Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 08:49 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

dvd-skiver/dvd-brænding/dvd-afspilning

jeg har et problem:
har win. 7 serv.pack 1
samt en daiwoo kombi video/dvd afspiller/og optager.
har altid brugt verbatim-skiver 4,7 GB +R og +RW.
pludselig kan jeg ikke brænde film på pc som kan afspilles i dvd-afspilleren og jeg kan heller ikke recorde på dvd-optageren på de pgl. skiver. de brændte dvd`kan bruges på pc´en men ikke på dvd`en.
dvd-optageren/afspilleren kommer frem med et skilt hvorpå der står: "denne dvd-skive er ikke brugbar"
har stået på hovedet omkring det. har haft kontakt med min leverandør af skiverne som si´r at skiverne er de samme som jeg altid har købt hos dem. kontakt til verbatim som fremsendte en fil som jeg skulle køre på både de tidl. brugbare samme slags skiver som på de ny-købte u-brugbare skiver og resultatet var, at de var nøjagtigt ens. herefter kontaktede jeg el-giganten som jeg købte dvd-optageren hos men de ku´ikke levere nogen firmware-opdatering idet daiwoo ikke længere forhandler de optagere.
DET JEG IKKE FORSTÅR ER, AT JEG TIDL. ALTID HAR KUNNET BRUGE DE PGL. SKIVER PÅ BÅDE PC OG PÅ DVD OG SÅ PLUDSELIG IKKE KAN MERE MED DEN SENESTE LEV. AF SAMME SLAGS SKIVER (var for ca. 2 uger siden).
er der nogen som har gode råd el. en evt. løsning?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2013 - 09:58 #1
Hvad hvis du bruger em af de gamle Rw skiver (som virkede før), virker det så?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 10:39 #2
Verbatim er både gode og seriøse, du har fået konstateret at du ikke står med fake mærkevare.

Jeg afventer svar på spørgsmålet i #1 (en vigtig ting at vide)
Spørgsmålet gælder både læsning og brænding på afspilleren.

Virker de, så ser jeg ingen anden løsning end at prøve med forskellige skiver indtil du rammer nogen den vil acceptere.
(Lån/køb en af hver, både minus og plus version)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 14:03 #3
ja - bruger jeg en skive fra den forrige levering så funker det som altid.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 14:07 #4
#2
kom til at lægge et svar (#3) - var forkert - det sku´bare ha´været en kommentar til #2
så NielsErikK (#2) læs lige min kommentar til dig i #3
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 14:09 #5
hvor ialverden kan jeg købe kun een skive ad gangen.
har her i formiddag købt 10 DVD-R i føtex - og vil lige forsøge med een af dem - deres indkøb var godtnok ca. 3 uger forud for mit indkøb af de defekte skiver.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 14:37 #6
Nogen butikker tilbyder skiver i 1-5-10-25-50-100 stk.
Jeg har normalt handlet skiver på nettet.
Hvis du kender en som går i skole, så kan han sikkert bytte nogen af dine nye skiver til andre prøveskiver hos hans skolekammerater.
(jeg ved ikke hvilke muligheder du har i form af arbejdskamarater, familie mv.)

