Avatar billede scorpe Nybegynder
04. december 2013 - 16:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Helt ny ASUS kan ikke identificere netværk

Hej alle sammen,
Her får i lige et spørgsmål fra en efterhånden ret desperat mig. Jeg er i gang med at sætte min kærestes nye pc op, en ASUS S56CB akkurat lige taget ud af kassen. Den har win 8.

Jeg har to adgangspunkter herhjemme, et fra Stofa og et Zyxel wap3205 v2. Problemet er, at den nye computer ikke kan oprette forbindelse til nogen af disse - hverken med wlan eller lan. Den kan ikke identificere netværket, og når jeg laver en fejlsøgning kommer den frem til at ""Wi-Fi" har ikke en gyldig IP-konfiguration". Dette på trods af at min egen Asus k55vm, min macbook, min telefon og tablet uden problemer kan gå på.

Jeg har prøvet at komme ind i egenskaber for TCP/IPv4, og den er sat til automatisk at hente både IP-adresse og DNS. Jeg har altså ikke ændret en eneste indstilling fra computeren blev taget ud af kassen til nu.

Har i nogle idéer til hvad dette kan skyldes? Noget hjælp ville være rart, jeg tror snart jeg river hovedet af mig selv.

Kasper :)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2013 - 16:16 #1
Har du prøvet at nulstille din router, eller evt repareret forbindelsen på den nye pc, så den fornyer IP?
Avatar billede scorpe Nybegynder
04. december 2013 - 16:21 #2
Nulstille router? Altså genstarte den? Det er prøvet på både routeren og accespointet.

Når jeg fejlfinder med Windows-værktøjet bruger resetter den netværkskortet, så går lidt ud fra at den også prøver at fornye IP'en. :) Det er der den bare fortæller, at ""Wi-Fi" har ikke en gyldig IP-konfiguration"
Avatar billede sve80 Nybegynder
04. december 2013 - 16:37 #3
Et bud kunne være at der er MAC-adressebeskyttelse på dit netværk? Så vil netværket ikke godtage nye brugere, hverken wifi eller LAN...
/Søren
Avatar billede scorpe Nybegynder
04. december 2013 - 16:38 #4
Det kunne tænkes Søren - men hvordan finder jeg ud af om det er tilfældet? :)
Avatar billede scorpe Nybegynder
04. december 2013 - 17:20 #5
Nu har jeg været inde i setupen på Zyxel routeren. Der er ikke nogen begrænsing på hvilke MAC adresser der må komme på netværket. Jeg kan se derinde fra at accespointen og computeren snakker sammen, da computerens MAC adresse fremgår på "association list" inde på accespointet, sammen med de andre enheder der er sluttet til netværket. Men den kan altså stadig ikke identificere netværket (hvad det så end skal betyde).
Avatar billede sve80 Nybegynder
04. december 2013 - 17:56 #6
Okay...
Et andet bud: Gå ind i Kontrolpanel\Netværk og internet\Netværksforbindelser (sådan er det i WIN7, er muligvis anderledes på WIN8) og vælg Egenskaber på trådløs netværksforbindelse og herefter Konfigurer.
Under fanebladet Avanceret kan du vælge en masse konfigurationer på dit trådløse netkort. Bl.a. trådløs tilstand (B, G og N f.eks.) samt 40Mhz intolerance (bør være deaktiveret) og N-kanalbredde for bånd 2,4 (bør være Auto).
Jeg vil tro at det, der gør at de to enheder ikke kan finde hinanden´, skal findes her.

Held og lykke.
Avatar billede scorpe Nybegynder
04. december 2013 - 18:14 #7
Jeg har nu leget lidt rundt i disse indstillinger uden at løse problemet. Jeg prøvede dog lige at tænde for hotspottet på min mobiltelefon, og er kan computeren sagtens forbinde til.

Jeg tror lige jeg vil lade tråden stå lidt, hvis der skulle være nogen der kunne komme med en løsning. Du må meget gerne smide et svar Søren, så lukker jeg tråden i morgen og kontakter min netværksmand. :)
Avatar billede sve80 Nybegynder
04. december 2013 - 18:33 #8
Hmm...
Så er det faktisk muligvis en reel IP-konfigurationsfejl på dit netværk, som du også skriver at din pc melder om.

Så er der muligvis noget med din DHCP-konfiguration, der driller. På det samme netværk kan der kun være én DHCP, altså én enhed, der tildeler IP-adresser til enheder på netværket.

Repræsenterer din router og dit AP samme netværk eller har de hver deres netværk (forskellige SSID)?

Hvis både din Stofa-router og dit AP repræsenterer samme netværk, og er sat til DHCP 'automatic' vil de begge tildele IP-adresser til enheder på det samme netværk. Hvis to enheder får samme IP-adresse har du balladen.

Jeg oplevede på et tidspunkt i forbindelse med at jeg købte en NAS, at denne pr. default havde tildelt en bestemt IP-adresse til sig selv. Det var den samme som min router havde tildelt min hustrus bærbar, hvilket resulterede i cirka samme problem som du beskriver.

Jeg slutter her, for min viden rækker desværre ikke længere. Håber du finder en løsning :)
/Søren
Avatar billede scorpe Nybegynder
05. december 2013 - 23:02 #9
Det lader ikke til at være dette der er problemet, eftersom router og AP fungerer som hvert sit accespoint - desværre. Jeg lukker tråden nu, og får min netværksmand til at hjælpe mig. Jeg skal nok følge op på tråden når vi finder en løsning, omend det ikke bliver lige med det samme.

Søren, vil du sende et svar så du kan få point? :-)

Kasper
Avatar billede sve80 Nybegynder
06. december 2013 - 07:37 #10
Held og lykke - er spændt på at høre hvad der er årsag til din mystiske fejl.

God weekend :)
Avatar billede scorpe Nybegynder
12. december 2013 - 13:38 #11
Så kom der hul igennem. Jeg nåede dog ikke helt at lokalisere fejlen. Jeg sad og rodede lidt rundt med indstillingerne for vores netværk på Stofas hjemmeside, og prøvede at sætte routeren til kun at være modem, samt at slå den trådløse netværksdel fra. Efter jeg gjorde det har det virket fint, men jeg er stadig ret uforstående overfor hvorfor det ikke virkede før. Det havde nok i virkeligheden noget at gøre med det sidste indlæg du skrev Søren. :) Nå, jeg må klare mig med det ene AP indtil jeg får en anden udbyder. Stofa er og bliver et fængsel når det kommer til deres internetløsning.
Avatar billede Amateur Nybegynder
21. april 2014 - 13:57 #12
Hej alle.
Jeg har lige p.t. samme problem og har stor glæde af at læse jeres forskellige dialoger :-).