Avatar billede cboxoak Nybegynder
02. december 2013 - 14:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

4G og portforwarding?

Hej

Har en Huawei CPE B593 4G LTE router (ISP er Telenor) hvor jeg skal have åbnet nogle porte til EA Sport's servere da det kører for dårligt med DMZ og UPnP som er standard.

Selve opsætningen af portene under NAT-indstillinger har jeg lavet men de "åbner" ikke når jeg tester på min Xbox 360 (som er forbundet via LAN-kabel til 4g routeren) Xbox'en siger at forbindelsen er "begrænset" og jeg vil opleve begrænset ydelse ved online spil. Det virker dog som helt samme dårlige ydelse med DMZ og UPnP.

Telenor's Hotline virkede ikke særligt kompetente men nævnte noget om at 4G routeren jævnligt skifter IP-adresse så det var ikke sikkert at det kunne lade sig gøre. Hvad skulle det betyde for det interne hvilken IP routeren tildels udadtil?

Der må da næsten være en workaround?

Det skal siges at min Xbox tildeles fast IP i routeren (192.168.1.3) og routerens egen interne IP som default har 192.168.1.1
Avatar billede chalde Seniormester
02. december 2013 - 14:22 #1
Telenor kører med al sandsynlighed Carrier Grade NAT (CGN), og du kan derfor åbne lige så meget du vil på din side, uden det har resultat ud mod internettet.

Generelt gælder det for stort set alle udbydere og mobilt internet, at de ikke uden videre giver mulighed for at portforwarde.

Nem måde at undersøge om du har CGN:
Gå til www.myip.dk
Sammenlign den IP du får her, med den IP som dit modem har på ydersiden/WAN. Er de forskellige = CGN, Udbyder skal indover (og ikke sikkert det overhovedet er muligt). Du skal formentlig et led længere ud end supporten, for at de ved hvad du taler om.
Avatar billede cboxoak Nybegynder
02. december 2013 - 22:24 #2
Ganske rigtigt. Det er en helt anden IP myip.dk viser end den mit modem har.

Mobilt Bredbånd er altså no go når det handler om online gaming *suk*

Det er ærgreligt for hastighed op/ned såvel som ping-tider er rigtig fornuftige på 4G.

Tak for svar. Smid et "svar" hvis du vil have point.
Avatar billede chalde Seniormester
03. december 2013 - 07:47 #3
Hvis den service du ønsker at bruge kræver åbning af specifikke porte, så er mobilt bredbånd sjældent sagen desværre.
Avatar billede chalde Seniormester
03. december 2013 - 07:48 #4
Ingen point til mig :)
Men prøv alligevel at forhør dig hos udbyderen. Send dem evt. en specificeret mail med hvad du ønsker, så kan det være den ender hos den rette person :)
Avatar billede cboxoak Nybegynder
17. december 2013 - 13:23 #5
Jeg har været i kontakt med deres support vedr. generel ustabilitet siden de har omlagt nogle master her i området så tager den i samme ombæring. Tak for svar. Vil gerne give dig point så spm. kan lukkes..?
Avatar billede cboxoak Nybegynder
24. februar 2014 - 17:00 #6
lukket