Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 00:17 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Hvad syntes I om dette build?

CPU: i7 3770k
GPU: GTX 660 x2
RAM: 16GB
PSU: Corsair Cx 750W
Corsair H80i
ASUS Xonar Essence STX Lydkort
SSD+HDD
MSI Z87 MPOWER MAX, Socket-1150

Og hvor meget strøm vil der cirka være tilbage? Hvis det ikke er for svært et spørgsmål :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 00:51 #1
Du er ved at bygge en Gamer pc.

Der er både ting du kan gøre bedre og katastrofale fejl i det setup.

Lad os starte med katastrofen.
CPU og bundkort kan ikke køre sammen!!

Din CPU bør ændres til en i5 4670K (de sparede kroner flyttes til grafikkort, husk at i5 og i7 i spil vil yde ens ved samme MHz), altså vil en i5 4670K slå en i7 3770K i spil.
------------------------------------------

Så til ting du kan gøre bedre.
Sats på GTX 770 OC
Har du ikke råd, så kan du senere tilføje nr. 2 GTX 770 OC.
Allerede ved et GTX 770 OC vil du være tæt på samme ydelse som ved 2 stk. GTX 660.
Med GTX 770 OC vil du være langt mere fremtidssikret, uanset om du smider 1 eller 2 stk. i lige nu.

750 Watt vil række til dit setup med de små grafikkort, men til GTX 770 OC bør du vælge en på 850 Watt.

Det er ok med 16 GB RAM, men du vil ikke mærke nogen videre forskel fra 8 til 16 GB, der er du bedre tjent med at flytte pengene over til grafikkort.

Vandkøling, enten undlad det (ville jeg og igen flytte kroner til grafikkort), eller gå hele vejen og vælg H100i.

Lydkort, smagssag.

SSD, gå efter Samsung 840 250 GB, tænker du på en anden, så skal jeg nok vise dig "sjove" ting vedrørende ydelsen.

HDD, lager som ikke vil ha den store betydning, lidt en smagssag hvilken du vælger.

Bundkort, godt men dyrt.

Der var lidt at tænke på og evt stille spørgsmål ud fra.  :-)
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 01:01 #2
Ok, tak for hjælpen holder mig dog til 660'erne, da jeg har et liggende. Du ved ikke tilfældigvis ikke hvor meget støm der vil være til senere opgraderinger?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:05 #3
Glemte at skrive, at du jo nemt senere kan smide yderlig 8 GB RAM i, du kan ikke senere uden store omkostninger ændre fra GTX 660 til GTX 770 OC (læg mærke til OC model).
OC model koster ikke ret meget mere end standard, men du vinder ca 10% FPS.

Nedgangen fra 16 til 8 GB vil i mange situationer yde præcis ens, men du vil mærke STOR forskel ved at gå fra GTX 660 til GTX 770 OC.

Vandkølingen vil du også uden ekstra omkostninger senere kunne efter-montere.

850 Watt er minimum i mit setup, mere vil være ok (op til 1000 Watt), alt efter hvor stor margen du ønsker.
(der sælges færdigbyggede setup med vandkøling og GTX 770 OC SLI med 850 Watt)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:07 #4
I dit setup med en i5 4670K og vandkøling vil du ha omkring 130 Watt i reserve.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 01:11 #5
Nu vi er igang, hvad er ulemperne ved SLI, udover varme, og strøm?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:12 #6
Hvis du påtænker 3 GTX 660, så glem det!!

Lad mig citere...
With three PCI-E x16 slots spaced optimally for multi-GPU setups, the MSI MPOWER MAX Z87 motherboard can run up to two NVIDIA video cards in SLI and up to three AMD video cards in CrossFireX
http://www.hitechlegion.com/reviews/motherboards/34995-msi-z87mpmx
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 01:15 #7
Nej, hvorfor 3? altså bare med 2 som nævnt tidligere
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:15 #8
Du har selv nævnt de primære ulemper ved SLI.
Du vil måske løbe ind i enkelte spil der kun vil bruge det ene kort, men ser vi fremad så bliver sandsynligheden mindre og mindre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:17 #9
Ok, når jeg ville advare dig mod 3 stk SLI, var det ud fra din interesse i hvor meget strøm du havde tilbage, det kunne tyde på du ville smide endnu et kort i.

3 GFX ville skam give god mening når du er nede på GTX 660.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:19 #10
3 GTX 660 vil næsten yde som 2 GTX 770 OC.
Det går bare ikke.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 01:19 #11
Ok, mange tak, du kan jo lige ligge et svar ;)
- Forresten, ved du om disse spil er kompatible?
Black Ops 2, Battlefield 3, Crysis 3, ja jeg kunne blive ved men stopper bare her ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:25 #12
De vil alle køre fint.

Jeg samler ikke på point, jeg er bare en hardware nørd som kan li at hjælpe folk med at opnå det bedst mulige for deres penge.

Du lægger selv et svar og godkender det.  :-)
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 01:26 #13
Syntes eller du skulle have haft det :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:27 #14
Husk nu det med CPU, det er vigtigt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:28 #15
Så får du da et svar, jeg samler ikke, men er heller ikke modstander af point.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 01:30 #16
Havde jeg samlet, så havde jeg nok scoret i omegnen af 20000 point de sidste 4 måneder. *G*
Avatar billede pixiekiller Nybegynder
04. juli 2013 - 08:02 #17
Jeg havde sku smidt et 760 i istedet !
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 10:21 #18
#17
Når han allerede har et GTX 660, så har han en point, derfor jeg ikke yderlig forfulgte sagen om at vælge 700 serien.

