Avatar billede jakobdo Ekspert
25. september 2013 - 15:19 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Drupal kategori

Drupal er jo mega moderne i Danmark for tiden.
Men der mangler et godt og aktivt forum.
IRC er "ok", men der skal man være der på sekundet, for at få brug af det.
Diverse fora er "døde".
Kunne exp.dk ikke lave en drupal kategori og få lidt drupal aktivitet herinde også?
I har jo brugerne, eksperterne osv...
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 14:11 #1
Hvor ville du placere kategorien?
Og hvad med andre populære frameworks/CMS'er?
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. oktober 2013 - 14:29 #2
Man kunne vel sagtens lave en CMS kategori et sted.
Og om det så skal være under Programmer eller Programmering, ved jeg ikke.

Man kunne jo også åbne op, så der ikke var disse "faste" kaste, men at man kunne tagge tingene ?
Kræver selvfølgelig lidt mere af brugeren der afsender, men stadig.
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 14:35 #3
Man kunne måske se på om man kunne oprette kategorierne

Programmering -> Frameworks
- Zend Framework
- CodeIgniter
- Laravel
- CakePHP
- Yii
- Symfony
- etc.

Programmering -> CMS
- Drupal
- Joomla
- WordPress
- PyroCMS
- TYPO3
- MODx
- CMSMadeSimple
- eZ Publish
- Umbraco
- SiteCore
- etc.

Jeg ved ikke om det bliver for voldsomt? Det er jo tredje niveu, trods alt?
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. oktober 2013 - 14:44 #4
Problemet er jo, det ville være oplagt at smide et 4. og 5. niveau på.

Programmering -> script -> php -> cms -> Drupal
Programmering -> script -> php -> framework -> Kohana

men måske derfor tagging kunne være næste step ?
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 14:47 #5
Tagging ville klart være smartere (og hurtigere) men det er en opgave som er meget krævende og i skrivende stund vil vi nok ikke få resourcerne til formålet.

Jeg har dog lagt op til at trække underkategorierne i Programmering -> Script ud til første niveau. Jeg synes der er overraskende mange der lægger spørgsmål et forkert sted eftersom på grund af underkategorien Script(?).
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. oktober 2013 - 14:52 #6
Script er også et underligt mellemstep. :o)
Dog bliver programmeringsdelen også "bred".
Husk at få Python, Ruby og alle disse nymodens sprog med i pakken.
Og i database delen: nosql'erne... :o)
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 14:54 #7
Ahh, ja - det udvikler sig hurtigt ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. oktober 2013 - 14:58 #8
udvikling er vel bedre end afvikling. :o)
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 15:06 #9
Bestemt - jeg har i hvert fald lagt noget op til udviklerne, så jeg afventer et par tilbagemeldinger. :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 08:15 #10
Lukker
Avatar billede repox Seniormester
10. oktober 2013 - 08:55 #11
lige for at give en opdatering - jeg har fået udviklerne i tale om at indføre tags i stedet for kategorier. Idéen er ikke uinteressant for dem, men forslaget skal konkretiseres og defineres.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 09:07 #12
Min ide ville evt. være:

En overordnet kategori (brug evt. dem vi allerede kender):

Databaser
Design
Diverse
E-løsninger
CoAdmin
Generelt IT
Hardware
Internet
Job/opgaver
Netværk
Opgaver
PDA
Programmer
Programmering
Sikkerhed
Styresystemer

Og så lad "underkategorier" være tags.

Så hvis jeg havde et spørgsmål til drupal, kunne det placeres i programmer og eller programmering og så tagges med cms, drupal, php

Der vil jo altid være noget som kan placeres flere steder.
Men vi har jo samme problem allerede i dag.
Og med denne måde, så er tingene jo så dynamiske som man kunne ønske, da brugerne netop selv styre tags.
Avatar billede repox Seniormester
10. oktober 2013 - 09:12 #13
Det er faktisk ikke nogen dårlig idé.
Jeg ser det dog som et problem (pointeret af udviklingsholdet) hvis folk kan tagge som de lyster.
Hvordan håndterer vi når folk skriver "hjææælp!!!!!!!" eller lignende i tags?

En løsning kunne være at låse tags, men så kræver det igen at vi har alle tænkelige tags tilgængelige, og det er jo trods alt et lige så bøvlet arbejder som kategorier med underkategorier med underkategorier med...
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 09:25 #14
Hvad ville problemet være i at have et tag som hedder hjææææælp?

Altså for mig at se er jeg enig, i at tags som:

php, p-h-p, p.h.p. osv... Vil være et problem.
Men overtid, vil disse "forkerte" tags jo alligevel forsvinde eller ryge ned på "popularitets-skalaen".
Og hvis man som "ekspert" så samtidig kunne abonnere på tags, så vil en "klovn" som vælger at tagge med: p-h-p jo få bedre hjælp, hvis han anvendte php.

Nu tænker jeg endnu en tanke.
Hvis man kunne definere brugere som "eksperter", evt. brugere som har været medlem i X dage, har over X antal "accepterede" svar, X antal point eller lign.

