Avatar billede Udenevner Nybegynder
08. januar 2014 - 20:59 Der er 14 kommentarer

Tastaturet skriver mærkeligt

Hej edbguruer;)

Jeg har problemer med mit tastatur på min bærbare, medion og win7.

C,q og 1 opfører sig helt absurde, fx c bliver til e+'cgh - 1 bliver til æhd+,11/2 samt num lockout on.
Jeg har givet fået trykket på noget, eller mine børn har;)
Hjælp!!!
Så vidt jeg kan se, er det kun de tre knapper der er omfattet, men 1 tallet er både oppe og på numpladen.

På forhånd tak
Peter
08. januar 2014 - 21:48 #1
HEJ,

1:
Jeg siger ikke det er tilfældet, men har du checket at de respektive kontakter (taster) ikke giver KONTAKT-prel udover det normale eller der er overgang mellem en eller flere kontakter.

For en del år siden hældte min daværende 4 årige datter sodavand i tastaturet. Det gav meget sjove resultatet på skærmen !! (og det var netop kontakt prel !)

2: Har du prøvet at geninstallere tastatur-driveren ?

Kristian
Avatar billede Udenevner Nybegynder
08. januar 2014 - 23:20 #2
Tak for buddene Kristian.

Der er ikke forskel på at trykke på c og fx x ved siden. Eller tegn på spildt væske.

Angående 2. Har prøvet at kigge, men kan ikke lige se, hvor jeg kan geninstallere drivers til tastaturet.

Da c indgår i adm koden;( kan jeg kun kommune ind via børnenes indgang, så jeg har ikke alle rettighederne.

Vh Peter
09. januar 2014 - 11:00 #3
HEJ

Prøv at sætte et EXTERNT tastatur på og se om den opfører sig lige så "genialt" som den gør nu. Prøv om du kan låne et PS-2 tastatur (hvis du har mulighed for lån og du har extern tilslutningsmulighed.. (rundt PS-2 stik // minidin )).

HELST ikke USB-tastatur, da de "bruger" andre ressourcer end et norm. tastatur.

Prøver dermed at lokalisere, om det er et software problem via driver eller om det er rent hardware (hvilket jeg umiddelbart mistænker!)

KR
Avatar billede Udenevner Nybegynder
09. januar 2014 - 14:40 #4
Ok, jeg prøver at finde et eksternt keyboard;) ps2 stik, er det det samme som var der før USB stik kom ind, eller er det et nye indslag jeg ikke kender?

Hvad med forslaget om at geninstallere keyboarddriveren?

Tak fordi du tager dig tid til at hjælpe mig;)
09. januar 2014 - 15:32 #5
HEJ,

I helt gamle dage var tastaturstikket rundt med en diameter på ca. 1,5 CM. der var 5 ben. Fra den allerførste IBM PC Personal Computer. Det kaldes  et DIN stik (DIN = Deutsche Industri Norm). Så Fandt IBM (tror jeg) på at ændre dette til et mindre stik (omkring 1 cm i diameter). Det kaldes MINI-DIN eller blev opkaldt efter IBM's nye serie PS-2. Der blev "omdøbt" til et PS-2 stik. Søg evt. på nettet på PS-2 stik så kan du se et sådant.

Så dit spm. " er det det samme som var der før USB stik kom ind, eller er det et nye indslag jeg ikke kender? "  kan besvares med et JA.

Jeg er lidt usikker om det vil hjælpe at geninstallere tastatur-driveren - Men det vil ikke skade uanset hvad.  Uden at have undersøgt nøjere hvad der er årsagen til dit "sjove" tastatur er jeg tilbøjelig til at tro at der er tale om en hardware-fejl. MEN JEG ER ABSOLUT IKKE SIKKER. Det er derfor du skal have fat i et andet tastatur. Har du samme fejl på dt nye ER DET definitivt software-fejl, fordi den bruger samme driver og modtager mikroprocessor (se nedenfor.. )

(bare til din behagelige orientering:

I taststuret sidder en microprocessor, hvis opgave alene er at checke taster og tastaturtryk. I PC'en sidder en tilsvarende som modtager signalet fra tastaturets mikroprocessor, og omdanner dette signal via en keyboard-driver (softwaren- som da kan være en ENgelsk taststur driver, en dansk, en norsk (som har forskelle på Æ og Ø), en svensk og så fremdeles. Trykker du en tast på tastturet danner du en kontakt til tastaturets mirocproc. og denne sender da en kode (afhængig af tasten) til den anden mikroproc( "PC-delen") og denne (anden) mikroproc. danner da via keyb-drivere den korrekt tastatur kode (eks. TRyk 'A' og du får et A (normalt!) )

Har du lidt forøvrigt kendskab til elektronik (underforstået brug af et OHM-meter ?) eller er du "bare" bruger?