Ud over det, så burde du ha skrevet en kommentar og ikke lagt et svar.  :-)
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 12:41 #19
Nu kom jeg også til at tænke på, hvis jeg nu siger mig grafikkort bliver ca. 60 grader (Crysis 3) vil den så blive meget varmere, hvis der var et extra? Og vil jeg så få problemer med overheat?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 12:53 #20
Ved SLI setup skal du altid sørge for god udluftning af kabinettet.
Hvis du kan holde temp i kabinettet på det samme, så vil dit kort ikke blive væsentlig varmere.

Husk det er lige vigtigt med indsugning og udblæsning fra kabinettet.
Sørg for at blere blæsere ikke modarbejder hinanden, typisk prøver man at hive luft ind i front (samt evt den ene side) og lave udblæsning på bagsiden (samt evt den anden side).
Nogen kabinetter kan også ha indsug i bund og udblæsning i toppen, varm luft stiger som bekendt opad.

Monter evt et par stykker af dem her...
http://www.coolerkit.dk/shop/arctic-cooling-arctic-2090p.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 12:54 #21
**Sørg for at flere blæsere ikke modarbejder hinanden,...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 12:57 #22
60 grader lyder absolut ikke slemt, havde du talt om 80-90 så var det på tide at få reageret.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 13:04 #23
Tak for det hurtige svar! Jeg suger luft ind i front, og puster det ud i toppen af kabinettet :) kom bare til at tænke over det siden det ene kort kommer til at dække det andet korts blæsere totalt
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 13:05 #24
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 13:06 #25
Ja ok så bliver det ikke et problem hehe ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 13:13 #26
Et godt råd er, at foretage temp målinger de første dage efter du montere.
Gerne hvor du laver ca 30 grader i rummet (dit setup skal også kunne klare en varm sommerdag).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 13:15 #27
Eftersom varmen langsomt vil opbygges i kabinettet, så er det ikke nok med en 5 minutters test, Game i en time+ og pres så kortene til max mens du måler.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 13:21 #28
Tak for rådene!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 13:21 #29
Til at presse kortet findes mange programmer, du kan evt lave en benchmark som denne.
http://www.passmark.com/products/pt.htm

Her kan du se hvad dit kort bør yde.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
(vær obs på en OC model tit vil yde ca 10% mere)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 13:21 #30
Velbekomme.  :-)
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 16:48 #31
Kom også til at tænke på, hvilken strømforsyning (altså mærke) kan du anbefale siden denne er kendt for at have coil whine http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=773377
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 17:14 #32
650 Watt.
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/corsair-enthusiast-series-tx650-v2-id-6876638.aspx

750 Watt.
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/corsair-enthusiast-series-tx750-v2-id-6997004.aspx
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/corsair-enthusiast-series-tx750-v2-id-4700454.aspx

Hæng mig ikke op på det, jeg tror forskellen på de to 750 Watt er den billige er skaffet via parallel import (jeg tror de er identiske ud over det).

TX***-v2 serien er kendt for at være rigtig god kvalitet.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 17:16 #33
Det var dyrt :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 17:16 #34
Blot så vi ikke misforstår hinanden.
Corsair Enthusiast Series TX*** V2  serien er kendt for at være rigtig god kvalitet.

*** = forskellige Watt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 17:17 #35
Ja den er ca 100 kroner dyrere end den du så på, men kvalitet koster.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 17:23 #36
Ironi on
Kig på denne, så kan du synes den jeg postede før er billig.
Ironi off

Dette er en endnu bedre PSU.
http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/xfx-proseries-p1-750b-befx-black-edition-full-modular-gold-sort-id-7159503.aspx
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 17:37 #37
Det er vel heller ingen garanti for at den har "coil whine"?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 18:02 #38
Går ud fra du mener "ikke" har.

Jeg har udelukkende hørt og læst positivt om Corsair Enthusiast Series TX*** V2  serien.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 18:08 #39
Ja selvfølgekig mener jeg "ikke" :)
men jeg tænkte på den jeg linkede til, det kunne du ikke vide.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 18:30 #40
Nææ du kan ikke være sikker med den du linkede til, spørgsmålet er om du vil satse når forskellen kun er de ca. 100 kroner.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. juli 2013 - 18:34 #41
Det ligger bare lidt idet at den ikke er modular :(
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
07. juli 2013 - 11:10 #42
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juli 2013 - 11:23 #43
At der skal mere til, før jeg ville fravælge Corsair Enthusiast Series TX*** V2  serien, for at spare småpenge (ca 100 kroner er småpenge ud af et PC-build).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. juli 2013 - 11:27 #44
PS. Modular har også bagdele, nemlig større elektrisk modstand.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
07. juli 2013 - 11:35 #45
Det er slet ikke fordi jeg går efter de 100 kroner, men mere da den Corsair der, har så lange ledninger at jeg ville få svært ved at gemme dem :) desuden har jeg allerede haft en Coolermaster Gx 550w som egentlig var fin nok