Avatar billede erlandsen Seniormester
26. juni 2013 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flere samtidige brugere i Access database

Vi har en Access database som vi har været flere samtidige brugere af.

Vi har haft adgang til den hos Scannet, hvor vi har Shared Office, hvor vi via "Forbindelse til Fjernskrivebord", har haft adgang til et fælles netværk, hvor vi har kunne have flere samtidige brugere.

Nu har vi placeret filen på en computer i vores lokale netværk under delte filer, og øvrige computere har fået adgang til filen med en genvej.

Problemet er, at vi nu kun kan være en inde i databasen ad gangen, når databasen først åbnes på den computer den er placeret. Hvis jeg først åbner den på en anden computer på netværket, kan jeg godt efterfølgende åbne den på host computeren og være to inde ad gangen?

Kan ikke huske om jeg i sin tid har gjort noget specielt for at kunne have flere samtidige brugere - eller om der er forskel på et Vista netværk og det netværk/styresystem der er hos Scannet???

Derudover får jeg en meddelelse op når jeg åbner databasen fra øvrige computere "Åben fil-sikkerhedsadvarsel" - "Vil du åbne denne fil..." Kan dette ikke slås fra?
Avatar billede larsgrau Forsker
26. juni 2013 - 21:49 #1
Tror du skal over veje en front- back end løsning, det er simplet at lave, der står en del om det på nettet, og der er også lavet en del løsninger som du så kan tilpasse din database der i.
Avatar billede erlandsen Seniormester
26. juni 2013 - 23:10 #2
vil gerne undgå at lave for meget om - hvis det er muligt - da dbasen har fungeret upåklageligt i 4 år.
Avatar billede MSchlamovitz Mester
28. juni 2013 - 19:52 #3
Helt enig med ovenstående fra larsgrau.
Desuden skal du redigere i Access sikkerhedsindstillinger - under "placeringer, der er tillid til" og tilføje den mappe hvor databasen ligger.
Dette bør alle MS Access brugere gøre, uanset hvad.
Fejl i Flere samtidige brugere kan opstå, hvis du åbner databasen med et genvej direkte til accdb - eller mdb-filen.
Hvis du laver en genvej til MS Access og angiver filen som åbningsparameter, er der ingen problemer.
Avatar billede erlandsen Seniormester
01. juli 2013 - 08:27 #4
er ikke klar over hvordan jeg "angiver filen som åbningsparameter"?
Avatar billede MSchlamovitz Mester
01. juli 2013 - 10:24 #5
Du laver en genvej til filen - og placerer genvejen på dit skrivebord.

Højreklik på genvejen og vælg fanen Genvej. i feltet Destination skriver du:

"C:\Programmer\Microsoft Office\Office\msaccess.exe" "Sti og filnavn på din database"

fx:
"C:\Programmer\Microsoft Office\Office\msaccess.exe" "C:\Programmer\Microsoft Office\Office\samples\northwind.mdb"

Husk anførselstegnene
Avatar billede erlandsen Seniormester
01. juli 2013 - 13:29 #6
perfekt, tak!
også på den pc hvor databasen er?
Avatar billede MSchlamovitz Mester
01. juli 2013 - 15:24 #7
Det har ikke så meget med placeringen at gøre.
Det er mere et spørgsmål om at komme først. Den første, der åbner filen behøver ikke ovenstående, men alle efterfølgende skal have denne for at få adgang.

Hvorfor det er sådan ved jeg ikke - men vil gerne informeres hvis nogen ved det.
Avatar billede erlandsen Seniormester
01. juli 2013 - 17:22 #8
tak!