Vi (jeg) må konkludere at din afspiller virker og problemet hidrører skiverne.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 14:40 #7
så efter at ha´købt verbatim DVD-R (og ikke som sædv. DVD+R) i føtex - har jeg forsøgt flg.:
.  brændt en dvd-film på pcèn og efterflg. sat den i dvd-afspilleren ved tv´et og den kan ses (i modsætning til de skiver jeg købte for 2 uger siden ved sædv. leverandør som ikke kunne ses).
.  recorded 5 min. fra tv via dvd-optager og den kunne ikke ses på dvd-afspiller som sagde at dvd`en var "tom" - satte derefter dvd-skiven i pc´en som osse meddelte, at den var "tom"
KAN SLET IKKE GENNEMSKUE HVAD PROBLEMET EGENTLIG ER - KAN KUN KONSTATERE, AT DEN FORRIGE LEV. FRA SÆDV. LEVERANDØR VAR OK SOM SÆDVANLIGT (altså optages enten på dvd-optager el. brændes på pc og herefter afspilles på begge steder
og som tidl. skrevet fralægger både min leverandør og verbatim sig ansvaret og el-giganten (og daiwoo) kan jo så ikke hjælpe mig.
det jeg IKKE FORSTÅR er, at forrige levering funkede men sidste levering gør så ikke og de i føtex købte skiver heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 14:43 #8
at det var skivernes skyld var osse min første konklusion men måtte jo bøje mig for lev. samt verbatim - SÅ HVA´GØR JEG - er hunde-ked af at skille mig af med en super-dvd opta´r/afspiller og så sku´til at spare op til en ny.
det underlige er, at de mange mange dvd-film jeg har liggende optaget såvel på pc som på dvd-opta´r stadigvæk funker når jeg vil kigge dem på tv´et? det forstår jeg bare heller ikke!
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 14:46 #9
#6
så gjorde jeg det igen - lagde et svar til min egen kommentar - så altså #6: såvel #7 som #8 er til dig!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 15:38 #10
Du er nået ET skridt nærmere en løsning, med skiverne fra føtex mangler du "kun" at kunne brænde tvudsendelser ud fra din afspiller, alt andet virker med dem (som jeg forstår din post).

Det er ikke umuligt at din afspiller/optager kun vil brænde på + skiver (selvom den kan læse - skiver), det svinger fra optager til optager.

Midlertidig løsning:
Tag 10 gamle DVD-RW skiver, læg dem ind på pcen og brænd dem på skiverne fra Føtex, nu kan de afspilles alle steder og du har 10 frie skiver at optage på.
(Ja det er bøvlet, men det bedste jeg kan komme på til du hitter nogen skiver afspilleren kan li)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 16:26 #11
tak for din kommentar.
ja - det eneste som mangler er at jeg ikke kan recorde på de skiver - prøver at få fat på nogle +skiver i morgen - jeg plejer osse altid at bruge +skiver. føtex har ingen +skiver og expert sælger kun 100 stk. prøver zapp-in i morgen om de har nogle +skiver i en lille pakke.
og virker de så - ja så er det en "mandags-levering" den sidste omgang jeg købte fra tyskland.
jeg har simpelthen stået på hovedet omkring det her.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 17:10 #12
nå - føtex har ingen +skiver og expert har ingen og zapp-in får først +skiver mandag (tror han!) - er da underligt der er udsolgt af de +skiver - kunne jo tyde på, at verbatim har opdaget fejlen og standset leveringen - eller?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 19:12 #13
Jeg tror næppe Verbatim har stoppet produktion/levering.

Du kan evt prøve at smide en rense cd i din optager.

Med den lille omvej jeg beskrev, så er du heldigvis knap så presset til at finde skiver øjeblikkeligt.
(flyt data til de nye skiver via pc og slet de gamle så der kan optages på dem)
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 19:30 #14
nå - nu forstår jeg hvad du mener - en god ide - så kan jeg få frigjort nogle af de goé gamle duelige skiver til dvd-optageren.
er lidt af et træls arb. iøvrigt er de fleste dvd-skiver jeg opta´r film på DVDR så de kan jo ikke genskabes.
lyder godtnok lidt underligt det jeg skrev om verbatim men lyder da osse ganske underligt m.h.t. expert, føtex og zapp-in.
hvad er en rense cd?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 01:40 #15
Det lyder mere som om de ikke har kunne følge med efterspørgselen.

