Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 12:55 Der er 50 kommentarer og
1 løsning

Automatisk banning af spam spørgsmål ved oprettelse.

Hej
Synes at Eksterten nu er så belastet af disse span spørgsmål at der bør gås til aktion.
Jeg tror nemlig ikke at den vil kunne overleve hvis det fortsætter.
Det startede ved at der kom spørgsmål hvor der var store begivenheder. Det har ændret sig nu til at stort set alt bliver vist her. Og det pisser mig af at de kommer.
Jeg er overhoved ikke ekspert på programmering, men kunne man ikke på en måde lave, at et spørgsmål ikke bliver regisreret af systemet, hvis der i overskrift og tekst nedenunder indeholder ord som "free" "online" "watch" og "live".
Kan man ikke indføre et såadant filter er det jeg spørger om.
Jeg kan ikke se det skulle have betydning for Eksperten i det daglige, da det er en dansk side, og at indlæg af denne karakter alligevel  i følge de retningslinier der er er ulovlige.
Har i nogle ideer så meld tilbage inden det er for sent :-(
Avatar billede Jensen DK Novice
29. september 2013 - 13:08 #1
Man må kunne spærre dem på ip adressen.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 13:08 #2
Kan se nu der vil kunne blive problemer med ordene live og online, da de også bruges i andre sammenhænge, hvor budskabet kan være i orden.
Avatar billede Jensen DK Novice
29. september 2013 - 13:09 #3
Jeg er også godt træt af al det lor. som vælter ind den sidste uge.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 13:10 #4
Hej silbidor. Det kan jeg forstå på repox at det er forsøgt. Brugeren ændrer åbenbart denne Ip lige så tit der kommer nye spørgsmål :-(
Avatar billede Jensen DK Novice
29. september 2013 - 13:13 #5
Han burde meldes til politiet, for hvad bliver det næste gang.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2013 - 13:30 #6
Det er grundlæggende en god ide, som desværre ikke kan realiseres.
Inden for computerverden er engelske ord, som så mange andre steder, blevet en del af den måde man taler på, en slags NuDansk.
Her på E. bruges ofte ord som: sorry; free; my bad; online; download m.f. De ord er kommet for at blive, og der kommer mange flere til. Det må vi leve med, men "fucking" og andre vulgære plagiater fra amerikansk og engelsk lavkultur, skulle nødig brede sig.
#5 silbidor
Den slags tager politiet sig ikke af. Det er yders vansleligt og bekosteligt. Det har de slet ikke resourcer til. Det må E. selv slås med. Captcha ?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 13:45 #7
Jeg er enig i at de er blevet en del af det danske sprog.
Generelt er der i de spørgsmål jeg har set denne tekst
CLICK HERE TO WATCH FREE
Skulle man ikke kunne lave et filter over dette, så det bliver bannet?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 13:48 #8
Captcha skal det kun virke den første gan man opretter sig og skriver spørgsmål ind, eller er det på alle medlemmer at det skal indføres?
Jeg har når jeg har downloadet filer på nettet bøvlet en del med at finde ud af hvad der står i disse bokse, og det skal jo ikke være sådan at genen bilver for stor for at få oprettet spørgsmålet. Så opgiver folk jo.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2013 - 13:55 #9
Jo det kan man da sikkert, problemet er bare, at de slyngler så bare om formulerer budskabet f.eks WATCH FREE; GET ON FOR NO COST; CLICK FOR FREE ACCESS osv. Det kan lade sig gøre at blokere, men det vil nok kræve et omfattende computer program desværre.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2013 - 14:08 #10
Det skal være en 1.gangs forestilling, som kun køres når en ny bruger melder sig ind. Nu værende bruger skal ikke igennem captcha.
Men der skal selvfølgelig luges ud, gerne lidt mere hurtigt end nu, når der kommer en anmeldelse. Og så hele striben af infektioner, ikke bare den anmeldte. Desværre kan jeg jo ikke vide, om det er en computer, som laver disse ting, hvis det er en lavtlønnet person i f.eks Bangladesh, løser captcha klart nok ikke problevet. Men det er da et forsøg værd.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2013 - 15:12 #11
simpel captcha ved bruger oprettelse for dansk IP adresse

