Avatar billede visto Professor
14. oktober 2013 - 13:56 Der er 56 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke opdatere Windows, og CPU kører på 100% (sychost.exe)

Jeg opdaterer Windows manuelt ca. en gang om ugen. Men jeg kan ikke længere hente opdateringer. Jeg vælger Brugerdefineret, når jeg vil opdatere. 5-6 sekunder efter at søgningen er begyndt, går CPU'en på 100%, og under Processer i Windows Jobliste, står sychost.exe nu på 99-100%, og maskinen er ubrugeligt langsom mens det står på. Selv efter 25 minutter fremkommer ingen oversigt over mulige opdateringer.
Jeg er klar over, at lignende spørgsmål er stillet tidligere, og jeg har set henvisninger til nogle fix-filer, som skulle være unødvendige med efterfølgende Windows updates, men da jeg har opdateret senest for to uger siden, burde jeg have de opdateringer, der rummer tidligere fix-filers "reparationer".

Jeg har v.hj.a. images ført maskinen tilbage til tidligere tilstande også til en tilstand med kun Windows-grundinstallationen for 4 år siden. Men heller ikke med computeren i tidligere tilstande kan jeg opdatere. Forløbet er fuldstændig det samme som ovenfor beskrevet. Jeg fik derfor tanken, om det kunne være rootkit-angreb, har tjekket for det, men det ser ikke ud til at være sådan et angreb.
Maskinen er selvfølgelig virustjekket. Og den fandt forud for mit mislykkede forsøg på at opdatere to vira, som blev fjernet med succes. Jeg tænker på, om der alligevel kan være en sammenhæng til min manglende mulighed for at opdatere.

Hjælp!
Avatar billede milter Ekspert
14. oktober 2013 - 15:10 #1
Har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand?

http://support.microsoft.com/kb/316434/da
Avatar billede visto Professor
14. oktober 2013 - 15:19 #2
Nej, det har jeg ikke.
Går straks i gang.
Avatar billede visto Professor
15. oktober 2013 - 17:54 #3
Ved kørsel af Windows Update i fejlsikret tilstand sker der følgende i stedet for at den grønne ventebjælke står og kører i en uendelighed:
Der springes direkte til en side med følgende meddelelse:
"Fejlnummer: 0x8007043C
Webstedet har fundet et problem og kan ikke vise den side, som du forsøger at få vist. Nedenstående muligheder kan muligvis hjælpe dig med at løse problemet."
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2013 - 18:48 #4
Har du SP3 installeret på maskinen? Uden den vil den ikke opdatere.

Jeg går ud fra, det er en fuldt ud lovlig version af XP, du bruger, og at der ikke for nylig er installeret nyt hardware?

Prøv det her: Start >  Kør > I vinduet skriver du:  services.msc > OK > Led efter tjenesten "Automatiske opdateringer". "Status" skal være "Startet" og "Starttype" skal være "Automatisk.
Avatar billede visto Professor
15. oktober 2013 - 21:20 #5
SP3: Ja. Lovlig: Ja. Ny hardware: Nej.

Og status er "Startet", og Starttype er "Automatisk".

Det der undrer mig mest er, at selv når jeg kører tilbage (via images) til tidligere tilstande inkl. grundopsæt for 4 år siden, så vil den heller ikke opdatere. Jeg har jo på intet tidspunjt siden jeg installerede maskinen haft problemet.
Tænkte så om det kunne være en hardware-fejl. Men det kan jeg ikke rigtig forstå skulle være tilfældet. Eller?
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2013 - 22:56 #6
På min egen XP-maskine har jeg selv flere gange oplevet, at opstarten bliver meget, meget langsom, hvis internetforbindelsen ikke virker.

Kører din internetforbindelse normalt, dvs. er det kun Windows-opdateringer, som ikke virker? Og kører alt andet normalt?

Har du prøvet Microsofts Fixit?:

http://support.microsoft.com/mats/windows_update/da

Hardwarefejl kan du checke for i Enhedshåndtering. Enheder med fejl vil være markeret med et gult udråbstegn:

http://www.computerhope.com/issues/ch000833.htm#01
Avatar billede visto Professor
15. oktober 2013 - 23:17 #7
Det er kun Windows-update, der ikke virker. Intetnet kører fint. Alt andet kører normalt (bortset fra at alle de tjek-programmer, som jeg løbende har installeret, sløver, men dem afinstallerer jeg, når jeg er færdig med alt det her).

Fixit retter 3 ud af 5 ting. Følgende er ikke rettet:
- Registrering af tjenesten mangler eller er beskadiget
- Windows Update-fejl 0x80070005(2013-10-15-T-11-06-50)
Der er rødt kryds og "Ikke rettet" ud for disse to.

Jeg får derefter muligheden for at få hjælp til specifikke problemer, men her kan der ikke oprettes forbindelse "Der opstod en fejl under forsøget på at sende til Microsoft".
Avatar billede visto Professor
15. oktober 2013 - 23:20 #8
Ang. hardware: Enhedshåmdtering har kun gule spørgsmålstegn ud for Andre enheder > Raid-controller. Og sådan mener jeg altid det har været, fordi det, så vidt jeg husker, ikke er noget jeg har brug for.
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2013 - 00:49 #9
At din raid-controller ikke virker er uden betydning i den her sammenhæng.

Jeg har Googlet lidt på dine fejlmeddelelser og har bl.a. fundet linket herunder. Det er en laaang proces:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-windows_update/windows-xp-sp3-update-error-0x80070005-accessed/14caf169-6162-44bc-8881-50955d7dae0f

Tilføjelsesprogrammer i IE8 kan sommetider give problemer. På min egen XP med IE8 kommer jeg til dem på denne måde: Åbn en ny internetside (Google) > Funktioner > Administrer tilføjelsesprogrammer > Værktøjslinjer og udvidelser > Nederst i venstre side af billedet finder du vinduet "Vis", hvor du skal vælge "Alle tilføjelsesprogrammer" > Deaktiver dem alle ved at klikke på en linje ad gangen og derefter klikke på "Deaktiver" i felte nederst til højre > Se, om du så kan få Windows Update til at virke.