Det med træls nævner jeg oppe i #10.
(Ja det er bøvlet, men det bedste jeg kan komme på til du hitter nogen skiver afspilleren kan li)

Her er en rense cd...
http://www.avxperten.dk/diverse/skaerm--cd-rens/rense-dvdcd-%28inkl.-rensevaeske%29.asp
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 01:47 #16
Vedrørende mit lille omvejstrick:
Teoretisk behøver du kun 2 virkende DVD-RW for at holde optageren konstant kørende.
(mens der optages på den ene flyttes data på den anden)

Altså er du nu langt fra, da du desperat frygtede at måtte opgive din optager. :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 12:27 #17
det dér med "når der optages på den ene flyttes data på den anden" - det forstår jeg ikke rigtigt???
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 12:29 #18
har d.d. fået en mail fra dem jeg køber skiverne hos og de spø´r om jeg vil ha´en anden levering og det har jeg sagt ja tak til
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 15:28 #19
Jeg mente blot, at mens skive 1 sidder i optageren, så kan skive 2 tømmes over på pcen,,,, således at skive 2 er klar når skive 1 er fyldt.
Så kan 2 gamle skiver køre i et evigt loop.

Fra pcen brænder du jo ud på "Føtex" skiver der kan afspilles alle steder.

Resultat:
Alle dine optagelser kan afspilles alle steder.
Du har altid en tom skive af gammel type til at optage på.

Det lyder som rigtig god service der hvor du har købt skiverne.
(de kunne bare ha trukket på skuldrene og sagt skiverne virker fint på din pc)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 15:30 #20
**Det kræver naturligvis at det er to gamle skiver af DVD-RW typen.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 16:34 #21
føtex-skiverne kan heller ikke recordes på dvd`en og det er ikke RW-skiver (havde de ikke)! de eneste skiver som kan recordes på dvd`en er de gamle dvd-skiver (de kan det hele)!
hvis ikke de nye RW-skiver jeg får tilsendt heller ikke kan måj eg ha´fat i verbatim support igen.
OG så er der lige det ved det, at jeg er film-fanatiker og film-samler så overfører normalt mine film til R-skiver fordi de er billigere og bruger så RW hvis det er en film jeg kun vil kigge een gang.
jeg skal ha´kørt den rense-dvd igennem men tror ikke den virker da de gl. skiver jo godt kan.
for mig at se er det et verbatim-problem.
men du har helt ret i, at 2 skiver RW jo egentlig er nok såfremt man ikke vil gemme noget.
men min konklusion er: alle de ny-købte skiver både R og RW du´r ikke og både dem fra lev.fa. samt dem fra føtex.
mgl. så at prøve zapp-in´s skiver som de jo så nok får hjem på mandag.
synes du ikke også, at det er temmelig mærkeligt, at samtlige verbatim RW er udsolgt i både føtex, expert samt zapp-in???
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 16:36 #22
jeg tror altså, at verbatim har opdaget fejlen og melder udsolgt ved bestilling.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 17:03 #23
er igang med den rense-dvd - først kørte den hurtigt de første 9 spor igennem og nu står den og stamper i spor 10 og der står det vil tage 40 min. ialt i det spor. men deres medflg. tale fortæller, at rensningen skulle være overstået på 35 sekunder!
???
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 17:46 #24
nu er rensningen færdig - satte een af de RW nykøbte skiver i OG recordede i ca. 10 min - stoppede den så, tog den ud og satte den i igen og der var optaget ikke engang 5 sek. - satte så samme skive i pc`en og indholdet var div. filer som VLC-ikoner samt text-dokumenter - prøvede at åbne eet af VLC-ikonerne og der var bare eet frostfasset billede.
så hva´synes du så om det (er selv derhenne nu, at jeg faktisk synes det er mere komisk end sørgeligt)!
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 19:18 #25
#10
det du skriver her skal det forståes som flg.
"at jeg skal brænde nogle af de duelige gl. skiver som er tomme over på føtex-tomme-skiverne?
kan man brænde en tom skive over på en anden tom skive???
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 19:24 #26
For det første så har jeg forstået at Føtexskiverne kun kan afspilles.
Jo du kan da gemme alle dem du vil.