("Bare" er ikke på nogen måde ment fornærmende !)

Kr
Avatar billede Udenevner Nybegynder
09. januar 2014 - 19:00 #6
Jeg er vist "bare" bruger;) og hverken indehaver eller bruger af et ohm- meter. Jeg tager det ikke som en fornærmelse, jeg er bare glad for at du gider hjælpe mig videre. Sammenfaldet er, det er den eneste pc vi har pt. Så det er lidt uheldigt;)

Jeg finder et tastatur med mini din stik

Tak
09. januar 2014 - 20:44 #7
HEJ

Det er mig en glæde (jeg er programmør (free-lance i øjeblikket idet jeg er invalidepansionist) og uddannet E-svag Ingeniør, så jeg har som regel tid til lidt af hvert !)), så jeg gør gerne hardware/software problemer til mine, hvor jeg har en rimelig mulighed for at kunne løse dem. !

Du skriver igen når du har fået fat i et PS-2 tastatur.

evt på min mail-adr.:  snestrup2000@yahoo.dk

Gem denne adresse, så vi kan udveksle program-kode-stumper til aftest senere, idet jeg i mellemtiden vil finde lidt software, som kan aflæse scanne-koder (de koder som kommer direkte fra Keyboard-processoren..) og dermed gennemteste keyboardet.

KR
Avatar billede Udenevner Nybegynder
10. januar 2014 - 08:29 #8
Tak
Avatar billede Abdulhamid Nybegynder
25. marts 2014 - 06:49 #9
Indholdet er ikke tilladt

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede Abdulhamid Nybegynder
25. marts 2014 - 06:52 #10
Brug for et lån med en sats på 3% Ansøg nu! Kontakt email: abdulhamidfinance@yahoo.com
25. marts 2014 - 06:54 #11
<Abdulhamid> anmeldt !!!
Avatar billede gustenmaster Nybegynder
15. juli 2014 - 09:05 #12
Kom der nogensinde en løsning på problemet??
Jeg har en kammerat, der har tilsvarende problem med en Medion PC'er. Så er lidt interesseret i, om det kan løses eller han skal ud og investere i en ny maskine.

PFT

/Morten
16. juli 2014 - 23:29 #13
UPS,,,,

Det er en forglemmelse....

Men jeg er i Dublin nu (sommerferie og har det sk____-skønt sammen med konen - Molly Malone er til reparation - det er ikke engang løgn - Dublin bystyre har pillet statuen ned for at rense "hende" og sætter hende op igen i september - det var lidt af en streg i regningen )---

Men for at være lidt mere nærmere jorden:

Vi er hjemme igen sent søndag aften så jeg vil tage det op mandag formiddag // eftermiddag og se på de filer jeg fandt dengang. Har dem endnu husker jeg . men natyrligvis ikke her.

KR
22. juli 2014 - 14:12 #14
Hej,

Så er jeg klar til en ny omgang:

En ting, som stod mig nmeget klart, da jeg tænkte lidt over problemet, var at jeg kunne godt skrive et større eller mindre program, som testede tastasturet. Men hvordan skulle du / I få fat
i det ?

Så i stedet for at skrive noget tænkte jeg: Der m¨å være noget på nettet, som er nemmere at få fat i. Så jeg søgte og fandt

http://www.keyboardtester.com/

Den virker faktisk . Testede den på alle taster og jeg fik OK.

Prøv denne og hvis den virker på alle taster er det godt.

Hvis den ikke virker på alle taster er det din Tastatur-driver (og/eller hardwaren (det sidste er i så fald en garantisag, du skal tage op med din leverandør) som ikke virker.

Virker testen 100% når du kører den online men ikke når du kører et specielt program da bør du også kontakte din leverandør.

Er det samme problem, når ud kører på et ekternt tastatur
(PS-2 tastatur og/eller USB-tastatur) ?

Hvis problemet kun er på dit FASTE tastatur (jeg går ud fra det er en lab-top) da bør du kontakte din leverandør.

(Det mærkelige er, at jeg har kun hørt at det er MEDION maskiner, som har den "svaghed". )

Hvis intet af det her hjælper, må vi bruge andre metoder.... (hehe), mem den tid den sorg/glæde...

Kr