Avatar billede h_c_hansen Praktikant
18. august 2013 - 18:22 Der er 26 kommentarer

Opkobling til internet.

Jeg har fået en Medion pc. med Windows 8. Og jeg har yousee internet,med et modem: Netgear CG3000.

Her er problemet: Når jeg tænder for pc og modem samtidig, så er pc'eren så hurtig oppe, at den ikke kan finde internettet.

Derfor vil jeg gerne have en opsætning, som gør at pc'eren ikke forsøger at sætte internettet op. Først lidt senere når jeg trykker på Explorer ikonet, kommer jeg ind i internettet.

Med venlig hilsen
H.C.Hansen
Avatar billede HKW Nybegynder
18. august 2013 - 18:49 #1
Tildeling af forkert/ingen ip kan løses ved at konfigurere pcen med statisk ip.

Vælg en ip, som ikke ligger i routerens dhcp-scope (det kan du se ved at logge på routeren).

dns-serverne kan du også finde ved at logge på routeren. Evt. med "ipconfig /all" i en kommandoprompt.

http://windows.microsoft.com/is-is/windows7/change-tcp-ip-settings
Avatar billede fhansen82 Mester
18. august 2013 - 23:01 #2
Routeren kan være et stykke tid om at være klar med både tilgang til nettet samt uddeling af IP adresse til enheder. Men det burde ikke være et større problem end at den selv finder ud af det så snart den er klar. PC'en burde også selv finde ud af det, når der bliver serveret en IP adresse til denne. Men ellers ja, så tildel den en statisk IP adresse inde i routeren, samt på PC'en, hvis du har styr på det. Og hvis du kan overhovedet. Er ikke klar over hvor meget du kan få lov til på routeren fra Yousee.
Avatar billede kimtheman Novice
18. august 2013 - 23:24 #3
Er det ikke nemmere at lade være med at slukke for modem/ routeren?
Så mange basøre er det vel heller ikke årligt i strøm?
Avatar billede fhansen82 Mester
18. august 2013 - 23:33 #4
#3: Det er vel helt op til trådstarter og er i og for sig et irrelevant svar. Han kunne også bare tænde router et par minutter før end han tænder på PC, men det er ikke det trådstarter giver udtryk for at han ønsker.
Avatar billede kimtheman Novice
19. august 2013 - 00:05 #5
Nej men dog stadig en mulighed som et svar.