captcha plus en manuel godkendelse fra coadmin ved bruger oprettelse for udenlandsk IP adresse

jeg formoder at de fleste spammere kommer fra udlandet

og E er jo paa dansk og derfor kun interessant for danskere (maaske nordmaend og svenskere, men saa lav det til skandinavisk IP adresse) - jeg tvivler paa at der er mere end 10-20 oprettelser fra udlandsdanskere om aaret
Avatar billede Andershoegh Seniormester
29. september 2013 - 15:18 #12
Forvent nu ikke for meget af de folk bag E.

Efter man gik over til den nye version af E. for nogle år siden, har det blomstret op med spam, grimt sprog og  overdreven brug af reklamer uden der stort set er sket noget som helst.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2013 - 18:11 #13
Nej man skal ikke forvente ret meget fra Eksperten, men i øjeblikket er 7 ud af 13 af de synlige spørgsmål fodbold spam.
Det er virkelig frustrerende, og jeg tror det får mange brugere til at holde sig væk, for der er vel ingen som kommer på E. for glo på fodbold annoncer. Aktiviteten på E. har næppe været så lav som nu, og synker den yderligere, kan 220661 få ret i, at E. ikke kan overleve. Det går vel også op for de reelle annoncører, at de spilder deres penge ved at annoncere på et forum med så få deltagere.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2013 - 21:49 #14
Nu er der 8 fodboldspam på een gang, det må da være en robot, eller nogen som vil sabotere Eksperten?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2013 - 22:03 #15
Jeg er enig.
Og som jeg oplever det, er den spam eskaleret i temmelig grad, og jeg kan frygte det bliver værre end hvad det er nu, og det vil på sigt blive Ekspertens undergang. Jeg gider ikke bruge min tid på at sidde og sortere disse spam indlæg fra, når jag skal hjælpe folk herinde.
Det kan ikke være meningen :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2013 - 19:25 #16
Repox har i går den 30 skrevet en intern mail til mig, og meddelt dette:

Hej igen,

Ja, det er lige pludseligt blevet enormt aggressivt.
Jeg har lige forhørt mig ved udviklerstaben - de forsøger at kigge på en CAPTCHA ordning i løbet af ugen.

Jeg kan desværre ikke sige så meget om hvornår den bliver implementeret, men det er en forholdsvis simpel procedure og de anerkender problemet med botten.

Så nu må vi se.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2013 - 23:25 #17
En simpel procedure, det lyder da godt:)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2013 - 15:50 #18
Ja det gør det :-)
Avatar billede repox Seniormester
03. oktober 2013 - 16:24 #19
Jeg har stadig kontinuerlig kontakt til udviklerholdet, og der er aktivitet for nogle løsninger som er i test i øjeblikket.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2013 - 16:27 #20
#19 Det lyder rigtig godt :-) (stor smiley herfra)
Avatar billede repox Seniormester
05. oktober 2013 - 12:35 #21
Der er blevet indført et par simple mekanismer som forhåbentligt stopper de seneste spam indlæg.

Det lader til at virke umiddelbart, så lad os håbe at det bliver ved på den måde :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2013 - 17:23 #22
Det ser desværre ud til det ikke virker. Der er 3 fodbold indlæg fra kl 15:30 til 15:43.
Hvis det nu ikke er en bot der sætter disse indlæg ind, er der vel ikke rigtig noget at gøre?
Avatar billede f-arn Guru
05. oktober 2013 - 19:25 #23
Spywarefri er selvfølgelig mindre men ->

www.spywarefri.dk/artikel/spywarefri-er-lukket-land-for-kina-110711/

Desuden er vi nok flere der, i større eller mindre grad, har beføjelser til at gribe ind  ;-)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
05. oktober 2013 - 19:44 #24
Desuden har Spywarefri ikke et pointsystem, der efter min mening er udueligt og skræmmer mange nye brugere væk.

