Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juni 2013 - 01:00 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Reducere bas med Audacity

Jeg har et gammelt interview med en gammel med en meget dyb stemme - som så er blevet yderligere "basset" af at ligge på spolebånd i en række år.
Hvordan kan jeg med Audacity rette lidt op på det? Og hvad er det for en frekvens, der skal reduceres?
Mvh og tak
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2013 - 10:33 #1
Det ville det være lettere at svare på, hvis vi havde lyden (eller et repræsentativt udsnit) at lege med..
- har du mulighed for at lægge sådan et op, et sted ?
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 12:21 #2
I stedet for at sænke bassen skal du måske forsøge at øge diskanten. I linkene herunder er der nogle forslag:

Spolebånd har det at miste store dele af diskanten efter mange års lagring, så det er måske der, dit problem ligger. Arbejde med forskellige former for filtre kan sommetider få lyden til at lyde mere korrekt igen.

http://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=28&t=60223

http://www.guidesandtutorials.com/audacity-effects2.html
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 12:23 #3
Rettelse til #2.

"Spolebånd har det at miste..." skulle være:

"Spolebånd har det med at miste...."
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 12:35 #4
Svag diskant kan også skyldes et beskidt afspillerhoved. En rengøring plejer at kunne afhjælpe det problem.
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juni 2013 - 19:08 #5
#2: Jeg fik en snes spolebånd digitaliseret, og det her er det eneste, der er problemer med.
Men hvad er det for frekvenser, jeg skal reducere, og hvilke skal jeg forstærke?
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juni 2013 - 19:27 #6
#1 Jeg kan jo ikke uploade det
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 20:24 #7
#5.

Jeg var ikke klar over, at optagelsen allerede var blevet digitaliseret, og at det var den version, du brugte.

Bånd til lydoptagelser blev i begyndelsen alle produceret af mere eller mindre de samme materialer. Senere dukkede nye ingredienser op på det materiale, lyden lagres i på et bånd, for bl.a. at give bedre gengivelser af diskanter (høje toner) og med bedre dæmpning af den støj, der opstår ved den slags analoge optagelser. For at udnytte de fordele skulle man ved optagelsen, og i nogle tilfælde også ved afspilning, benytte en bestemt form for såkaldt "Bias" eller "Equalizer" for at få det bedst mulige ud af optagelsen. Hvis en af indstillingerne har været sat forkert under digitaliseringen, kan det være grunden til den manglende diskant eller for meget bas.

Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om det er det, der er sket her, men hvis båndene er af samme alder og er blevet lagret på samme sted og måde, så kan det være grunden.

En normal menneskestemme strækker sig normalt i teorien fra ca. 80 til 270 Hz, så teoretisk ville det være det område, du skal forstærke. I virkeligheden er det ikke så simpelt.

Som tidligere sagt, og som T4NK32 også antyder i indlæg #1, så afhænger det af udgangsmaterialet, og der skal måske mange forsøg til, før man kommer så tæt på det ønskede resultat, man kan komme. I Audacity findes der i de fleste filtre, som f.eks "Equalizer" en "Preview" knap, hvor man kan teste resultatet af den valgte indstilling, før man gemmer lyden.

Prøv også at kigge på linket herunder:

http://www.ehow.com/how_12098543_improve-vocals-audacity.html
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juni 2013 - 21:25 #9
#7
Jeg har fået dem digitaliseret hos et prof firma - overspil.dk - så jeg går ud fra, at de har gjort det korrekt.....
Men i hvilket frekvensområde ligger den dybe stemme fra en gammel mand monstro?
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 21:49 #10
#9.

Som tidligere skrevet:

En normal menneskestemme strækker sig normalt i teorien fra ca. 80 til 270 Hz, så teoretisk ville det være det område, du skal forstærke. I virkeligheden er det ikke så simpelt

En gammel mands stemme kan ligge mange steder inden for det toneområde, men sandsynligvis i den lavere ende. Derudover indeholder stemmen "overtoner" (se linket herunder), og da vi ikke kender noget til resten af indholdet på optagelsen, er det umuligt at give nogen bare nogenlunde præcise råd mht. indstillinger i equalizeren eller andre filtre.

Du må simpelthen i gang med en masse eksperimenter med forskellige indstillinger for at se, hvad der virker bedst.

http://da.wikipedia.org/wiki/Overtone
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juni 2013 - 21:58 #11
Men er det ikke equaliseren i Audacity, man skal bruge?
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 22:19 #12
Nu kender jeg ikke Audacity, men jo, equalizeren er et af de filtre, man kan bruge til den slags i et lydredigeringsprogram. Man kan også sommetider finde filtre, som hedder noget i retning af "Voice enhancer" eller lignende, eller andre filtre, som kan bruges i den slags tilfælde.

