Avatar billede larsen45 Juniormester
18. januar 2014 - 21:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Linux CENTOS hjælp tak

Vi har et projekt på skolen med VWware og centos.
Vi har oprettet følgende computere hosts:

Firewall
Mail
Samba
Web
Client

Hvordan skal nameserver se på hver især på alle sammen.
Under: vim /etc/resolv.conf

Search har jeg fået til selve projektet men hvad skal nameservere være da jeg skal have det sat korrekt op på alle sammen.

Som standard i starte stod der: 10.0.0.102 og 10.0.0.104 da det skulle sættes op, men hvad bruger man så til at få det hele til at virke af IP adresse og skal der kun være 1 nameserver på hver.

; generated by /sbin/dhclient-script
search e307.datamek.dk
nameserver 192.168. et eller andet.
~
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2014 - 22:19 #1
Det skal være jeres DNS server. Har i ikke en intern, så brug en ekstern, såfremt serverne er på nettet. Er der ingen DNS server tilgængelig, er det fuldstændig underordnet om konfigurationen ændres.

Der kan specificeres flere navne/dns servere
Eks.:

search mydomain.dk
nameserver xxx.xxx.xxx.xxx
Avatar billede larsen45 Juniormester
18. januar 2014 - 22:39 #2
Jeg har gjort det at jeg har har clonet alle computerne i Vmware fra  master´eren af.

Så har jeg fået disse her:
Firewall
Mail
Samba
Web
Client

Bagefter har jeg så gået ind i firewall og opsat netmask, network, gateway, ipaddr.

Og så skal vi opsætte DNS på mail host computeren
mail host har 192.168.10.2 som stod i opgaven jeg skulle bruge som ip adresse. Men hvad når du mener intern ip adresse eller ektern er det så eth1 eller eth2 eller eth0 jeg skal bruge.
på firewall host computeren er der åbnet op for 3 netværkskort med bridge, vmnet3, vmnet2.

I opgaven har de delt det op sådan at vi har web og mail host på den ene side af firewallen, og på den anden side samba og client
client skal kører dynamisk så den skal jeg vist ikke pille nået ved.

Men på firewall, web, mail, samba ved jeg ikke om der skal angives det samme nameserver oplysninger, så jeg kan pinge google.dk med navn eller ip adresse. Jeg kan godt pinge alt internt rundt i LAN på hver sin side af firewall, men ikke videre.

Jeg har en ip adresse til hver host som er angivet.
og 1 ip adresse til interface eth2 og interface eth1 på hver sin side af firewallen.
og ud af til eth0 10.15.7.126 ved ikke lige hvordan det resolv.conf så skal sættes op og hvor mange nameserver ip adresser som skal sættes ind på hver pc under resolv.conf da jeg har 4 forskellige som skal stå korrekt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2014 - 22:58 #3
Jeg ved ikke hvad der er LAN og hvad der er WAN i dit setup :)... (Hvis det overhoved er opdelt sådanne) ?? Men det er nu heller ikke så vigtigt hvad angå resolv.conf filen!

Kan du overhoved tilgå nettet fra disse maskiner, på nogen af dem ?
Har i en intern DNS ?

Man skal normaltvis kun bruge én nameserver i resolv.conf, MEN ligesom på alle andre systemer angiver man gerne en failover eller 2. Hvis denne DNS server skal fejle.

Hvis det ikke er meningen i de skal kunne tilgå nettet skal der bruges en intern DNS server. Hvis maskinerne kan tilgå nettet kan i bare indsætte IP'en fra jeres ISP eller bruge googles 8.8.8.8
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2014 - 23:24 #4
Hvad vil i opnå ved at indsætte addresser i resolv.conf ? Hvis det er til et internt test setup, og i ikke skal bruge navneopslag er det ligegyldigt. :)
Avatar billede larsen45 Juniormester
19. januar 2014 - 10:29 #5
Jeg har prøvet mig frem her i nattetimerne.
på firewall host pc fik jeg liv ud til internettet, jeg må indrømme at jeg ikke lige forstår hvad som gik galt. Men jeg kan pinge google.com via firewall hosten nu.

