Avatar billede tinem Novice
15. januar 2014 - 09:59 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kontrol af diskfejl i Windows XP Pro bliver ved med at starte forfra?

Det har virket sådan de sidste 2 gange jeg foretog dette og er nødt til at trykke F8 ved genstart og vælge punktet hvor systemet virkede OK sidst. Aner ikke hvad fejlen kan være?

Har kørt en masse forskellige programmer for virus, oprydning osv. osv. uden at det hjælper.

Nu stopper opdateringer til XP Pro jo til april, men håber det på en eller anden måde alligevel er muligt at fortsætte på dette system. Printer, Scanner og Webkamera m.m. skal jo udskiftes, hvis jeg vælger nyt styresystem (regner jeg med). Nogen som kender til en løsning eller er det bare for "farligt" at fortsætte med XP Pro?
Avatar billede Jensen DK Novice
15. januar 2014 - 10:12 #1
Du kan lave en chkdsk, klik start, klik denne computer, højre klik på det drev du vil have undersøgt og vælg egenskaber, funktioner, så klikker du undersøg nu, der skal flueben i de to firkanter og klik start og ok du skal så genstarte komputeren og den undersøger så harddisken for fejl og retter dem måske, du skal lade den køre færdig.
Avatar billede tinem Novice
15. januar 2014 - 10:25 #2
Tror du har misforstået mit spørgsmål. :-)

Jeg har INGEN problemer med at få den startet og har brugt dette siden XP Pro kom i handlen, men når den er færdig starter den forfra påny.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 10:52 #3
Er det systemdisken den tjekker?
Man kan i registreringen fjerne chkdsk, men så kører den måske ikke næste gang du vil tjekke den:
http://en.kioskea.net/faq/389-windows-how-to-disable-scan-disk-at-start-up

Du burde jo måske tjekke disken med anden software til dette formål, for at se om det er en fysisk fejl, eller at den er software betonet.
HDTUne kan gøre det http://www.hdtune.com/ men der findes også andre programmer. Hirens Boot cd har en del af disse værktøjer.

Har du prøvet at køre tjek af systemfiler med sfc /scannow?

Åbn en kommandoprompt, og skriv sfc /scannow (husk mellemrummet)
Hav cd i når denne køres
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:07 #4
Hvis du vælger at fjerne muligheden, at den tjekker disken ved genstart, kan du sætte den til at gøre det en gang imellem ved hjælp af opgavestyring.
Man planlægger en opgave. Du vil nu få en liste af muligheder. Det er ikke sikkert lige chkdsk står der, men trykker du på gennemse og går ind i Windows-system32 ligger chkdsk.exe. Det er den som starter chkdsk.
Den kan man så sætte til at køre på en given tid, så disken bliver tjekke en gang imellem.
Planlagte opgaver findes i programmer-tilbehør-systemværktøjer
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:13 #5
Man kan køre XP virtuelt fra andet system.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7
Prøv evt at hente Windows 7 Upgrade advisor http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/downloads/upgrade-advisor , som vil vise dig om din hardware er understøttet af systemet.
Husk at alt hardware skal være tilsluttet, og tændt når denne tool køres.
Kan det ikke virke med Windows 7 vil det med sandsynlighed heller ikke virke i Windows 8
Avatar billede claes57 Ekspert
15. januar 2014 - 11:51 #6
vedr xp-ophør hvis du bruger microsoft viruskontrol: bemærk, at opdateringer til microsoft essential security heller ikke sendes til xp-maskiner fra april. Så INDEN 1. apr skal du skifte til avg eller avast.

Hvis du kan finde en win7 i 32bit, så kan den ofte opgradere en xp hvor langt det meste virker. Kør evt http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/downloads/upgrade-advisor før der købes opgradering.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2014 - 11:57 #7
#6 Enig.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2014 - 15:00 #8
jf http://www.computerworld.dk/art/229674/kaempe-test-her-er-det-bedste-antivirus-program-til-din-pc så er avast det gratis antivirus-program, der bør bruges - men microsoft forlænger dog opdateringer til xp-versionen af security essentials til 14.07.2015 http://www.computerworld.dk/art/229676/paa-falderebet-microsoft-forlaenger-support-paa-doedsdoemt-styresystem
Avatar billede tinem Novice
16. marts 2014 - 08:30 #9
Tak for svarene. Noget må have rettet sig siden jeg oprettede mit spørgsmål, men har lige gjort som jeg plejer at gøre og det er samme beskrivelse som #1 nævner.

Men vil da gerne give point til de som har brugt tid for at hjælpe, så skriv et svar, så vi kan få lukket denne tråd.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. marts 2014 - 08:37 #10
Hent og installer hard disk sentinel pro protable og start programmet (hdsentinel.exe) og se hvad den siger om harddisken.
Avatar billede tinem Novice
23. marts 2014 - 11:46 #11
Tror jeg er kommet mysteriet lidt nærmere.

Når jeg kører ovennævnte på drev F: som er der hvor Windows, Programmer, Dokumenter m.m. er installeret er der INGEN problemer.