Prøv at læse de links, jeg har givet dig, og prøv så de forslag, du finder. Hvis du ikke har prøvet at arbejde med lydredigering før, så tag dig tid til at lære det, hvis opgaven er vigtig.

Kig også på linket herunder. Kig på "plugins" på siden og prøv evt. også det, der hedder FFT-filter:

http://audacity.sourceforge.net/manual-1.2/menu_effects.html
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juni 2013 - 22:23 #13
Der er ikke nogen af dem, som skriver om voice enhancing, der berører mig problem, og jeg synes ikke, det bliver bedre af, at jeg skærer "bunden" af med equalizer - næsten tværtimod.
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juni 2013 - 22:29 #14
Hvis det var dig, der ville høre det, så er her et udpluk.

http://forum.audacityteam.org/download/file.php?id=7933
Avatar billede milter Ekspert
25. juni 2013 - 11:43 #15
#14.

Jeg har leget lidt med filen, og den er meget vanskelig at gøre noget fornuftigt ved. Stammer optagelsen fra en gammel film med masser af støj og knitren, eller ...?

Mit gæt er, at bestræbelserne for at fjerne støj også har fjernet dele af selve stemmen, eller at optagelsen fra begyndelsen har været dårlig.

Jeg har sendt mit forsøg på at gøre stemmen lidt mere forståelig som en vedhæftet fil til dig via eksperten.dk's interne mailsystem, men jeg har ikke kunnet gøre ret meget. Forsøg på at gøre stemmen mere tydelig resulterer i forvrængninger og "clipping" (se linket herunder).

Har du adgang til originallyden?

http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)
Avatar billede milter Ekspert
25. juni 2013 - 11:53 #16
Og jeg opdager så, at det ikke er muligt at vedhæfte filer via ekspertens mailsystem. Jeg håber, linket herunder virker:

http://gupl.dk/698209/
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. juli 2013 - 20:48 #17
Milter: Tak for det. Det har da hjulpet lidt. Hvad har du gjort?
Mvh
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2013 - 22:09 #18
Velbekom :-)

Jeg bruger et lydredigeringsprogram fra Middelalderen, som hedder CoolEdit 2000. I det findes en række preset-filtre, som kaldes "compressors". Et par af dem er såkaldte "vocal compressors", og de er i mange tilfælde rigtigt gode til at "løfte" stemmer over anden lyd i indspilningen.

Ifølge mine undersøgelser kan du også finde "vocal compressors" til Audacity, men der skal som regel lidt eksperimenter med og tweaking af de forudindstillede filtre til for at opnå det bedste resultat.

Hvis man sender gamle lydfiler med støj, knitren og anden form for knas til et firma som overspil.dk, er det vigtigt at pointere, hvad man lægger mest vægt på, f.eks. støjreduktion eller bedst mulig gengivelse af stemmer. Støjreduktion kan resultere i, at dele af stemmer eller musik også forsvinder.

Og nej, jeg er ikke lydtekniker. Jeg har kun brugt CoolEdit 2000 som amatør på flere hundrede gamle plader, bånd og videolyd siden 2001 :-)

Jeg er ikke klar over, om der følger "vocal compressors" med til Audacity, ofte skal den slag købes som tilbehør i form af såkaldte plugins. Men, som jeg tidligere skrev, hvis du har adgang til originalmaterialet, er det nok en bedre ide at starte med det og så koncentrere redigeringen med henblik på at fremhæve stemmen.
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. august 2013 - 22:57 #19
Jeg har gjort mange forsøg nu, uden at det bliver til noget fornuftigt, så jeg skrotter det. Men tak for alle forsøgene på at hjælpe mig.
Må jeg få nogle svar til at give points?
Mvh
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2013 - 12:15 #20
Velbekom, og her kommer svar :-)

Hvis du har originalmaterialet (altså før overspil.dk redigerede lyden), og hvis du gider, så prøv at lægge en stump op her. Af ren og skær nysgerrighed og for sjov kunne jeg godt tænke mig at lege lidt mere med den :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
06. august 2013 - 15:36 #21
Lidt sen at komme ind i tråden, men jeg kunne også godt finde på at give et nap med hvis jeg får tid, lidt digital filtrering er altid sjovt :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. august 2013 - 20:22 #22
#20: Det har jeg ikke, for overspil.dk beholdt spolebåndene og har formentlig smidt dem ud. De digitaliserede en hel del interviews som dette, og de mener, at netop dette er indspillet på en dårligere båndkvalitet end de andre - og det er formentlig sandt - for de virkede meget troværdige og gjorde en del for at hjælpe mig. Men båndene havde jo ligget i omkring 20 år.

#21: Det er pænt af dig, men jeg har skrottet filen.

Mvh
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2013 - 23:48 #23
Ok, og tak for tilbagemeldingen :-)