Når så man tagger, og finder et tag, hvor der er "eksperter" som abonnere, så kunne dette tag være "highlighted", så en bruger med fordel kan anvende dette tag, fordi vedkommende så kan se det overvåges af en eller flere "eksperter"

Samtidig skal man dog have mulighed for, at rette, hvis disse highlightede tags misbruges. (men det er nok en anden sag)
Avatar billede repox Seniormester
10. oktober 2013 - 09:40 #15
Problemet ville nok ikke være "hjææææælp" alene, men alle varianterne; hjææææælp, hjææææælp!!!!!, hjælp, hjælp!??!, !!!!HJÆLP-ASAP!!!!, etc.

Det virker ikke umiddelbart som god idé at folk kan skrive tags selv, uden der er en mulighed for at visse instanser kan redigere/rette i dem på en let måde.

Jeg kan godt lide idéen om at man kan give brugerne en titel/status af en eller anden art. Kan det kombiners med taggingen, så er det selvfølgelig en ret fræk feature. Men jeg er ikke sikker på om jeg så forstår dig korrekt - er det så meningen at OP skal kunne tagge sit spørgsmål med "eksperter" for at tiltrække den brugergruppes opmærksomhed?
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 09:49 #16
Den ide jeg lige fik var:

Hvis vi sagde jeg var ekspert og havde valgt at "følge / overvåge / abonnere" på tagget PHP.
Når en bruger så sidder og har valgt hovedkategori:
Programmering
og skal tagge det: Så skriver brugeren måske: p

Her kommer så en liste over tags:

python, php osv...

Fedt tag, viser der er en ekspert som overvåger tagget og dermed mulighed for hurtigt og brugbart svar.

Ved godt det måske stille nogle forventninger, for at et tag overvåges af en ekspert er jo ikke = svar og rigtigt svar.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 09:50 #17
Og ang. tags som hjælp, hjæælp, hjælp asap, hjælp!! osv..
Hvad er problemet i dem?
Man ville jo også kunne tagge med: tissemand, sex, porno osv..

Men de vil jo ikke være brugbare som sådan.

Dog kunne man godt have en funktion, hvor man kunne "tagge" dårlige tags som dårlige, og så kunne en admin eller lign kigge på disse.
Avatar billede repox Seniormester
10. oktober 2013 - 09:52 #18
ahh, på den måde - frækt - jeg kan godt lide idéen.

Eksperternes svar afhænger jo lige så meget af spørgsmålet der stilles.

Min umiddelbare tanke er at kunne man så ikke risikere at flere ville misbruge et tag for at få opmærksomhed på sit spørgsmål - og hvis de gør, hvordan håndterer vi det så?
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 09:59 #19
Jo, et tag kan netop misbruges.
Så skulle man have mulighed for at lave et barometer over brugeren. :o)

Så man kunne angive om brugeren var god eller dårlig til at tagge.
Lidt ala det gamle karma system.

Så vil man også kunne rangere dårlige taggere og dem som rent faktisk gør det rigtigt.
Avatar billede repox Seniormester
10. oktober 2013 - 10:21 #20
Men (ret mig lige hvis jeg tager fejl), karmasystemet blev fjernet fordi brugerne var utilfredse med at man kunne identificere om de havde ønskelig adfærd eller ej?

Personligt så jeg gerne et slags 'karaktersystem' udover points (selvom det nok ville bide mig i røven ;) ) - for en god kombi af både point og adfærds vurdering kan jo give nogle mere underbyggede Ekspert-brugere.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 10:36 #21
Jeg ved godt folk har ondt i numsen over at blive stemplet som dårlige brugere, men de kan "sgu" da bare opføre sig ordentligt.

Men ved det ikke.
Måske karma kunne fjernes og man kunne nøjes med mulighed for at anmelde dårligt taggede indlæg og/eller dårlige tags.

Det kunne jo som sådan være nok.

Men kunne måske overveje en anden indgang.

I stedet for tags som: alm, fed..
Kunne man måske angive:

python (2), php (10)
Som angav hvor mange der fulgte tagget.

(og hvad man så rent faktisk kunne bruge det til, ved jeg ikke)

Men det ville jo netop kunne bruges i tilfælde af:

hjælp (20), hjæælp (1), hjææælllppp! (0) osv...
Avatar billede repox Seniormester
10. oktober 2013 - 11:45 #22
Enig, det er jo ikke ligefrem rocket science at være en smule opmærksom på sin adfærd :)

Jeg havde en tanke om at man måske kunne bruge denne:
http://i.imgur.com/G0dGGjb.png bare i lidt mindre format til indlæg:
http://i.imgur.com/qdDyy5h.png

Om det er en god eller dårlig idé, det ved jeg ikke.

Jeg tror måske det er bedre at man kan se hvor mange der fulgte tagget i stedet for hvilken brugergruppe der gjorde - det fortæller jo heller ikke hvor mange der er tale om.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2013 - 11:58 #23
"Like" / "Not like" på et spøgsmål / svar, kunne være interessant.
Det ville jo også give jeg en bedre mulighed for at fremhæve det resultater med god "score" i søgningen.

Kunne i ikke overveje nogle facetter i jeres søgning også?
Hvis nu vi kommer til at snakke tags.
Hvis vi så siger jeg trykkede på tagget:

php
Så kunne det jo være smart der lige kom en "top 20" over de tags, som var brugt i alle de indlæg der havde php tagget?