Problemet opstår når jeg også kører drev C: som er en gammel harddisk inde i kabinettet som jeg bruger til at gemme forskellige ting, ja så sker det som jeg startede tråden med. Så måske har Windows ikke rigtig "fat" i dette drev og kan køre ovennævnte. Hvad siger I til denne teori?
Avatar billede Blueeyez Mester
23. marts 2014 - 13:02 #12
Hvad siger hard disk sentinel pro til harddisken?
Avatar billede tinem Novice
30. marts 2014 - 09:11 #13
Hvilken skal jeg downloade fra denne side http://www.hdsentinel.com/download.php og nu følger der vel ikke en masse junk med, som det bliver svært at fjerne senere? Og regner med at det er gratis eller?
Avatar billede Blueeyez Mester
30. marts 2014 - 11:11 #14
http://www.harddisksentinel.com/hdsentinel_pro_portable.zip

Udpak den zip fil og kør hdsentinel.exe og det koster penge, men du kan godt se din harddisks helbred uden at skulle købe programmet.
Avatar billede tinem Novice
30. marts 2014 - 15:33 #15
Jeg har uploaded http://tinemuller.dk/div/Screenshot%202014-03-30%2015.28.52.png samt http://tinemuller.dk/div/Screenshot%202014-03-30%2015.29.09.png. Ved ikke om det siger jer noget? D, E og G bruges ikke efter der for mange år gik noget galt.
Jeg har slettet en del filer INDEN denne scan og også kørt defragmentering, men ved ikke om det har hjulpet på problemet, har ikke meget lyst til at prøve igen.
Avatar billede Blueeyez Mester
30. marts 2014 - 16:52 #16
Begge harddiske er ved at dø og du skal tage backup af din data så hurtigt som muligt!

I venstre side ved disk 1 står der 5% sundhed og den anden 96%. Begge skal skiftes ud.
Avatar billede tinem Novice
31. marts 2014 - 08:23 #17
Tak for svar og ja jeg er godt klar over at der snart skal ske noget drastisk, hvis ikke alt skal tabes. Men der er da stor forskel på 5% og 96% (her er der mindst plads tilbage)?

XP Pro ophører så skal nok have ny computer/styresystem, men så vil scanner, printer, webcamera som virker upåklageligt ikke virke mere har jeg forstået?

SAMSUNG NP-N210-JA01SE (jeg ville bruge til backup), hvor Windows 7 Starter fulgte med er umulig at komme i kontakt med (problemer med update m.m.). Har haft problemet i månedsvis og Google siger at når alt andet er forsøgt så skal man installere Windows 7 igen, men jeg har aldrig modtaget disk og mini-pc har kun USB.

Så jeg har virkelig problemer og gruer for fremtiden. :-(
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2014 - 08:31 #18
Det med xp kan måske løses ved i første omgang at sætte 2 nye eller 1 ny harddisk i. Derefter kan du installere Linux Ubuntu som er gratis.
Kan anbefale dig at kigge forbi ubuntudanmark.dk

Jeg er ikke windows bruger så hvis du vil blive i det miljø vil jeg foreslå dig at lave en ny tråd ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2014 - 08:56 #19
Glemte at nævne at 5% er yderst kritisk og 96% er negativt. Jeg skifter harddiske så snart de ender på 99% hvilket ikke er ofte.
Grundet jeg skifter ved 99% er fordi harddisken opbevarer mine data som jeg ikke vil miste. Derudover når en harddisk er beskadiget vil computeren bruge flere ressourcer på den end hvis dens sundhed lå på 100%
Avatar billede tinem Novice
01. april 2014 - 07:21 #20
Jeg bliver mere og mere forvirret. Siger du at den hvor der står 5% sundhed - ældste harddisk ca. 10 år - med rødt er mere OK end den der siger 96% sundhed - 5-6 år - med grønt?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2014 - 08:09 #21
#20 nej, siger det stik modsatte, men siger os at alt under 100% ikke er godt. (Der er jo intet positivt ved at have beskadigede harddiske i ens computer som opbevarer ens data).
Avatar billede tinem Novice
06. april 2014 - 12:12 #22
Vil gerne dele point ud til jer alle, men I skal sende et svar, så det er muligt. Ved godt at denne tråd indeholder flere problematikker, så skulle nok have oprettet nogle nye tråde, men det er jo bedst når det er samlet.

Det lykkedes mig til sidst at køre chkdsk på C: til sidst et par gange, men den er jo ved at gå itu, nu 3% så det er kritisk, derfor har jeg flytte alle mine data over på F: som jo indeholder flere partitions hvor mine data nu er spredt ud. Er jeg nødt til at tage denne hardddisk fysisk ud af kabinettet eller kan det gøres inde fra XP?

Lykkedes også at få forbindelse til min mini-pc med USB stik med Ubuntu, men det kræver jo at jeg også sætter mig ind i Ubuntu, så vil hellere køre videre med Windows 7 og har fundet denne tråd som måske kan hjælpe mig med ISO på USB stik så jeg kan få forbindelse med mini-pc http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/where-can-i-download-the-windows-7-starter-iso/3d8038f7-63fe-4ab3-a03b-d4e3fda9facc?page=1
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2014 - 13:25 #23
Disken skal fysisk ud af kabinettet. Begge skal/bør skiftes.

Der udkommer en ny version af Ubuntu her d 17 og Ubuntu er nu meget lige til. Det er noget tid siden at det var kompliceret. Du kan skrive på ubuntudanmark.dk/forum så er jeg sikker på du hurtigt får hjælp til og komme igang ;-)
Avatar billede tinem Novice
07. april 2014 - 08:35 #24
Kan det skade noget at lade denne hardisk blive inde i kabinettet? Jeg kan jo bruge den indimellem til midlertidig download m.m.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2014 - 08:44 #25
bare lad den sidde - men stol ikke på data på den.