Avatar billede schristensen Praktikant
03. marts 2013 - 08:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

NEM ID CSP installation

Hej

Jeg prøver at installere et medarbejder certifikat på en Windows 7 maskine (programmet hedder NEMID CSP) - og jeg følger følgende guide fra DanId:

https://www.nets-danid.dk/produkter/nemid_medarbejdersignatur/support/installation_og_aktivering/installation_paa_windows_med_internet_explorer/

I step 6 står der at man vil blive promptet hvis man kører Win 7 (hvilket jeg også gør), men efter at man har trykket OK på denne prompt står der at man skal starte installationen igen og så skulle alt virke, men der sker nøjagtigt det samme for mig igen.

Certifikatet skal bruges til noget foreningsarbejde, og da foreningen ikke lige har økonomi til at tegne en support aftale med DanId, så kan man ikke få nogen hjælp, og heller ikke få svar på hvorfor det ikke går som der står i deres guide! :-(

Er jeg så heldig at der er en herinde der har haft samme problem, og evt. har en løsning?

På forhånd tak.

Søren Christensen
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 09:00 #1
Jeg har desværre ingen konkret viden om dit problem.
Er alt opdateret på pcen, jeg tænker især på java.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 09:12 #2
Vil opfordre dig til at kontake dan id som der står i bunden på siden :)
Avatar billede 2Mida Praktikant
03. marts 2013 - 10:03 #3
#2 - DanId vil ikke tale med ham, hvis ikke de har en supportaftale - har prøvet.

CSP'en er ikke den digitale signatur, men et program til at oprette og tage sikkerhedskopi af en digital signatur.

Efter installation af CSP, fremkommer den så ikke i Alle programmer, bare uden dig sign?
Avatar billede schristensen Praktikant
03. marts 2013 - 15:49 #4
#1 Ja, alt er opdateret på maskinen

#3 Korrekt, det er installeret, men bare uden et certifikat tilknyttet.
Avatar billede 2Mida Praktikant
03. marts 2013 - 16:26 #5
Jeg har netop været igennem samme problem (også win7) og jeg nåede til 2. level support hos nem-id - løsningen blev:

1) Jeg installerede csp på min egen xp-maskine
2) Installerede den dig sign
3) Tog en sikkerhedskopi via csp
4) Indlæste sikkerhedskopien på win 7 maskinen

Det var hvad supporten foreslog og det virkede. Hvorfor den oprindeligt ikke kunne installeres på win 7 maskinen, fik jeg aldrig forklaring på - "Det driller bare nogengange på win 7"

..O
Avatar billede ptj_11 Forsker
03. marts 2013 - 19:36 #6
Er den skjulte administratorkonto aktiveret, og er installationen forsøgt udført, logget på som administrator.
/ptj_11
Avatar billede schristensen Praktikant
03. marts 2013 - 21:28 #7
#5 - Det vil jeg prøve har stadig den XP maskine som det var installeret på før.

#6 - Skjulte administratorkonto? - Jeg har slået brugerstyring fra, da jeg ellers ikke kan køre økonomi systemet. Brugeren som jeg logger på med er administrator.
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. marts 2013 - 11:14 #8
Hvis du ikke aktivt har aktiveret den skjulte administratorkonto, så har din brugerprofil ikke de fulde  administratorrettigheder.
Det kan have en afgørende betydning for hvad du kan og ikke kan, når der er tale om installation eller redigering af div. styresystemindstillinger.
F.eks. har mange Windows Vista brugere haft store problemer med at installere SP1, fordi de ikke havde/har de fulde administratorrettigheder.
/ptj_11
Avatar billede schristensen Praktikant
18. marts 2013 - 09:49 #9
Hej 2Mida

Din løsning virkede. Smid et svar og sender jeg nogle point.

/Søren
Avatar billede 2Mida Praktikant
18. marts 2013 - 10:43 #10
Super
Avatar billede Lars_Piil Nybegynder
22. maj 2013 - 10:16 #11
Hej SChristensen,
jeg har været gennem en lang mail korrespondance med DAN-ID's suppoprt afd, og vi har fundet en løsning som virker:

Når du bliver mødt af "Du skal acceptere at afvikle det signerede javaprogram for at kunne indlæse din signatur. Luk din browser og prøv igen." er løsningen følgende:

Java control panel -> Advanced -> Fjern fluebenet I "Enable the next-generation Java Plug-in".

Når dette er sket, skal browseren genstartes.
Kan man ikke finde ""Enable the next-generation Java Plug-in", kan det skyldes, at der mangler 32 bit java eller både 64 bit og 32 bit java er installeret. Installer 32 bit og fjern 64 bit (evt. midlertidigt) og følg vejledningen ovenover.

Virker denne løsning ikke umiddelbart kan følgende forsøges:
I "Java Control Panel" (Start - control panel - java control panel) under "Advanced" gå ned til sektionen "Mixed code og slå "Verification" fra.

Vær sikker på at ovenstående er forsøgt først og at browseren har været lukket inden der forsøges igen.

Tilsyneladende kan CSP'en installeres forskellige browsere (FF, Chome mm), men selve godkendelse af installationskoden mm kan kun ske via IE (min erfaring).

Jeg håber løsningen kan bruges !

/Lars
Avatar billede tiger_dk Mester
26. november 2013 - 12:29 #12
2Mida - har det samme problem, det er jo så ikke så fedt når man ikke lige har en maskine med XP på i baghånden, når det her skulle være løsningen på problematikken ! Så om igen !
Avatar billede tiger_dk Mester
26. november 2013 - 14:04 #13
Det virker nu, så se blot bort fra min kommentar ! Løsning: Installede programmet, som jeg plejede også var den der, jeg tror det der forvirrede, var at der ingen genvej var på skrivbordet
Avatar billede JG2900 Nybegynder
03. juli 2014 - 14:23 #14
Nem ID kan ikke installeres i Windows 7 med explorer 11.
Prøv at fjern explorer 11 fra opdateringer. Start CSP download igen fra NemID. Så kører det.