Metoden ovenfor kan tage lang tid. Du finder synderen ved at genaktivere alle, der tidligere var aktive, 3-4 stykker ad gangen og på den måde gafle dig ind på den.

Nu er det jo ikke sikkert, synderen skal findes der, så måske skulle du først prøve at deaktivere din firewall eller antivirus en ad gangen i et kort øjeblik for at se, om det er en af dem, som forhindrer dig i at få adgang til Windows Update.

Dine fejlmeddelelser tyder efter min opfattelse på, at et eller andet på din maskine forhindrer dig i at oprette forbindelse til Windows Update. Det er du vist ikke uenig i :-)

Hvordan forsøger du forøvrigt at opdatere? Ved at åbne et link direkte via din browser eller via "Start" > Hjælp og support > Hold din computer opdateret med Windows Update?
Avatar billede visto Professor
16. oktober 2013 - 09:21 #10
Der er da noget at gå i gang med. Men det bliver først i morgen.

Når jeg opdaterer, går jeg ind i Sikkerhedscenter i Kontrolpanel og vælger Søg efter seneste opdateringer, hvilket stater Internet Explorer op (selv om min standardbrowser er Firefox). Det er IE7 og ikke IE8.

Jeg vil selvfølgelig, som du skriver først prøve firewall og antivirus, før jeg går i gang med den lange.
Avatar billede visto Professor
16. oktober 2013 - 09:27 #11
Prøvede lige "Start" > Hjælp og support > Hold din computer opdateret med Windows Update. Her sker der intet. Den grønne vandrette ventebjælke går ikke en gang i gang.
16. oktober 2013 - 10:07 #12
???

Hent følgende fix > http://djlizard.net/software/Dial-a-fix-v0.60.0.24.zip og gem det på skrivebordet.

Tryk på ikonet på skrivebordet > dobbeltklik på ikonet i mappen > dobbeltklik på Dial-a-fix exe > Udpak alle > følg guiden...

Følg så denne vejledning:

1. Dobbeltklik det blå tandhjul.
2. Klik på knappen "Flush Softwaredistribution"
3. Sæt flueben i "Fix Windows update"
4. Klik på knappen GO i nederste venstre hjørne.
5. Lad den køre færdig.
6. Genstart maskinen.
7. Nu burde du kunne installere de opdateringer.

- ooOoo -
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 00:18 #13
Dine ord i #10 tyder på, at din XP er et godt stykke bagud mht. opdateringer, selv om du har SP3. IE8 er den nyeste browser til XP.

Har du prøvet at opdatere via Firefox eller eventuelt Chrome? Det lyder underligt, at dit forsøg på at opdatere Windows åbner i IE, når den ikke er standardbrowser.
Avatar billede visto Professor
17. oktober 2013 - 00:44 #14
Har nu prøvet følgende:
- karise_larrys blå tandhjul
- at slå både firewall og antivirus fra

Intet nyt herfra: Kan stadig ikke opdatere.
Så der er vel ingen udvej uden om den lange smøre fra #9

Det undrer mig dog stadig, at update heller ikke virker, når jeg kører gamle images på maskinen, images hvor det har virket. Det er som om det ligger hinsides windows-installationen, uden at jeg har nogen ide om, hvad det i givet fald kunne være.

Det kunne være jeg lige skulle geninstallere Windows og se om det gør nogen forskel (jeg kan jo altid komme tilbage til nuværende situation ved at lave et image før geninstallering). Hvis jeg så stadig ikke kan opdatere, så er min tanke om at fejlen er hinsides Windows korrekt. Hvis jeg kan opdatere, så er min formodning forkert.
Avatar billede visto Professor
17. oktober 2013 - 00:48 #15
Nej, jeg er højst 14 dage bagud med Windows opdateringer. Jeg har valgt at beholde IE7 udelukkende til at tjekke om up to date webdesign kan forstås af IE7, som nogle af mine læsere stadig bruger.

Jeg prøvede for nogen tid siden at opdatere via Firefox men måtte opgive. Husker ikke hvorfor jeg ikke kunne, men det var ikke så lige til.
Avatar billede visto Professor
17. oktober 2013 - 14:01 #16
Lavede en helt frisk installering af XP inkl. formatering. Og kunne stadig ikke opdatere, men denne gang fik jeg:
"Webstedet har fundet et problem og kan ikke vise den side, som du forsøger at få vist
Fejlnummer: 0x80190194", altså ikke samme fejlnummer som sidst.

Jeg har nu kørt maskinen tilbage til som den var før installationen (image), så det er altså stadig fejl 80070005 der er aktuel.

Jeg synes dog, jeg har fået bekræftet, at der er et eller andet udenfor Windows, der driller i og med at en helt frisk installtion på en formateret partition heller ikke virker.
Jeg er dog fuldstændig blank på, hvad det kan være. Men før jeg går i gang med smøren fra #9, vil jeg høre, om I har nogle ideer til hvad det kan være?
Med det billede der tegner sig, kan jeg sagtens se mig selv køre hele smøren fra #9 og stadig være i samme situation, da den proces jo også adresserer Windows ting.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 14:20 #17
Er du klar over, at Windows Update ikke virker uden SP3?

Hvis du ikke har prøvet det tidligere, vil jeg foreslå en fuld opdatering med SP3, inklusiv IE8. Derefter burde du kunne installere IE7 som en standalone installation og på den måde teste for kompatibilitetsproblemer.
Avatar billede visto Professor
17. oktober 2013 - 14:47 #18
Hvis den ikke virker uden SP3, hvordan kan man så overhovedet opdatere Windows umiddelbart efter grundinstallation, som jo også er uden SP2?