Erkend dog det system har overlevet sig selv.

Mange indlæg og irritation over at nogen svarer, med et svar ses dagligt på E.
Avatar billede HKW Nybegynder
05. oktober 2013 - 19:51 #25
#21

Helt godt virkede det vist ikke :-)
Avatar billede f-arn Guru
05. oktober 2013 - 20:24 #26
Desuden har Spywarefri ikke et pointsystem, der efter min mening er udueligt og skræmmer mange nye brugere væk.

Jeg kan ikke se hvad det kommer sagen ved - jeg prøvede bare at komme med et godt råd, ved at fortælle hvad vi bla. har gjort på SWF.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
05. oktober 2013 - 20:30 #27
http://www.eksperten.dk/spm/985583#reply_8088239

Det er stort set de samme brugere der ser med her, derfor smed jeg det ud i denne tråd
Avatar billede repox Seniormester
05. oktober 2013 - 22:08 #28
Nej, problemet er at det ikke er bot alligevel (har udvikleren konstateret).

Vi har forsøgt en lidt aggressiv metode som f-arn også er inde på (i forhold til Spywarefri). Vi har blokeret en range af IP adresser som forholder sig til det område spammeren opholder sig i - men det lader ikke til at stoppe for brugeren.

Jeg tager dialogen med udviklerne igen og håber på en snarlig løsning.
Avatar billede HKW Nybegynder
05. oktober 2013 - 22:40 #29
Hvordan er det konstateret, at det ikke er en bot?
Avatar billede repox Seniormester
05. oktober 2013 - 22:46 #30
Ved at gennemgå access logs og se på et mønster sammenlignet med tid efter sikkerhedsforanstaltningerne har været implementeret.
Avatar billede HKW Nybegynder
05. oktober 2013 - 22:54 #31
Kan det ikke bare være et spørgsmål om tilpasning? Jeres antibotform er ikke just svær for en bot (evt. med menneskelig hjælp) at bryde...
Avatar billede repox Seniormester
05. oktober 2013 - 23:20 #32
#31
Som nævnt var der også andre foranstaltninger (ud over den simple beregning på tilmeldingssiden). Disse foranstaltninger har krævet lidt mere menneskelig interaktion for at komme uden om.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
06. oktober 2013 - 06:20 #33
Læg grafisk Captcha på oprettelse af alle indlæg.
Avatar billede HKW Nybegynder
06. oktober 2013 - 06:27 #34
Der skal helst findes en løsning, som ikke generer brugerne :-)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
06. oktober 2013 - 06:41 #35
Det generer brugerne at siden er fuld af spam !!
Avatar billede HKW Nybegynder
06. oktober 2013 - 08:21 #36
Det burde vist være nok ved brugeroprettelse :-)
Avatar billede repox Seniormester
06. oktober 2013 - 08:35 #37
CAPTCHA ved oprettelse af alle indlæg bliver temmelig tungt for de eksisterende brugere at skulle gennemføre.

Det er ikke en god løsning (og læsers heller ikke problemet hvis spammeren opretter indlæg manuelt).

Så synes jeg bedre om idéen om at admins skal godkende alle nye konti - selvom det også er lidt passé.
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 13:50 #38
Vi forsøger at udvide noget af blokeringen.
Samtidig har jeg fået lidt skrappere midler til oprydningen.
Avatar billede HKW Nybegynder
07. oktober 2013 - 16:14 #39
Består de midler i at du ogås helt kan fjerne indlæggene? Det er lidt fjollet, at de stadig er synlige efter de er fjernet.
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 18:02 #40
Det gør de, ja. :)

