Rune Sommer Mester
20. januar 2013 - 13:19 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

WinEDT v5.4 kan ikke vise DVI-preview.

Jeg har været væk fra LaTeX-området i nogle år, men har nu behov for at genoptage LaTeX-dokumentskrivningen.

Jeg har installeret alt som det var før:
WinEDT v5.4
MikTeX v2.4.1705
GhostView v4.6
GhostScript v8.11

Når jeg åbner et gammelt (men tidligere funktionelt) dokument, så går alting godt når jeg compiler to gange med "LaTeX".
HER kommer problemet så. Jeg plejer at kunne se et DVI-preview, før jeg laver en PDF-fil, men dette DVI-preview (som default har genvejen Ctrl+Shift+V) fungerer ikke. Der sker intet.
Desværre betyder det så også, at jeg ikke kan compile til PDF-filer, da den tilsyneladende laver en DVI2PDF-ting. Så uden min DVI-fil er jeg lidt fortabt.

Jeg er klar over der findes et hav af andre compilere og editorer, og jeg har forsøgt at sætte mig ind i dem - men uden held indtil videre.

Derfor - er der nogen der kan hjælpe mig til at forstå, hvorfor min DVI-previewer ikke virker?

Jeg sætter gerne en TeamViewer8 op så du kan kigge direkte på computeren.
Avatar billede aliaz Nybegynder
20. januar 2013 - 15:40 #1
Jeg har kun erfaring med editorerne TeXnicCenter og TeXMaker. Sidstnævnte er meget nem at bruge og derfor anbefalelseværdig. Men når du kører GhostView og GhostScript er der nok nogle begrænsninger - dem jeg kender med denne konstalation benytter i hvert fald også WinEDT.

Det var lidt snak om 'ingenting'. Det eneste sted jeg har et bud på noget hjælp er din MikTeX. Version 2.4 er fra før min tid (6+ år) og derfor udgået. Prøv med den nyeste (ver. 2.9) fra miktex.org og se om det løser problemet.
Avatar billede Rune Sommer Mester
20. januar 2013 - 17:07 #2
aliaz.

Jeg kunne måske forsøge at prøve en af de editorer du nævner!
Mit problem tidligere med ny editor og Miktex v2.9 var, at der var nogle gamle pakker som jeg ikke længere kunne bruge. Det samme med editoren - pludselig kan den nye editor ikke finde ud af at compile mine dokumeneter.

Ovenstående setup har virket upåklageligt i "mange" år (tidligere), men om det kan være  MikTeX eller om det er et flueben jeg mangler at sætte i WinEDT - det aner jeg ikke :/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2013 - 17:19 #3
Prøv at se om din dvi-fil havner at andet sted på 'puteren
Avatar billede aliaz Nybegynder
20. januar 2013 - 18:36 #4
Hvis du installerer en clean MikTeX og TeXMaker, bør der ikke være problemer. Det kan selvfølgelig være tilfældet, hvis du har nogle pakker fra "dengang"... I så fald burde den skrive, hvilke der er problemer med - alternativt gå i Package Manager og opdater.
Avatar billede Rune Sommer Mester
20. januar 2013 - 20:42 #5
aliaz - clean MikTeX - altså den nyeste version v2.9? Og så TexMaker Version 3.5.2 - så skulle det virke?
Det får et forsøg i morgen!

erikjacobsen - jeg kan ikke gætte mig til hvor DVI-filerne ellers skulle placere sig. Som default mindes jeg, at de altid har lagt sig i den mappe hvor main.tex filen ligger (eller hoved-filen eller hvad man nu kalder den).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2013 - 21:25 #6
Jeg er helt enig - der bør de være. Men man kan da vist sætte output-dir til miktex til noget andet. Det må være overkommeligt at søge din maskine igennem for .dvi
Avatar billede aliaz Nybegynder
20. januar 2013 - 23:54 #7
Praecis - med clean mener jeg bare en MikTeX 2.9 (uden at der ligger andre, gamle og forstyrrer) i default folder efterfulgt af TeXMaker i default folder og med default indstillinger. Saa kan simple koder kompileres uden problemer.

Som jeg naevnte kan der dog blive problemer, hvis du hiver "gamle" filer (preamble og/eller master) ind, som forsoeger at kalde pakker, der er udgaaet i mellemtiden.
Avatar billede Rune Sommer Mester
16. februar 2013 - 13:51 #8
Har forsøgt TexMaker og LaTeX (nyeste version), men det tager lidt tid at få det til at fungere med de gamle filer. Der bliver ved med at dukke fejlmeddelelser op som jeg ikke har nogen anelse om hvordan jeg fikser.

Læg gerne "svar" for en halv løsning.
Avatar billede Rune Sommer Mester
16. februar 2013 - 13:51 #9
.
Avatar billede aliaz Nybegynder
16. februar 2013 - 13:58 #10
Halvt svar :)

God fornøjelse med opdatering af pakker og evt. udryddelse af uddøde stumper kode!