Men uanset hvad, så er problemet jo, at jeg overhovedet ikke kan opdatere, hverken fra grundinstallation eller (åbenbart) nogle andre tilstande af maskinen som den har været i de sidste 4 år.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 15:24 #19
Prøv at læse linket herunder, som bl.a. indeholder teksten: "Hvis du fortsat vil modtage sikkerhedsopdateringer til Windows, skal du sikre dig, at du kører Windows XP med Service Pack 3 (SP3)."

http://support.microsoft.com/kb/943144/da

For at kunne installere SP3 skal SP1 eller SP2 være installeret.

Prøv også at kigge her:

http://support.microsoft.com/kb/322389/da

Hvordan, du har kunnet installere opdateringer tidligere, ved jeg ikke, men et eller andet må være galt, måske i registreringsdatabasen. På en eller anden måde må der være gået kuk i den, når du, som tidligere beskrevet fik åbnet IE7 i stedet for den Firefox, som du havde valgt som standardbrowser.

Det kan også have noget med "Windows Genuine Advantage Notifications" at gøre, selv om din XP er fuldt lovlig. Det er set mange gange, bl.a. havde jeg selv problemer med det i forbindelse med installation af SP3 i sin tid. Link til "Windows Genuine Advantage Notifications" herunder:

http://support.microsoft.com/kb/905474/da

Læg bl.a. mærke til denne del af Teksten: "Hvis du henter programmet WGA Notifications til Windows XP gennem Windows Update eller gennem Microsoft Update, installeres programmet på computeren i overensstemmelse med indstillingerne for Automatiske opdateringer."
Avatar billede visto Professor
17. oktober 2013 - 16:46 #20
Jeg har SP3.

Mht. hvad tænker du så der er specielt bemærkelsesværdigt ved "Hvis du henter programmet WGA Notifications til Windows XP gennem Windows Update eller gennem Microsoft Update, installeres programmet på computeren i overensstemmelse med indstillingerne for Automatiske opdateringer." ?

Jeg har aldrig kørt med automatiske opdateringer, da jeg selv vil bestemme.

Jeg mener bestemt at huske at have installeret Windows Genuine Advantage Notifications for længe siden, og igen: Der har ikke været problemer indtil for en uge siden. Så der må være sket et eller andet der - med mindre Microsoft har ændret et eller andet - på min maskine siden sidste opdatering for nogle uger siden.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 20:19 #21
Indstillingerne for automatiske opdateringer er blevet ændret flere gange. Efter jeg f.eks første gang installerede SP3, kunne jeg ikke længere oprette forbindelse til Windows Update på nogen måde, fordi jeg i services.msc (som beskrevet i #4) før da havde valgt, at opdateringer kun skulle foretages manuelt. Den indstilling ville SP3 ikke acceptere. I dag skal det automatiske opdateringer fravælges gennem Windows Sikkerhedscenter.

På et senere tidspunkt ville Windows Update heller ikke længere virke. Jeg måtte gennem en ekstra registrering af min XP, før "Windows Genuine Advantage Notifications" ville godkende den.

Du kan måske igen prøve at åbne services.msc som bekrevet i #4. Dobbeltklik på linjen "Automatiske opdateringer" > Ret starttype til "Manuelt" > Klik på vinduet "Stop" under Tjenestestatus > Anvend > OK > Genstart.

Når maskinen igen kører, åbner du igen sevices.msc og retter til indstillingerne beskrevet i #4 > Anvend > OK > Genstart.
Avatar billede visto Professor
17. oktober 2013 - 21:23 #22
Heller ingen effekt.

Har iøvrigt aldrig fået sagt, at undervejs i denne proces, ophørte CPY at stå på 100%. Den står nu og svinger, men går kun undtagelsesvis op på 100, og det har næppe noget med opdaterings-hall'øjøjet at gøre. Husker ikke hvad det var, der fik de 100% til at "forsvinde".

Måske jeg skulle have fat i Microsoft. Der er vist gratis support på opdateringsrelaterede ting. Eller har du (eller andre( andre ideer?
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 23:25 #23
Min egen XP går op på omkring 50% under "CPU" i "Aktiv systemproces", så snart jeg beder den om at finde opdateringer til Windows. De resterende 50% bruges af en af svchost.exe-processerne. Så snart, opdateringerne er fundet og bliver vist, stiger "Aktiv systemproces" til mellem 96 og 99 for CPU, og sådan skal det helst se ud.

Hvis jeg kigger på "Ydeevne" i Windows Jobliste, bruger den ene af mine kerner i CPU'en ca. 50% under søgningen, medens den anden med korte mellemrum ryger op på 100%. Når opdateringerne er fundet, går begge kerner ned på 3-4% forbrug.

Nej desværre, jeg kan ikke komme på andet lige nu, undtagen måske et vildt skud: Jeg går ud fra, du forbinder med kabel til en router/accesspoint. Hiv RJ45-stikket bag på computeren ud > tag strømmen fra routeren i ca. 3 minutter > Sæt strøm på routeren igen og sæt RJ45-stikket tilbage i computeren.
Avatar billede visto Professor
17. oktober 2013 - 23:42 #24
Efter den halve million ting jeg har foretaget mig, bruger sychost.exe nu overhovedet ikke nogen resurcer...

Jeg prøver lidt senere den med stik og router. Du skal nok få at vide, hvis miraklet skulle ske.
Avatar billede milter Ekspert
20. oktober 2013 - 20:57 #25
Jeg venter spændt.
Avatar billede visto Professor
24. oktober 2013 - 16:23 #26
Blot til orientering. Jeg skal have fat i Microsoft og afventer lige nu diverse koder fra min it-supporteren på min arbejdsplads, som er dem der har licensen. Jeg vender tilbage, når der er nyt.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2013 - 10:05 #27
http://support.microsoft.com/kb/971058

orker ikke at læse hele baduljen igennem

m.v.h
Avatar billede visto Professor
02. november 2013 - 17:11 #28
Har kørt sidens anvisninger igennem, både med det automatiske fix og så den lange manuelle metode. Det virker stadig ikke.
Under pkt. 6 i den manuelle instruks fik jeg følgende 4 fejlmeddelelser:
- LoadLibrary("oleau32.dll") mislykkedes - Det angivne modul blev ikke fundet.
- LoadLibrary("wucltux.dll") mislykkedes - Det angivne modul blev ikke fundet.
- LoadLibrary("muweb.dll") mislykkedes - Det angivne modul blev ikke fundet.
- LoadLibrary("wuwebv.dll") mislykkedes - Det angivne modul blev ikke fundet.
Under pkt. 9 ved indtastning af net start bits i kommandoprompten fik jeg følgende fejlmeddelelse:
Systemfejlen 1290 opstod.
Systemet kan ikke finde meddelelsesteksten for meddelelsesnummer 0x50a i meddelelsesfilen for BASE.