Hvis du kigger i kategorien 'Databaser', bør du kunne se at jeg gerne skulle have slettet de fleste (hvis ikke dem alle).
Avatar billede HKW Nybegynder
07. oktober 2013 - 18:12 #41
Næsten synd det ikke er forår :-)
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 18:15 #42
Lige præcis ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2013 - 13:13 #43
Nå nu må vi se om der igen kommer spam indlæg her i aften, når der køres en runde med Vm Kval. Håber hullet er lukket så vi ikke ser dem mere.
Avatar billede repox Seniormester
11. oktober 2013 - 14:54 #44
Jeps - og lige et opdateringsblogindlæg

http://www.eksperten.dk/blog/37
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2013 - 17:34 #45
Tak for det indspark. Det er jo flere ting i den rette retning. Det er noget jeg er glad for :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2013 - 07:58 #46
Tak for det arbejde i bruger på at få tingene til at virke her på Eksperten. Vi fik jo ingen fodbold indlæg her i går :-) så jeg vil lukke den ned her, men smider ikke overvågningen at tråden. Er der behov for at fortsætte, så gør vi det hvis det er nødvendigt.
Fortsat god weekend.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2013 - 16:20 #47
Nu troede jeg vi var blevet kureret for fodbold indlæg, men i går dumpede der et enkelt ind igen:
http://www.eksperten.dk/spm/987234
Sker det her manuelt, eller har man ikke et bud på det?
Avatar billede repox Seniormester
25. oktober 2013 - 11:02 #48
Det troede jeg også :/ Desværre, så har vi konstateret at det er en person der manuelt opretter indlæggende og er i stand til at omgås vores foranstaltninger mod bots.

Jeg er åben over for forslag i forhold til at stoppe disse indlæg.
Det skal være så det også er til mindst mulig gene for de øvrige brugere.

Her er min egen tanke:
1) For brugere med mindre end x antal point skal der være en cooldown periode på oprettelse af spørgsmål (det vil også stoppe dublet-spørgsmål fra legitime brugere, som jeg også bruger tid på at rydde op i).

2) For brugere som opretter spørgsmålet med en eksotisk IP adresse skal en CoAdmin godkende spørgsmålet inden det publiceres.
ELLER
Brugere opreetet fra en eksotisk IP adresse skal CoAdmin godkende brugeren.

Input?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2013 - 13:14 #49
1: God ide synes jeg.
2: Vil jeg sige at bruger der er oprettet fra eksotisk IP Skal godkendes af CoAdmin.

De brugere der oprindeligt er rigistreret fra hjemlige breddegrader, skal også have mulighed for at bruge Eksprten på eksotiske steder.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2013 - 15:27 #50
re 1)

Det er ikke en god ide med cooldown for oprettelse af foerste spoergsmaal, da de fleste nok opretter deres bruger fordi de har et spoergsmaal.

Og hvis det kun er cooldown for mere end et spoergsmaal saa opretter spammeren bare en konto per spoergsmaal.

Saa jeg tror ikke paa ideen.

re 2)

Lyder godt - ikke overraskende at jeg mener det jvf. #11.  :-)

Jeg tror at det er mest effektivt at putte det paa oprettelse.

"Paa grund af spam er vi desvaerre noedsaget til at lave et ekstra check af konto oprettet fra udlandet. Send venligst en email til xxxx@xxxx og fortael om hvor du bor, hvor du har hoer om Eksperten og hvordan du forventer at bruge den."

Den indbyggede dags forsinkelse kombineret med besvaeret med at formulere et trovaerdigt svar paa dansk goer det nok for besvareligt at spamme Eksperten.

Naturligvis er det ogsaa en gene for valide brugere. Men hvor mange valide brugere oprettes fra udenfor skandinavien? Mit gaet er under 20 om aaret.

Der er sikkert en del som opretter i Danmark og stiller/svarer paa spoergsmaal fra udlandet i.f.m. bl.a. ferie og arbejde i udlandet. Men de paavirkes jo slet ikke.
Avatar billede repox Seniormester
28. oktober 2013 - 10:35 #51
#50
1) Det var ment som en cooldown mellem spørgsmålene - så når du har oprettet det første spørgsmål, så er der en cooldown periode.

2) Lige præcis - som jeg ser det er det ikke et stort problem; eksisterende brugere vil ikke påvirkes af handlingen og nye brugere fra eksotiske IP adresser skal reelt set kun godkendes den ene gang.