Avatar billede Duffe Nybegynder
18. juni 2013 - 12:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ÆØÅ i LaTeX

Hej

Jeg er i gang med at skrive rapport i LaTeX, men jeg har et problem med at få den til at skrive æøe. Den ville ikke skrive det når jeg bare skriver æøå men gerne når jeg skriver \o \ae osv. Men det er både langsommeligt og ser ikke særlig overskueligt ud i editoren.

Vi er et par stykker der skriver på den samme rapport, og ham der har startet LaTeX dokumentet bruger Mac. Alt hvad han skriver æøå går fint igennem men når jeg skriver (windows) laver den vrøvl med. Jeg har kigget lidt på nettet og tror jeg er kommet frem til at for mac skal følgende indlæses: \usepackage[latin1]{inputenc} for at virke mens for windows skal det være enten \usepackage[ansinew]{inputenc} eller \usepackage[utf8]{inputenc}.

Men er det ikke muligt at det kan komme til at virke for både mac og windows i samme LaTeX dokument?

Vi har lavet en masterfil som sammensætter flere LaTeX dokumenter, så vores masterfil ser således ud:

\documentclass[11pt,a4paper,danish,oneside]{memoir}

\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{lmodern}
\usepackage{graphicx}
\graphicspath{{./billeder/}}
\usepackage{mathtools}
\usepackage{memhfixc}

\begin{document}

\include{forside}

\begin{center}
\tableofcontents
\end{center}

\include{formaal1}
\include{diagram}
\include{gasturbine}
\include{tsdiagram}
\include{dtu}

\end{document}
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 12:46 #1
Hvilken editor bruger I hver især.

Det anbefales at I anvender en editor som gemmer i UTF8 (altså med 'utf8' i stedet for 'latin1'

Visse editorer til Windows kan ikke finde ud af UTF8, lær at leve uden disse editorer.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 12:47 #2
Hov, den skulle ikke have været et svar.
Avatar billede Duffe Nybegynder
18. juni 2013 - 12:51 #3
Jeg bruger Texstudio mens han bruger Texshop.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 12:58 #4
Så sørg for at TeXShop er konfigureret til at anvende UTF8, det står et eller andet sted i preferencer.

I din TeXStudio (som også findes til MAC) beder du om at gå gemt filen som UTF8, der er et konverteringsværktøj (det er vidt under edit).

Nederst tilhøjre i rammen i TS kan du se hvilken encoding TS har åbnet filen i.

Denne encoding skal matche med argumentet til inputenc.
Avatar billede Duffe Nybegynder
18. juni 2013 - 13:06 #5
I TeXstudio:

Edit > Setup Encoding og så har jeg valgt reload with UTF-8

og ændret i masterfilen:

\usepackage[latin1]{inputenc}

til

\usepackage[utf8]{inputenc}

men når jeg prøver at compile, kommer den med en masse fejl.

Package inputenc Error: Unicode char \u8:ægg not set up for use with LaTeX (og så noget tekst fra dokumentet)

den kommer også med andre men det er gennemgående mest den ovenstående fejl der fremkommer.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 13:14 #6
Så er den ikke konverteret korrekt. Den er reload tror jeg ikke er så god. Man bør konvertere og gemme under nyt navn således at når den nye fil åbnes, så reagerer TS på at det er UTF8 (TS gemmer som standard i UTF8 med mindre man har pillet).

Og man skal tjekke at konverteringen ikke har f'et æøå up.

Dette med encodings er noget værre bøvl, hvilket er grunden til at vi anbefaler brugerene til at gå over til UTF8.

TeXShop gemmer normalt i MAC encoding (applemac) som vidt til tider kan virke med 'latin1' til inputenc.

Send mig evt den originale umodificerede .tex fil i en zip pr privat mail, så kigger jeg på den senere (kan lige teste TS i en virtuel windows)
Avatar billede Duffe Nybegynder
18. juni 2013 - 13:28 #7
Jeg er kun lige begyndt at lære at skrive i LaTeX, så når du skriver den umodificeret .tex fil, hvilken mener du så? Er det den som jeg hele tiden har skrevet i ?

Eller ville det være nemmere hvis du bare får en zip fil med det hele i ? Vi har nemlig en flere .tex filer som er flettet ind i Masterfilen, så vi kan skrive på opgaven samtidig uden at genere hinanden.
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. juni 2013 - 13:45 #8
Jeg blander mig lige med et input til TeXStudio.

Åbn den fil det drejer sig om. Som daleif skriver, så står der nok nederst i højre hjørne "latin1", "ISO-8859-1" eller lignende.

Gå op under Edit - Setup Encoding. Her vælger du UTF8 og trykker "Change to".

Herefter er den konverteret og du behøver blot gemme - det er ikke nødvendigt at gemme som en ny fil. Tjek at der nu står "UTF8" nede i højre hjørne.
Avatar billede Duffe Nybegynder
18. juni 2013 - 13:50 #9
Det har jeg lige prøvet, men det giver stadig en masse fejl. Har ændret til

\usepackage[utf8]{inputenc} istedet for latin1, og der står UTF-8 i nederst højre hjørne.
Avatar billede Duffe Nybegynder
18. juni 2013 - 13:57 #10
Ah, nu har jeg vist fundet ud af hvorfor den lavede de fejl når jeg ændrede til utf-8. De andre dokumenter skulle selfølgelig også ændres til UTF8 i Setup Encoding. Nu laver den ikke de fejl mere.

Og nu virker dokumentet! Mange tak for hjælpen!

Daleif jeg accepterer din "svar" besked øverst.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 14:28 #11
Det var bedre, Tak for hjælpen aliaz, jeg bruger ikke selv TeXStudio, så det hele var rent efter hukommelsen.
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. juni 2013 - 15:09 #12
Det var så lidt begge :)

Jeg var selv møllen igennem fra TeXnicCenter til TeXMaker (og UTF8). Sidebemærkning: Underligt at lillebror TeXStudio har feature med Encoding skift/setup, mens storebror TeXMaker ikke har.

Super du selv fandt ud af det! Det havde været svært for os at fejlskyde - mest fordi vi selvfølgelig forventer, at du udfører manøvren på alle implicerede filer :)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 15:19 #13
Jeg ser ikke TeXMaker som storebror. Udviklerne blev uenige på et tidspunk og forkede TeXMaker. Derfor har TeXStudio masser af features som TeXMaker ikke har.

Ser nok TS som en fætter til TM (på steroider).
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. juni 2013 - 18:37 #14
Så er det min terminologi der er skæv, beklager. Er det så "den onde fætter" du plejer at kalde TS? :)
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2013 - 10:28 #15
netop