Det siger mig absolut intet. Ved ikke om det siger andre noget?

(Jeg har endnu ikke fået de koder af min it-supporter, der vist har andet at se til, så henvendelse til Mixrosoft er endnu ikke foretaget.)
Avatar billede visto Professor
04. november 2013 - 12:55 #30
Jeg tog den nederste først - ved ikke om det gør nogen forskel: http://helpdeskgeek.com/how-to/background-intelligent-transfer-service-will-not-start/

Når jeg går ind i Kontrolpanel > Administration > Tjenester for at sikre at Background Intelligent Transfer Service står til Automatisk eller Manuelt har jeg det problem, at der slet ikke figurerer nogen Background Intelligent Transfer Service. Jeg har heller ikke kunnet finde en linje, der kunne være en dansk oversættelse af denne.

Senere i "opskriften" skal jeg så tjekke om følgende står til enten Automatisk eller Manuelt:
Terminal Services, Remote Procedure Call (RPC), System Event Notification, Windows Management Instrumentation Driver Extensions, COM+ Event System, DCOM Server Process Launcher.

Hos mig er der ingen Remote Procedure Call (RPC) men en Remote Procedure Call (RPC)Loacator. Det går jeg ud fra er det samme og dermed ok. Men jeg mangler DCOM Server Process Launcher og er heller ikke her faldet over noget der kunne være en dansk oversættelse af denne.
Avatar billede visto Professor
04. november 2013 - 12:56 #31
Hov det skulle ikke have været et svar - beklager.
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2013 - 14:30 #32
Prøv at kigge her:

http://support.microsoft.com/kb/883614

Kig måske især på denne tekst:

"If Background Intelligent Transfer Service is missing, then click Start, click Run, type the following command, and then click OK:
%windir%\System32\rundll32.exe setupapi,InstallHinfSection DefaultInstall 132 %windir%\inf\qmgr.inf"

Og lige et gæt/skud: Er tid og dato korrekt på din computer, både i BIOS og Windows?
Avatar billede visto Professor
04. november 2013 - 15:08 #33
Når jeg skriver %windir%\System32\rundll32.exe setupapi,InstallHinfSection DefaultInstall 132 %windir%\inf\qmgr.inf i Kør, får jeg følgende meddelelse:
"Filen 'qmgr.dll' på Windows XP Professional Service Pack 3-cd skal bruges. Angive stien, hvor filen kan findes og klik OK"
Og så er der en mulighed for at vælge stien til filen, der som default er angivet til C:\Windows\inf\i386

Jeg google så missing qmgr.dll og fandt http://support.microsoft.com/kb/916251, skrev herefter i Kør regsvr32 qmgr.dll og fik beskeden "DllRegisterServer i qmgr.dll lykkedes."
Men når jeg så prøver med %windir%\System32\rundll32.exe setupapi,InstallHinfSection DefaultInstall 132 %windir%\inf\qmgr.inf i Kør igen, så får jeg samme fejlmeddelelse.

Ved et kig i stien C:\Windows\inf\i386 er der en mappe inf, men hverken en mappe eller en fil der hedder i386.
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2013 - 16:27 #34
Prøv at kigge efter "qmgr.dll" i  C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386
Avatar billede visto Professor
04. november 2013 - 17:12 #35
Fandt qmgr.dll i C:\Windows\inf\i386.
Har nu Background Intelligent Transfer Service, der hos mig hedder "Tjenesten Background Intelligent Transfer Service".

Mangler stadig DCOM Server Process Launcher. Prøvede http://batcmd.com/windows/xp/services/dcomlaunch/ og sikrede mig at rpcss.dll er i C:\WINDOWS\system32

Tid er korrekt og ens i Windows og BIOS.

Windows-opdatering stadig ikke mulig, og CPU går op til 100% efter ca. et halvt minut og bliver der indtil der lukkes for opdateringen.
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2013 - 19:35 #36
Kan det have noget med validering eller aktivering at gøre?

http://www.microsoft.com/genuine/diag/?displaylang=da

http://support.microsoft.com/kb/307890/da
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2013 - 21:26 #37
Jeg er blevet lidt "grebet" af dit problem og er nu stødt på linket herunder. Det er langt, og der er mange forskellige løsningsforslag/forklaringer. Nogle af deltagerne i debatten mener sågar, det skyldes en bevidst handling fra Microsoft for at få brugerne til hurtigst muligt at smide XP ud :-) Læg mærke til, at første indlæg blev skrevet 12. september 2013!

http://www.neowin.net/forum/topic/1176387-xp-windows-automatic-updates-svchostexe-100-cpu-ms-did-something/page-1
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2013 - 21:37 #38
Opfølgning til #37.

Debatten bliver, efter min mening, interessant med indlægget fra mcihelka, 22 October 2013 - 09:25.
Avatar billede visto Professor
04. november 2013 - 22:36 #39
Jeg synes det begynder at tegne et foruroligende billede. For jeg har jo allerede i #5, #14 og #16 peget på min mistanke om, at problemet befandt sig hinsides min Windowsinstallation, idet maskinen bragt fire år tilbage til en grundinstallation opfører sig på samme måde som nu. Og jeg har, som jeg nævnte ved de lejligheder, ikke nogensinde i årene siden haft opdateringsproblemer. Hvis problemet ikke kan lokaliseres til min Windows og heller ikke en hardwarefejl, ja, så ligger det jo nært for at antage, at fejlen simpelthen skyldes ting udenfor min maskine...