Nu tager vi det forfra og slavisk.
1: Indsæt en gammel RW skive (skive1) i din pc, flyt data til harddisk.
2: Indsæt Føtex skive i din pc og brænd de data du lige har flyttet til harddisken (den brændte føtexskive med filmen fra optageren kan afspilles over alt).
3: Indsæt den tomme gamle RW skive i afspilleren og optag.

Med kun en skive kører du dette i et loop!!

Har du 2 RW sørger du for altid at ha flyttet data til pcen således at den ene gamle RW optager og den anden gamle RW er tom/klar til optagelse.

Det er da endnu en forbedring at du nu kan optage en smule på de skiver som du før slet ikke kunne optage noget på.
Jeg ville nok satse på yderlig rensning (versionen jeg linkede til med væske er bedre end den uden)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 19:26 #27
Starter du med en tom gammel RW skive, så begynder du da blot ved punkt 3. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 19:37 #28
så er jeg med - tak for det!
det jeg så gør er simpelthen at frigøre nogle af de gamle dvd-skiver til at recorde på i dvd-optageren.
smukt.
men nu er det jo bare sådan, at (har jeg vist skrevet før), at de film jeg har på div. gamle dvd-skiver er R-skiver og ikke RW-skiver - så ska´lige har fundet dem frem som evt. er RW-skiver.
hvorfor de film er recorded på R-skiver er fordi jeg normalt regner med, at de film skal gemmes. men ihvertfald er der garanteret nok smuttet nogle RW`er med i stakken.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 19:40 #29
nå - kunne ikke fortsætte i samme kommentar - så lige een kommentar til:
nu vil jeg se på de skiver jeg får fra lev. om de måske du´r.
hvis ikke ta´r jeg i zapp-in man. og køber nogle enkelte stykker. og hvis stadigvæk der er problemer så skal verbatim altså ikke dø i synden - så ringer jeg til deres support igen.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 19:42 #30
kunne ikke fortsætte skrivningen (een gang til)
den rense-dvd jeg købte d.d. hedder "universal laser lens cleaner" til cd, dvd, bluray, ps & xbox og mærket er "am"
jeg ved ikke om den er "med vædske"
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2013 - 19:47 #31
jeg har kopieret dit link til en rense-dvd og vil købe den hvis de andre ting ikke virker.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. februar 2013 - 05:59 #32
Du må da vide om du har hældt noget flydende på cden inden du rensede.
Rensevæske minder lidt om en lille flaske vand og følger med i det sæt jeg linkede til.

Samme netbutik ( http://www.avxperten.dk )er forresten et af Danmarks bedste steder at finde kabler og få rådgivning om dem.
(Man skal dog huske at påpege at prisen er vigtig, ellers får man dyr super kvalitet "med hjem").
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2013 - 08:14 #33
har gemt linket og vil kigge mig godt for af hensyn til prisen.
ang. vædske: det eneste var en kassette med en dvd i. vidste jo ikke hvad du mente med vædske - ku´jo være noget som var integreret i selve dvd-skiven (griner) (quinder). forløbet med rensningen tog ca. 1 time. nu venter jeg på den nye tromle - regner med den dukker op i dag.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2013 - 12:07 #34
#32
jeg har ligenu været inde og kigge på siden til dit link og jeg kan altså ikke finde noget med en rense-dvd? du kan vel ikke gi´mig det direkte link til rense-dvdèn?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. februar 2013 - 18:00 #35
Det er det direkte link du fik, prøv at nærlæse url...
http://www.  avxperten.dk/diverse/skaerm--cd-rens/rense-dvdcd-%28inkl.-rensevaeske%29.asp

Kigger du på billedet, så kan du se en lille flaske med rensevæske lige under skiven.
http://www.avxperten.dk/Billeder/stEVN-103.jpg
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2013 - 18:53 #36
#35
tusind tak - har købt den.
iøvrigt kan jeg fortælle dig, at verbatim sender en ny gratis 24 stk-dvd-tromle både som erstatning men osse fordi de gerne vil ha`en løsning på mit problem.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2013 - 18:56 #37
#35 og itnetbutik har sendt mig en ny 25-stk.stak men de duede heller ikke så nu håber jeg for det første på, at dem fra verbatim du´r hos mig og hvis ikke så den rensevædske du har anbefalet. tak for hjælpen endnu engang!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. februar 2013 - 19:47 #38
Velbekomme.  :-)

Jeg håber du fandt en masse af de DVD-RW som omtales i din første post.