Jeg kan også ping ip adresserne rundt om i LAN fra firewall og ud til samba, web, mail, og omvendt tilbage igen til firewall host pc.

Det som driller mig ufatteligt meget, er at jeg så skal have sæt forbindelse op således at:

mail host,web host går videre til wnnet3
som så går videre til interface eth2 netværkort
og videre til interface eth0 10.15.7.126 ud i skyen.

På den anden side af firewallen har jeg:
samba som skal gå videre til vmnet2 og videre til firewall
og videre til interface etho 10.15.7.126

Men jeg går udfra at jeg på web,mail,samba skal opsætte en korrekt ip adresse som kan gå igennem firewallen på nameserver i etc/resolv.conf filen ellers ved jeg ikke hvor man ellers gør det.

lassebm vi skal kunne pinge på ip adresse og navn, det vil sige søge på ping google.com eller via en ip adresse test et sted på nettet.

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg kun kan få firewall pc til at virke korrekt i det her setup. vmnet3 har 192.168.10.0 og vmnet2 192.168.1.0

firewall 192.168.1.1

Meningen er at firewall script iptabels skal styrer det hele.
og så skal man henvise til firewall hosten for at få internet forbindelse og videre ud på det store internet.
I det iptabels script skal man angive de ip adresser som skal gives adgang til med tcp, udp, icmp.

det ser sådan ud og er sikkert ikke korrekt sat op.
fw script:
#!/bin/bash
set -x
iptables -F
iptables -t nat -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P OUTPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP

iptables -t nat -P POSTROUTING ACCEPT
iptables -t nat -P PREROUTING ACCEPT

iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to 10.15.7.126

iptables -A FORWARD -p udp -s 192.168.1.0/24 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p udp -d 192.168.1.0/24 --sport 53 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p udp -s 192.168.10.0/24 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p udp -d 192.168.10.0/24 --sport 53 -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -p tcp -s 192.168.1.0/24 --dport 80 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp -d 192.168.1.0/24 --sport 80 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp -s 192.168.10.0/24 --dport 80 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp -d 192.168.10.0/24 --sport 80 -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -p tcp -s 192.168.1.0/32 --dport 443 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp -d 192.168.1.0/32 --sport 443 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp -s 192.168.10.0/32 --dport 443 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp -d 192.168.10.0/32 --sport 443 -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -p tcp --dport 20:21 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp --sport 20:21 -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -p icmp -s 192.168.1.0/24 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p icmp -d 192.168.1.0/24 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p icmp -s 192.168.10.0/24 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p icmp -d 192.168.10.0/24 -j ACCEPT

iptables -A INPUT -p icmp --icmp-type echo-reply -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -p icmp --icmp-type echo-request -j ACCEPT

Jeg håber i kan se hvad der går galt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2014 - 12:05 #6
Har du enabled forwarding på firewallen/gatewayen?
Hvad står der i denne fil ?
/proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Kan alle dine maskiner pinge din firewall? (det kan de nok ikke da icmp ikke er tilladt i flg det firewall script).
Avatar billede larsen45 Juniormester
19. januar 2014 - 18:13 #7
når jeg står på min firewall host pc så kan jeg pinge frem google.dk og pinge alle de andre computere på netværket:

PING google.dk (173.194.65.94) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ee-in-f94.1e100.net (173.194.65.94): icmp_seq=1 ttl=46 time=18.4 ms
64 bytes from ee-in-f94.1e100.net (173.194.65.94): icmp_seq=2 ttl=46 time=18.4 ms
64 bytes from ee-in-f94.1e100.net (173.194.65.94): icmp_seq=3 ttl=46 time=18.9 m

Når jeg står på mail host computeren kan jeg kun pinge de andre computere på netværket, men ikke google.dk

Jeg forstår simplehen ikke hvad som er galt er der mulighed for at få jeres hjælp via skype og teamweaver. Jeg er godt træt af det problem her specielt da det haster med at finde en løsning.
Avatar billede larsen45 Juniormester
19. januar 2014 - 18:19 #8
Under firewall host computeren er der ændret til fra 0 til 1 i forvejen.

stien: vim /etc/sysctl.conf

# Controls IP packet forwarding
net.ipv4.ip_forward = 1

Jeg går ikke udfra, at mail, web, samba computerne skal have nået ændret der også i den forbindelse. Da de helst skulle have deres internet forbindelse kørt igennem firewall computer hosten.
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2014 - 18:57 #9
Du kan i hvert fald ikke pinge fra en ikke firewall maskine, da du ikke har icmp i din forward chain.