Det centrale spørgsmål i den tråd du citerer, milter "...has anyone noticed Microsoft did something to Windows update that is making XP take up 100% cpu where it never use to?" lægger sig jo fint i forlængelse af mine antagelser.

Jeg har nu igen brugt det meste af en aften med at kæmpe rundt med alle mulige windows fix, der ender i nogenlunde samme blindgyde hver gang.

Jeg synes på baggrund af alt dette ikke, at det giver mening, at hverken I, der så venligt prøver at hjælpe, eller jeg bruger mere tid på dette, før jeg får gjort et eller begge af følgende: 1) Får fat i Microsoft (betinget af at jeg får de koder fra min IT-supporter), 2) prøver at foretage en opdatering på min svigermors maskine, som ikke er opdateret i nogle måneder. Det har altid - ligesom på min egen maskine - virket uden problemer, så hvis jeg heller ikke kan opdatere på hendes maskine, ja, så vil jeg kraftigt begynde at tro på, at det er Microsoft der driller.

Jeg skal nok følge dette her til dørs. Men jeg ved ikke hvornår jeg får de XP-koder, eller hvornår jeg skal ind til svigermor næste gang...
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2013 - 21:44 #40
Jeg (og sikkert en del andre) venter spændte på din tilbagemelding.
Avatar billede visto Professor
14. november 2013 - 21:30 #41
Jeg er nu i meget MEGET mindre grad i tvivl om, at min "fornemmelse" af at fejlen er hinsides min Windows-installation holder vand. Og at pilen peger på Microsoft.

Jeg indledte for nogle dage siden et supportforløb hos Microsoft, hvor en venlig, omhyggelig og tålmodig medarbejder har forsøgt at hjælpe via to telefonsamtaler, der tilsammen vel har varet ca. 4 timer. Uden resultat.
Vi har sammen været igennem forløb der til dels ligner dem, jeg har været igennem inspireret af denne tråd. Også lidt andet er prøvet. Men som sagt uden resultat.

Microsoft-manden havde i nogen tid fokus på mit antivirusprogram som en mulig fejlkilde. Men dels fik jeg med hjælp fra producenten programmet totalt afinstalleret, dels lavede jeg en restore (v.hj.a. image) af maskinen som den så ud for to måneder siden, før problemerne begyndte, og jeg sikrede mig, at der ikke blev installeret nye opdateringer fra antivirusprogrammet. Så antivirusprogrammet kunne udelukkes som det der forårsagede fejlen.

Da det til sidst også endte i en blindgyde for Microsoft-supporteren, mente han efter at have konfereret med andre medarbejdere, at det måtte skyldes defekt hardware eller et inkompatibilites-problem med min hardware, som alt sammen er under 4 år gammel.

Jeg testede så i dag på min nabos computer, som også kører XP. Og her oplevede jeg PRÆCIS SAMME OPFØRSEL: Ca. 30 sekunder efter på manuel maner at have bedt om opdateringer, går CPUen i 100%, og svchost sluger al energien og lammer maskinen.

Hr. Microsoft havde lovet at ringe i dag, men sendte i stedet en mail om at han forgæves havde forsøgt at ringe, til trods for at jeg har været hjemme i hele det tidsrum vi havde aftalt at han kunne ringe. Han er god nok til at hjælpe med det tekniske, men har vist (har jeg også oplevet tidligere) et svagt punkt med aftaler og tidspunkter, så måske jeg hører fra ham senere.

Der er efter dette sidste forløb for mig ingen tvivl om, at Microsoft - bevidst elle ikke bevidst - har lavet et eller andet, som forårsager dette problem.

Jeg er også - faktisk af Microsoft-manden - blevet gjort opmærksom på en tråd, hvor en påpeger, at han også her indenfor den sidste måneds tid oplever ikke at kunne opdatere. Til trods for at han hvert halve år formaterer sin harddisk og foretager en nyinstallation af XP. Helt i overensstemmelse med at jeg ikke kan opdatere, uanset om jeg med mine images kører maskinen et halvt eller flere år tilbage. Selv med - som jeg har nævnt tidligere - min XP-grundinsatllation (+ SP3) for adskillige år siden - kan jeg nu ikke opdatere.

Jeg afventer så en tilbagemelding fra Microsoft-supporteren efter at jeg har oplyst ham om ovenstående. Hvis Microsoft er seriøse, så begynder de at kigge hos sig selv, i stedet for at mistænkeliggøre mit antivirusporgram eller min hardware. Trods ihærdig forsøg på hjælp fra deres side forestiller de sig ikke, at ansvaret/fejlen kan ligge hos dem. Jeg håber, mine tilbagemeldinger kan skubbe dem i den retning.

Det her er - hvis mine antagelser holder stik - faktisk så skandaløst, at det kalder på dækning i massemdierne. Vi kan ikke opdatere vores styresystem...Og Microsoft har ikke indset at der er noget galt hos dem...

Nå, lad os nu se, om min Microsoft-supporter vender tilbage og kan vende pilen indad!
Avatar billede visto Professor
15. november 2013 - 16:37 #42
Den venlige og ganske ihærdige Microsoft supporter ringede i dag. Det at jeg har oplyst, at naboens maskine opfører sig på samme måde har åbenbart gjort indtryk. For han vendte tilbage med endnu nogle ting, han havde fundet frem til man kunne prøve. De løste dog heller ikke problemet.
Sagen bliver herefter overgivet til Microsoft udviklere, vist i USA, idet min lokale supporter må opgive. Om de derovre så vil have den synsvinkel, at fejlen er i min maskine, eller om de vil begynde at kigge på deres egne systemer, må vise sig.