Verbatim`s service er godt nok nice (skiverne virker trods alt fint på din pc).

Er det ren service fra deres side så tror jeg ikke skiverne virker.

Er de seriøst gået ind i at finde årsagen til en fejl, så tror jeg skiverne vil virke.
De kan ha skiftet noget i fremstillingen (en maskine, what ever), hvorefter de har målt skiverne til at være som de gamle, så vil det være interessant for dem med forskelle i praksis.

Vedrørende rensning, forskellen vil ca. være som at tage en  opvaskebørste og vaske/børste tallerkener af med og uden vand.
Om det hjælper yderlig vil komme an på hvor rent der er blevet ved sidste rensning, er der helt rent, så vil mere rensning jo ikke hjælpe.
""men når det hjalp at børste tallerkenen, så er det også værd at prøve at vaske den""

En alternativ ide kunne være at prøve et køb af en DVD-RW i + version, det har du vist ikke prøvet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. februar 2013 - 19:53 #39
**Der jeg vil hen er de garanteret har testet og godkendt med alle "kendte" drev (særligt til pcer), men din daiwoo kombi video/dvd afspiller/og optager kunne måske godt ha` undgået deres radar.
Interessant for dem, men ingen katastrofe for dem.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2013 - 20:02 #40
det er normalt DVD+RW jeg bruger.
jeg har helt bestem den opfattelse, at verbatim er gået meget seriøst ind i problemet - den supporter jeg har haft har jeg skrevet rigtig mange mails med og han har stået på hovedet for at hjælpe mig med div. forslag. så jeg tror ikke det bare er ren service men hjælpsomhed. de skiver som de sender gratis er et andet model-no. (nu no. 4 model-no. jeg skal prøve).
jeg har brug DVD+RW i mange år efterhånden. men både min PC og dvd-optager kan bruge begge slags.
jeg har forsøgt med DVD-R - det var dem fra føtex. og jeg har prøvet med både DVD-R OG DVD-RW. altsammen med samme resultat - dog var der nogen af dem som efter brænding på PC`en ikke kunne læses af dvd-afspilleren. men primært var det for alle købene, at de ikke kunne recorde i optageren.
det som jeg synes er mest mærkeligt det er den indviklede test jeg var igennem via den vejledning incl. set-up jeg modtog fra verbatim. den viste jo, at der ingen forskel overhovedet var på opbygningen af dvd`en i de gl./tidl. og brugelige dvd-skiver og de nye ubrugelige. så viser det sig at være en verbatim-fejl så er deres test ihvertfald ikke optimal.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2013 - 20:04 #41
nej naturligvis er det ingen katastrofe for verbatim og ikke noget man kan klantre dem for. må være en nærmest uoverskuelig opgave at ta´hensyn til alle slags pd`er og dvd-afspillere. men derfor er det alligevel rigtig træls for dem som kommer i klemme.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2013 - 20:12 #42
det undrer mig lidt, at jeg ikke har modtaget en "tak-for-ordre-mail" for mit køb. gør de ikke det på den net-side?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2013 - 17:38 #43
nu har jeg modtaget den rense-dvd, men de skriver, at der medfølger en "len cleaning cloth attached to the disc!"
MEN der er ingen cloth med til dvd´en - hvad kan jeg bruge
istedetfor???
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. marts 2013 - 17:54 #44
Mail dem, så finder i nok en løsning på manglen.
Mon ikke der sidder noget på skiven/er en del af skiven.