Avatar billede hyha Nybegynder
29. oktober 2013 - 13:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu: Hvordan oprettes 'eksternt' bootscript med sudo rettigheder

(Håber jeg poster i rette kategori)
System: Ubuntu 13.10 (GNU/Linux 3.11.0-12-generic x86_64)

Jeg vil gerne lave et 'eksternt' bootscript der ligger i /my/scripts/diverse.sh. Dette script skal køres under opstarten. Jeg vil formode jeg skal have det kaldt fra /etc/rc.local?

Men hvordan får jeg det kørt så jeg ikke behøver at taste kode? Altså så den kan lave sudo handlinger uden min indvirken.

Evt nogen der ved hvilken bruger der kører opstarten? For så kan jeg måske bruge noget fra dette link: http://askubuntu.com/questions/155791/how-do-i-sudo-a-command-in-a-script-without-being-asked-for-a-password
Avatar billede repox Seniormester
29. oktober 2013 - 13:29 #1
Det er root brugeren der eksekverer /etc/rc.local og du bør således ikke være tvunget til at skulle indtaste en kode ved boot.

I forhold til at fjerne kodeordet for sudo brugeren, kan du bruge NOPASSWD parameteren:

brugernavn    ALL = NOPASSWD: ALL
Avatar billede hyha Nybegynder
29. oktober 2013 - 13:40 #2
Takker.

Nu blev jeg selvfølgelig lige forstyrret, så kigger lige på det senere.

Men tak så langt :D
Avatar billede hyha Nybegynder
29. oktober 2013 - 17:18 #3
Super, så virker det hele for mig.
Smider du et svar, så vi kan få den lukket?
Avatar billede repox Seniormester
29. oktober 2013 - 17:53 #4
Svar fra mig.