Han kunne ikke sige noget om, hvornår han modtager svar på sin supportanmodning. Der kan gå fra en dag til flere måneder, sagde han.
Så det eneste jeg kan bidrage med indtil da er at fortælle hvordan svigermors maskine opfører sig, når jeg får lejlighed til at teste den om en uges tid.
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2013 - 20:00 #43
Tak for opdateringerne, og ja, noget kunne tyde på, Microsoft har strikket noget sammen, som ikke virker.

Mine egne opdateringer af XP Pro foregår uden problemer.
Avatar billede visto Professor
15. november 2013 - 20:51 #44
Overraskende! Hvad mon kan gøre forskellen? Jeg var begyndt at få indtryk af, at det ikke virkede nogen steder, men at der ikke er opmærksomhed på problemet, fordi support af XP alligevel ophører i foråret 2014. Og så gider folk måske ikke kæmpe.

Kan du køre en manuel opdatering med automatiske opdateringer fravalgt?
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2013 - 15:29 #45
Ja, jeg har "Automatisk opdatering" fravalgt via Kontrolpanel > Sikkerhedscenter, men ikke i services.msc > "Automatiske opdateringer". Her er tjenesten "Startet" under "Status", og "Starttype" er sat til "Automatisk".

Jeg opdaterede XP senest for ca. en uge siden uden problemer. OK, det tog sin tid at checke for opdateringer og hente dem, selv om der kun var ca. 60 MB, og jeg har en 80/10 Mb forbindelse. Så vidt jeg husker, tog hentningen ca. 10 minutter, medens installationen, som altid, tog en del længere tid.
Avatar billede visto Professor
16. november 2013 - 16:35 #46
Jeg har præcis de samme indstillinger. Meget mystisk. Er spændt på hvad svigermors maskine siger i næste uge.
Avatar billede visto Professor
29. november 2013 - 16:10 #47
Lidt midtvejsorientering - eller hvor langt vi nu er. Jeg har snakket med min Microsoft-hjælper rigtig mange gange efterhånden. Vi har vel snakket sammen i 6-8 timer efterhånden. Han måtte personligt opgive men havde så mulighed for at inddrage et højere supportniveau, som han kalder T3. Vi har så i denne uge arbejdet med deres forslag, som indebar formatering og nyinstallering (har images af maskinens C-drev fra mange tidspunkter, så jeg altid kan komme tilbage). Men efter en del møje og besvær fik vi Service Pack 3 og Framework 3.5 installeret. Og jeg kunne herefter hente og installere alle 147 højprioritetsopdateringer, om end ventetiden fra jeg vælger at ville se listen over opdateringer og til den viser sig svinger mellem 20 og 45 minutter med CPU på 100% og overbelastning via svchost.exe. Så at arbejde med dette problem er ind imellem heldagsarbejde.
Efter denne første succes kunne yderligere to højprioritetsopdateringer, der nu viste sig, vælges. Men de kunne ikke hverken hentes eller installeres. Det drejer sig om KB970430 og KB2345886 med fejlkode: 0x80246008. Et forsøg på et Microsoft fix løste ikke problemet. Så nu skal den gode medarbejder have fat i T3 igen. Så jeg afventer hvad de herefter vil foreslå.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2013 - 17:09 #48
Tak for opdateringen.

Jeg går ud fra, du/I også har prøvet manuel hentning og installation af KB'erne, altså uden om Windows' indbyggede opdatering?

Nogle gange skal opdateringer installeres i en bestemt rækkefølge, dvs. nummer to eller fire på listen skal installeres før nummer 1 kan installeres.
Avatar billede visto Professor
29. november 2013 - 17:25 #49
Nej, jeg har ikke prøvet manuel opdatering af KB'erne på den måde du beskriver det, kun Internet Explorer 8 (som han foretrak fremfor 7, som følger med min XP), Service Pack 3 og Framwork 3.5.

Man skulle da tro, at hvis en opdatering skal installeres før en anden, så sørger Microsoft for at lægge opdateringen sådan til rette.

Hvordan henter og installerer man manuelt?
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2013 - 19:40 #50
Jeg har gennem årene ved opdateringer i adskillige situationer oplevet, at Microsoft har fortalt mig, at nogle af opdateringerne kræver, at andre først installeres. Løsningen har hver gang været, at der skulle måske 3-4 opdateringer til med genstart for hver, før alt var på plads.

Manuel opdatering kan gøres ved, at du på nettet søger efter en bestemt opdatering, f.eks. med søgeordet "KB970430". Vha. det kan du så finde frem til linket herunder og downloade den korrekte fil. Gem den f.eks. på skrivebordet og installer den derfra:

http://support.microsoft.com/kb/970430
Avatar billede visto Professor
03. januar 2014 - 18:30 #51
Endelig blev problemet løst. Jeg vil først sige, at hvor jeg har haft en vis modvilje mod Microsoft, så må jeg sige, at der er blevet fulgt meget seriøst, tålmodigt og vedholdende op. Jeg har snakket med min hjælper et par gange om ugen i al den tid, det har stået på. Og mon ikke vi er oppe på mindst 15 timers telefonsamtaler. Uden at jeg kunne berette, at både naboens og svigermors maskine havde samme problem, var det nok ikke gået, og jeg var blevet tørret af med, at det nok var hardwareproblemer eller mit antivirusprogram eller for lidt RAM eller en for gammel processor. Men det var det altså ikke. Det var et Microsoft softwareproblem.

Jeg kan ikke være sikker på, præcis hvad der har været problemet. Men der tegner sig følgende billede for mig: Hvis man ikke løbenede har skaffet sig alle højpriooritets-opdateringer, så kan der opstå problemer i forhold til Windows Update (i det føkgende WU). Og hvis man laver en frisk installation fra sin XP CD vil man ikke kunne hente opdateringer uden de tiltag, jeg vil beskrive. SÅ jeg ser det som, at Microsoft har ændret et eller andet, som gør, at man skal have en ny "opskrift" på hvordan man skal forholde sig ved nyinstallation for at kunne få WU til at virke.