Han siger jo heller ikke, at modem/ routeren SKAL slukkes hver dag.
Så muligheden er der vel for det kan være et okay svar!
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 00:34 #6
I og med at han skriver at modem og PC tændes samtidigt, må det jo være implicit at routeren ikke skal stå tændt hele tiden. Ellers ville der jo ikke være noget problem :O) "Opsætningen" som der spørges efter omhandler derfor hvad der skal til for, at router og PC kan tændes samtidigt, uden at der opstår fejl. Jeg slukker også udstyr som jeg ikke bruger, lige meget hvor mange eller få basøre det koster mig. Jeg lader heller ikke vandet stå og løbe (heller ikke bare en smule) hele natten, selvom det kun koster nogle få basøre.
Avatar billede kimtheman Novice
19. august 2013 - 06:20 #7
Tja jeg har så ikke tænkt mig at ændre min udmelding, fordi du lige mener noget andet.
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 10:06 #8
Det skal du da absolut heller ikke. Har jeg heller ikke bedt om. Jeg kommenterer blot ud fra hvad du svarede trådstarter i forhold til hvordan jeg læser indledende spørgsmål. Jeg opfattede blot, at du mente at trådstarter ikke ønskede udstyr tændt grundet strømforbrug/økonomi. Jeg opfattede mere spørgsmålet som "Hvordan kan jeg startede router+PC op UDEN at det fejler". Og her mener jeg bare ikke at dit forslag var aktuelt. Det kan godt være, at trådstarter måske vælger at holde routeren tændt som en løsning, men mener bare ikke det er det som ligger i spørgsmålet. Men trådstarter kommer jo nok med en kommentar på et tidspunkt, så vi kan komme nærmere ind på en løsning.
Avatar billede h_c_hansen Praktikant
19. august 2013 - 10:35 #9
Det er noget sludder du skriver, jeg er enig med fchansen82, fordi mit problem ikke skal løses ved at tænde modem før eller hele tiden, men svar at du ikke ved det !!!!
Avatar billede dingemann Novice
19. august 2013 - 12:02 #10
Jeg er enig med kimtheman i at det ikke umiddelbart giver mening at slukke for sit internet og lægge netværket ned.
Mine svigerforældre gør det og hver gang bemærker jeg at det overfor dem. Mine forældre gjorde det engang - det fik jeg vænnet dem af med.
Det er min overbevisning at stabile netværk er dem der står tændt hele tiden og ikke bliver slukket. Især hvis der er flere enheder der anvender netværket og enkelte gange ender i slåskamp om IP'er.
Så kimthemans svar er muligvis ikke det rigtige svar men det er en klar anbefaling han kommer med: at lade netværket være tændt!
Således har min Zywall USG200 og min TimeCapsule været tændt i 2 år uden at være slukket.
Avatar billede h_c_hansen Praktikant
19. august 2013 - 13:30 #11
Hej dingemann jeg forstår dit forslag. Men der er kun 1 pc på nettet.
Det forslag jeg har bedt om, går ud på at pc'eren ikke skal hente internet ved opstart, men først når jeg på skrivebordet aktiverer Explorer ikonet.
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 17:49 #12
#10: Det kommer vist an på øjnene der ser. Igen, jeg slukker for det udstyr jeg ikke bruger, hvis jeg kan komme til det. Slåskampen om IP adresserne mener jeg ikke er et argument. Det skal routeren nok selv styre. Du skriver at dine svigerforældre gjorde det, men skriver intet om at de havde problemer. Så måske ikke det bedste argument. Hvis du har nogle referencer til materiale, som beviser din påstand, så OK. Og en anbefaling ser jeg ikke kimtheman's indlæg som, men nærmere en konstatering med egen mening omkring forbrugsøkonomi tilføjet. Selv om det måske ikke er ment sådan, så læser jeg det som "Lad nu bare udstyret køre, og lad være med at være så nærig".
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 17:52 #13
@h_c-hansen: Jeg tror lidt at det du efterspørger vil blive lidt tungt at organisere. Men det du kan gøre, er at slukke for trådløst på PC'en (er der ikke en knap?), og så tænde for det, når du vil have det aktiveret. Når du har trådløst deaktiveret, sparer du også lidt strøm, hvis du bruger den på tidspunkter, hvor du ikke behøver adgang til internettet. Du kan evt. hvis det er, tænde for PC og router. Når så det hele er startet op, så bare lige slå trådløst fra, og så til igen. Så bliver der automatisk tildelt ny IP adresse til PC'en fra routeren.
Avatar billede kimtheman Novice
19. august 2013 - 22:59 #14
Min snart mange års erfaring mht. til modem/ router og udkørende computer hjælp er. At jo mindre du piller ved dette. Jo mindre er der chancer for der er noget der driller. Og ja har ligesom #10 prøvet, at når folk slukker det hele. Så driller det nogle gange så meget, at nogle af deres enheder ikke rigtig vil på igen osv.

Og har også selv både iphones, ipads, ip kameraer osv, og slukker jeg for det hele og tænder igen, så sker det noget ikke virker og må så slukke og tænde igen (og enhederne har nu hver deres egen ip på netværket).

(Og har også lige haft en kunde i dag i telefonen, hvor nogle enheder virkede, mens andre ikke gjorde. Og der måtte man så slukke udstyret og tænde igen, i den rigtige rækkefølge (tilkoblet ip adapter)) for at det hele virkede igen.

Du kan sætte modem/ computer til hver deres kontakt. Og start med at tænd modemmet og hent en tår kaffe. For derefter at tænde for computeren.
Og vil du ikke på nettet (altså ikke vil trykke på Eét), så undlader du jo bare at tænde for modemmet.

Du kan også lave en genvej til din lan forbindelse, og placere denne på dit skrivebord. Og højreklik på denne og connect når du skal bruge internettet. Og disconnect når det ikke skal bruges mere.

Og #13 hvornår er det blevet nævnt, at computeren kører trådløst?
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 23:21 #15
#14: Det er mig, som helt af mig selv har konkluderet at det var trådløst, uden at have den mindste gode begrundelse for dette og derfor intet har at have det i :O) Havde fået det til, at det var en bærbar, men det står der heller ikke noget om. Så det er selvfølgelig sikkert en stationær maskine, som bliver tændt op samtidigt. Min fejl.

