Avatar billede Slettet bruger
24. april 2013 - 03:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

domæne uden www på google site

Er der nogen som kan hjælpe med dns opsætning (hos gratisdns) eller fortælle hvordan nedenstående fikses. (om muligt)

domænet hedder kisserup-strand.dk
Det har også adressen https://sites.google.com/site/kisserupstrand

a-records:
    vært                    ip
    ---------------------------------
    *.kisserup-strand.dk    gammel ip
    kisserup-strand.dk        gammel ip

cname-record:

    vært                    kanonisk navn
    --------------------------------------
    www.kisserup-strand.dk     ghs.google.com

Den gamle hostning servicerer stadig velvilligt en redirection til www, men planen er at komme uden om det.

Det skal laves så resolving af ip til domænet uden www foran bliver det samme som med www.
Tolker det som, at, i en windows console, skal svaret på

-------------------------------
c:\>nslookup kisserup-strand.dk
-------------------------------

blive det samme som svaret på

-----------------------------------------------
c:\>nslookup www.kisserup-strand.dk

Non-authoritative answer:
Name:    ghs.l.google.com
Address:  173.194.71.121
Aliases:  www.kisserup-strand.dk, ghs.google.com

------------------------------------------------

og ikke som det er nu

---------------------------------
c:\>nslookup kisserup-strand.dk

Non-authoritative answer:
Name:    kisserup-strand.dk
Address:  83.97.101.165
---------------------------------

Antager at man ikke bare kan erstatte gammel ip for a-record for kisserup-strand.dk med 173.194.71.12 - for så medsendes ghs.l.google.com ikke, og det er jo det virtuelle hosts selekterer på! (har ikke prøvet)

forsøger man at lave et CNAME med vært kissserup-strand.dk afvises det med beskeden: 'Anden record eksistere med samme vært's navn' - også selvom a.recorden med vært: kisserup-strand.dk er slettet!

Kan det lade sig gøre uden redirektion fra en http hostning.
Avatar billede vpspro Nybegynder
24. april 2013 - 08:16 #1
Du kan godt lave en A record  på domænet uden www og pege det på ip som tilhører ghs.google.com

Men google sites ligger jo i en undermappe og ikke direkte i roden.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
24. april 2013 - 09:39 #2
Først skal du opsætte domænet i google sites:
If you own a domain and have access to change the CNAME record, you can map any site created in Google Sites outside of Google Apps (for example, sites.google.com/site) to a custom URL:

Select Manage Site from the More Actions drop-down menu.
Click the Web Address tab.
Enter your custom URL in the Web Address text box, then click the Add button at the top of the page.
For security reasons, your domain must be verified with Google. See the below section, "'Domain is not verified' error when mapping," for details.

-------
Herefter skal du havde slettet den a rekord, jeg kender ikke så godt gratisdns, men siger den at den er der må den være der, kan du ikke lave et screenshot af gratisdns?

-------
Læs evt. mere her:
http://support.google.com/sites/answer/99448?hl=en
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2013 - 12:13 #3
Hej vpspro
Tak for svar

Jeg prøver måske lige - men jeg kan ikke se hvordan googles serveren på 173.194.71.121 skal forholde sig til kisserup-strand.dk
Antager at det er ghs.google.com der er deres virtuelle hostname - men jeg har selfølgelig ingen viden om hvorvidt google har opretter virtuelle hosts på ethvert 'domæne', hvor folk har registret 'whatever.domæne' vedr. sites.google.com

Hos google har jeg registret wwww.kisserup-strand.dk og da det er betingelsen for at det virker må dette alias på en eller anden måde medsendes når der anvendes cname record.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2013 - 12:14 #4
Hej dalbjerg
Tak for svar

www.kisserup-strand.dk er registreret hos google - det med www foran kører!

Ved registrering af domæne til et sites.google.com hostning oplever man:

Det skal være et subdomæne - som f.eks www.kisserup-stand.dk som google har registreret - prøver man med et blot et domæne fås fejlbeskedden:
'The web address must be a valid subdomain, like www.example.com or mysite.mydomain.com.'

Jeg kan selvfølgeligt godt registrere andet.kisserup-strand.dk også, hvis det skal bruges til noget i denne sammenhæng.

Jeg kunne sagtens lave et screenshot, men hvad andet andet andet end værtsnavn og ip for de 2 a-records og værtsnavn og kanonisk navn for cname som fremgår af mit oprindelige spørgsmål, har betydning?
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2013 - 21:34 #5
Her er så svaret - søgbart hvis andre i samme situation skal opsætte dns så et gratis google site, her https://sites.google.com/site/kisserupstrand skal optræde med eget domæne.

værtnavn                ip eller kakonisk navn                      record type
============================================================
*.kisserup-strand.dk        resolves aldrig=127.0.0.1      a
------------------------------------------------------------
www.kisserup-strand.dk    ghs.google.com            cname
------------------------------------------------------------
kisserup-strand.dk        sættes af gratisdns        url forward
med forward til
www.kisserup-strand.dk
------------------------------------------------------------

Der skal selvfølge gøres ting i googles administrations værktøj - men her skal blot nævnes noget der kan være dns relevant:
Inden google opretter den virtuelle www host, skal man bevise at man er ejer af domænet - der gives to muligheder:
a) Smid en side, hvis indhold og navn goggle angiver i roden af en http hostning af domænet (som så skal eksistere)
b) Læg en tekststreng i en txt record på dns serveren - hvilket så er en tilføjelse til ovenover.

Til slut, hvis nogen skulle finder gratis hostning, i google sites regi, interessant, så skal det lige siges at det er template baseset - man kan skifte 'skins' og tilføje komponenter lynhurt men ikke røre html indpakningen andet end indholdsmæssigt - altså ingen adgang til metatags - scripts - doctype