Opskriften ser sådan ud:
1) Installation af XP
2) Installation af Ethernet driver fra bundkorts CD for at kunne komme på nettet
3) installation af SP3: WindowsXP-KB936929-SP3-x86-DAN.exe
4) evt. installation af Internet explorer 8 (min CD giver IE 7): IE8-WindowsXP-x86-DAN.exe
5) installation af .NET framework 1.1: dotnetfx.exe
6) installation af opdatering til framework 1.1: NDP1.1sp1 KB867460
7) installation af hotfix til framework 1.1: NDP1.1sp1 KB886903
8) installation af hotfix til framework 1.1: NDP1.1sp1 KB938366
9) installation af Framework 3.5: dotNetFx35setup.exe
10)installation af Windows Update agent: WindowsUpdateAgent30-x86.exe
11) installetion af opdatering til IE8: WindowsXP-KB2879017-x86-DAN.exe

Herefter er kodeordet: Tålmodighed. For den første søgning efter opdatering gav mig en ventetid på 1 time og 25 minutter med CPU'en på 100% hvor svchost.exe er resurceslugeren. Da listen med opdateringer endelig viste sig, var der så vidt jeg husker en enkelt opdatering, der først skulle klares. Efter succes med dette skulle der foretages endnu en søgning, hvor det tog 55 minutter før listen med opdateringer viste sig. Her var der 150 højprioritets-opdateringer, som kunne installeres med succes. Installationen af Windows Genuine Advantage Notificatio tog dog ca. en time, så jeg var ved at tro, at det hele var gået i stå - sådan en omgang er nærmest et heldagsprojekt. Da disse 150 opdateringer var opdateret og jeg igen manuelt søgte efter opdateringer, viste listen sig efter 8 sekunder! Så vi var hjemme her.
Herefter kunne jeg installere alle de valgfri opdateringer jeg ville, og alt virkede.

Jeg ville så prøve at se om jeg kunne få maskinen til at opdatere uden at lave en frisk XP installation, kørte (via image) maskinen frem til en tilstand 13. september, før jeg oplevede problemer, og før jeg begyndte med alle de hotfix og andet, som er foreslået i denne tråd, altså en normal maskine med alle mulige andre programmer installeret, og hvor maskinen på tidspunktet for imaget stadig kunne hente opdateringer.

Her kørte jeg først cleanup_tool.exe (http://cid-27e6a35d1a492af7.skydrive.live.com/self.aspx/Blog_Tools/dotnetfx_cleanup_tool.zip), som var et af de forsøg, jeg tidligere havde lavet med Microsoft-hjælperen. Filen fjerner alt .NET Framework.
Herefter kørte installerede jeg Framework 1.1 med ovennævnte opdatering og hotfixes samt Framework 3.5.
WindowsUpdateAgent30-x86.exe var ikke nødvendig, da den allerede var installeret.
Jeg installerede også IE8 (hvilket jeg dog er i tvivl om er nødvendigt, men det har jeg ikke testet).
Ovennævnte opdatering til IE8 WindowsXP-KB2879017-x86-DAN.exe passede af en eller anden mærkelig grund nu ikke til IE8, men det gjorde ikke noget.
WU startside viste sig nu efter 1 timer og 25 minutter. Hvorefter Update Microsoft .NET Framework 3.5 Service Pack 1 og .NET Framework 3.5 Family Update til .NET-versionerne fra 2.0 til 3.5 (KB951847) x86 blev installeret med succes.
Efter endnu en søgning efter opdatering, der igen tog 1 time og 25 minutter med CPU på 100%, var det nu muligt at installere de sidste 27 højprioritets opdateringer. Så maskinen blev her fuldt opdateret. Og en ny søgning efter opdatering giver nu kun en ventetid på ca. 30 sekunder før listen viser sig. Så nu virker det!

Som jeg ser det på baggrund af de ovenstående to situationer, så er det, der har hjulpet, at få kørt en frisk omgang opdateret og hotfixet .NET Framework på efter fjernelse af alt gammelt Framework, hvis der er noget sådant på maskinen. Windows Update Agent skal også til. Og så skal nogle nye XP-opdateringer, der ligger efter 13. september 2013 også med for at komme ned fra ventetider mellem 1 og 1,5 time med CPU 100% før listen viser sig. Så det er noget kritisk og følsomt. Og at installere XP forfra ser ud til at umuliggøre opdateringer med mindre man kører min opskrift. I hvert fald på min maskine og med min XP installations CD. Så jeg fastholder også min oplevelse af, at Microsoft må have ændret et eller andet omkring midten af oktober 2013, og som har skabt disse problemer - der altså kan løses...

Puha! Jeg burde være på Microsofts lønningsliste...

Til trods for mange gode forsøg på hjælp i denne tråd, tillader jeg mig at tage point, så andre brugere på den måde kan se, hvad der løste mit problem.

Jeg siger tak for alle bidrag. Og afslutter hermed.
Avatar billede visto Professor
03. januar 2014 - 18:37 #52
Glemte lige, at der på WU startsiden på et tidspunkt gives mulighed for at få - som jeg husker det - "Microsoft update". Den tog jeg, da mulighed gav sig.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2014 - 01:00 #53
Tak for din opdatering.

Jeg har selv gennem de sidste par år oplevet problemer hist og her med at opdatere XP. Min sidste installation af XP på min egen computer var i  begyndelsen af 2008 med SP2 som udgangspunkt. SP3 blev installeret ca. 8 måneder senere, fordi jeg altid venter nogle måneder efter væsentlige opdateringer fra Microsoft, før jeg installerer dem, så jeg kan drage fordel af andre brugeres uheldige og dårlige erfaringer med den slags. Nogle vil sikkert påstå, at det ikke er særligt solidarisk, men det påvirker ikke min nattesøvn på nogen måde :-)

Min konklusion af dine erfaringer er, at Microsoft bruger mindre og mindre tid på at få alt til at virke, jo ældre styresystemet er, og det er måske ganske naturligt. Som tidligere sagt, min XP virker stadig fint bortset fra rigtigt mange problemer med IE8, som er den sidste IE-browser, XP kan arbejde sammen med. XP har nok været deres hidtil mest populære og stabile styresysten, men det er ved at blive overhalet af Win7, som jeg har på et par andre computere herhjemme.