@h_c: Som #14 skriver, så kan der oprettes en genvej til din LAN forbindelse (hvis det altså er LAN du benytter).
Du kan også blot lave et lille script, som du kan aktivere når du ønsker at sikre dig, at din PC har modtaget en IP adresse. Funktionen i scriptet er ipconfig /renew, som efterspørger en ny IP adresse fra routeren. Så er der ikke noget som skal slåes til eller fra. Man kan indbygge i scriptet, at en browser skal starte op efterfølgende. Der skulle ikke være så meget i at skrive selve scriptet, da det ikke skal indeholde så meget. Hvis du vælger denne løsning, kan du være ligeglad med om PC'en modtager en IP adresse eller ej når du starter op. Blot du kører scriptet når du skal benytte internettet. Man kan også indbygge at scriptet lige tjekker om det er nødvendigt at bede om ny IP, ved at den lige pinger fx www.google.dk.
Avatar billede HKW Nybegynder
19. august 2013 - 23:25 #16
Det er godt nogle avancerede løsninger. Hvis computeren bare står fast derhjemme, så kan det næsten ikke gøres nemmere end med en statisk ip. Så er der net så snart modemmet kører.
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 23:32 #17
Yep, det er nævnt tidligere. h_c, du må på banen med hvad du mener er aktuelt for dig. Jeg er enig med HKW i at en statisk IP må være den første løsning du skal prøve. Hvad siger du til det?
Avatar billede kimtheman Novice
19. august 2013 - 23:40 #18
Han siger som tidligere skrevet i #11
"Det forslag jeg har bedt om, går ud på at pc'eren ikke skal hente internet ved opstart, men først når jeg på skrivebordet aktiverer Explorer ikonet."

Så en statisk IP, vil jo stadig give ham net med det samme.
Avatar billede fhansen82 Mester
19. august 2013 - 23:52 #19
Det er korrekt, men tror at dette er ønsket for at undgå at PC'en ikke får tildelt en IP adresse via DHCP. Hvis opsætning af en statisk IP adresse kan afhjælpe, at PC'en tildeler sig selv en IP, som ikke kan benyttes til at komme på internettet med, så tror jeg vi er i mål. Internetadgangen vil selvfølgelig så først virke, når routeren er klar og parat. Men h_c, giv et praj hvad du ønsker nu hvor der er nogle mulige løsninger på banen.
Avatar billede HKW Nybegynder
19. august 2013 - 23:58 #20
Jep... "så er pc'eren så hurtig oppe, at den ikke kan finde internettet."

Windows drukner ikke netværket i dhcp-anmodninger, så der kan godt gå lidt tid fra routerens dhcp kører og til Windows igen spørger efter en ip. Det må være problemet her.
Avatar billede fhansen82 Mester
20. august 2013 - 00:01 #21
Enig. PC'en tildeler sikkert sig selv 169.noget IP adresse. Og det vil den ikke gøre hvis en fast IP er sat op.
Avatar billede h_c_hansen Praktikant
20. august 2013 - 10:30 #22
Hej alle sammen !

I skal have tak for interessen i mit problem.

Men det der med genvej til Lan har jeg jo på skrivebordet i form af Explorer ikonet, og når ikonet aktiveres opkobles til netværket. Jeg har ikke trådløst netværk.

Men jeg kan bare ikke forstå, at det skal være så svært, at pc'eren ikke skal opkobles til nettet ved at tænde pc'eren.

Opkoblingen til netværket må da kunne slås fra (f.eks.ved at fjerne et flueben eller hvad ved jeg.

Kom nu med en let løsning.
Avatar billede fhansen82 Mester
20. august 2013 - 10:50 #23
h_c, iExplorer styrer ikke hvorvidt der dannes netværkskontakt til routeren. Det styrer netværkskortet og Windåse. iExplorer er blot et program til at formidle informationerne fra fx hjemmesider. Og jo, du kan godt styrer om der skal foretages kontakt eller ej, som #14 foreslår. Lav en genvej til Skrivebordet til din LAN forbindelse, og højreklik på denne for at aktivere/deaktivere forbindelsen til routeren.
Avatar billede h_c_hansen Praktikant
18. september 2013 - 17:20 #24
Hej alle !
tak for interessen for problemet.

Men nu skal I høre, Microsoft havde lavet noget bras, og sendt mig opdateringer, hvorefter problemet er forsvundet.

Moralen er: lad være med at komme med løsninger når I ikke er sikre.

Med venlig hilsen
HansChristian
Avatar billede HKW Nybegynder
18. september 2013 - 17:27 #25
En anden morale er: Lad være med at komme moraler, når man ikke forstår sig på computere.
Avatar billede kimtheman Novice
19. september 2013 - 07:57 #26
Tja det var så sidste gang jeg forsøger at hjælpe dig....