Og så er det måske i den her forbindelse værd at gøre opmærksom på de problemer, mange brugere har haft i forbindelse med opgradering fra Windows 8.0 til 8.1. Min XP-computer skal inden for de næste par uger opgraderes til en nyere version fra bunden af, dvs. ny hardware på næsten alle punkter og alt hvad deraf følger, men jeg har på fornemmelsen, at Win7 bliver styresystemet frem for Win8 :-)

Tak for alle dine tilbagemeldinger!
Avatar billede visto Professor
04. januar 2014 - 11:34 #54
Blot en - muligvis uvæsentlig - detalje: Mig bekendt er IE7 den sidste browser, som XP kan arbejde sammen med. Jeg burde nok have testet, at jeg kunne få mine opdateringer ved at følge min "opskrift" uden at installere IE8, for min fornemmelse er, at det ikke ville have gjort nogen forskel. Men nu hvor det virker, orker jeg ikke endnu et langvarigt forløb (det tager jo i omegnen af fem timer, hver gang et forsøg skal gøres), så jeg kan ikke vide det med sikkerhed.

Iøvrigt: Når jeg har gjort så meget ud af at få det til at virke, så er det fordi jeg faktisk er rigtig glad for XP, som nu igen kører som en mis. Jeg vil tilstræbe at beholde det så længe som muligt. Maskinen er klar 45 sekunder efter opstart og kører let, ubesværet og stabilt og uden det kæmpe resurceforbrug, som jeg fornemmer med Windows 7.

Har du et forum, hvor du følger brugeres erfaringer med XP-opdateringer? Eller venter du bare med at opdatere, til du regner med at fejl og uhensigtsmæssigheder er rettet på baggrund af bruger-tilbagemeldinger til Microsoft?

Jeg har ikke oplevet problemer med IE8, men jeg har også kun brugt den i forbindelse med opdaterings-projketet her, bruger andre browser til andet, og bruger derudover kun IE, når jeg skal tjekke om webdesign virker i IE.
Avatar billede visto Professor
05. januar 2014 - 15:38 #55
Øh, "sidste" har jeg vist forstået lidt alternativt. Selvfølgelig er IE8 den sidste (nye) browser til XP...
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2014 - 21:21 #56
Ja, jeg kører selv med IE8 på min XP-maskine. Absolut ikke uden problemer, men det skyldes mere, at mange programmører ikke længere tager hensyn til IE8, når de sætter hjemmesider op. Problemerne viser sig hovedsageligt ved, at nogle sider fryser, nogle viser ikke hele indholdet, f.eks. kommentarer til en artikel, andre ved, at de overhovedet ikke vil åbne. Mine problemer kan måske til dels skyldes andre programmer, f.eks. mine gratisversioner af ZoneAlarm firewall og AVG antivirus. Derfor har jeg også Chrome kørende ved siden af.

Mine erfaringer, og de stammer både fra brug af min egen computer og søgninger på nettet gennem flere år, siger mig, at mange problemer skyldes .NET framework, Windows Update Agent og Genuine Windows Validation. .NET framework burde være bagud kompatibelt, eller som Microsoft selv siger:

"The .NET Framework tries to maximize backward compatibility..."

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff602939(v=vs.110).aspx

Min erfaring er, at det ikke virker i praksis. På min egen computer har jeg både version 1, 2, 3 og 4.

Nej, jeg følger ikke med på nogle bestemte hjemmesider for at holde mig opdateret mht. opdateringer af XP. Generelt venter jeg som tidligere sagt nogle måneder, før jeg installerer væsentlige opdateringer, som f.eks. skift fra IE7 til IE8, alle SP- eller lignende opdateringer og alle andre opdateringer. Det har jeg gjort lige siden Windows 98 dagene. Jeg følger med på diverse internetsider for at holde mig selv opdateret mht. udviklingen, og når noget som f.eks. SP3 dukker op, gooogler jeg "SP3 problems", "SP3 compatibility" eller lignende.

Andre, små KB-opdateringer bliver som regel opdateret ca. hver anden måned uden nogen research. Selvfølgelig, hvis mine check på nettet afslører, at der kan være problemer med en bestemt KB-opdatering, )og det sker), så venter jeg, udelader den, hvis jeg mener, jeg kan klare mig uden, eller kaster mig ud på det dybe vand og krydser fingrene. Inden for de sidste 6 måneder har jeg f.eks. været ude for, at hverken OE6 eller IE8 ville åbne efter en opdatering, men efter et par genstarter var det hele på plads igen.

Også jeg er meget glad for XP. Det har efter min mening en god kombination af automatiserede og brugerstyrede opgaver. Jeg kan godt lide den klare hierarkiske opbygning mht. mapper uden et væld af genvejsmapper, hvor Microsoft vil have mig til at gemme dokumenter eller links til dem, hvor jeg ikke ønsker dem. Og, først og fremmest, mine erfaringer med Windows Explorer (altså ikke Internet Explorer) i Win7 er ikke positive. Måske er det den måde, mange forbrugere foretrækker, men for mig, som foretrækker at opbygge mit eget mappesystem, er det et tilbageskridt.

Et nyinstalleret XP starter altid hurtigere end et, som har været i brug i flere år. Mit Eget XP, som nu har siddet på denne maskine i ca. 5 år, er klar til brug efter ca. 75 sekunder, når firewall, antivirus og alt andet, jeg skal bruge, er loadet.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2014 - 21:24 #57
Og så må jeg nok lige gøre opmærksom på, at disse ord:

"Mine erfaringer, og de stammer både fra brug af min egen computer ..."

... er kommentarer til dine problemer med at installere og opdatere XP.