For at gøre det nemmere at fejlsøge, ville jeg sætte INPUT,OUTPUT,FORWARD til ACCEPT som default policy, indtil man har fået hul igennem.

Måske er poblemet er du mangler masquerade i din conf.
http://www.centos.org/docs/4/4.5/System_Administration_Guide/postrouting-ipmasquerading.html

Bør se således ud, i tilfælde at det netkort der har ben på internettet er eth0
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2014 - 19:30 #10
Måske du også mangler flg, men jeg ville starte med at kigge på maquerade delen.

iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Fra man pagen
      ESTABLISHED
              meaning that the packet is associated with a connection which has seen packets in both directions,

      RELATED
              meaning that the packet is starting a new connection, but is associated with an existing connection, such as an FTP data transfer, or an ICMP error.
Avatar billede larsen45 Juniormester
19. januar 2014 - 20:06 #11
Jeg prøvede at indsætte iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE det virker dog stadig ikke på mail, web, samba computerne.

Det er simpel så problematisk det her, jeg har brug for en som kan gennemgå de firewall, mail, web, samba for fejl jeg kan ikke selv se hvor problemerne ligger.

Ellers kan jeg godt vinke det her projekt farvel og tak før eksamen.  Da ingen i klassen heller kan finde ud af det at sætte det korrekt op. Så DNS kører på mail, og firewall styrer internet adgang fra alle sammen.
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2014 - 20:40 #12
Har ikke lige tid til at sidde og kigge remote desværre!

1)
MEN, er eth0 det netkort der har adgang til internettet på
firewallen, ellers skal du bruge dette i masquerade reglen ?

2)
Har du prøvet at lave default policien om på firewallen til accept istedet for deny. Det er bare indtil at der kommer hul igennem.

3)
Angående manglende netadgang fra de andre maskiner, så skal du stadig have indsat de rigtige ip-addresser  i /etc/resolv.conf. De samme IP'er der bliver brugt på firewallen bør virke, da denne kan lave navneopslag.

Alternativt, må du prøve at lave wget/telnet på internet addresser på IP og IKKE DNS navnet!

4)
Sæt noget logning op på firewallen (iptables scriptet, så du kan se hvad der sker og ikke sker)

5)
Måske at din SNAT regel giver problemer? Jeg kan ikke helt lure hvad den skal gøre godt for? Du kan evt. prøve at fjerne den.

Held og lykke.
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2014 - 20:41 #13
3) Altså de ip'er der står i /etc/resolv.conf på firewallen..
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2014 - 20:56 #14
Andre ting du kan checke.
Er du sikker på at gatewayen er korrekt på dine "klienter" ?
Er du sikker på at trafikken overhoved kommer til din gateway/firewall ? Du kan evt lave et tcpdump på firewallen for at verificere dette.
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. januar 2014 - 21:57 #15
Kom du videre ?
Avatar billede larsen45 Juniormester
26. januar 2014 - 13:52 #16
Det lykkes langt om længe, jeg måtte dog have flere personer ind over før det lykkes til sidst da der var mange ting som gav problemer.

Jeg kan dog sige at jeg bestod eksamen med over gennemsnittet. Så er lykkelig over det naturligvis.
Jeg siger tak for alt hjælpen.
Sig til hvis der ønskes points udleveret.

Nu står den så på Microsoft Windows server 2012, som jeg lige er start op på et nyt fagmodul med endnu en eksamen snart i februar måned. Er dog lidt usikker på hvor meget jeg skal have gennemgået, vi har fået en bog på flere hundrede sider. Så det bliver nok også en udfordring, da jeg ikke tidligere har haft nået med dette at gøre.
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. januar 2014 - 21:50 #17
Det er som ligemeget. Bare det virker / virkede for dig til sidst! :)
Avatar billede larsen45 Juniormester
23. februar 2014 - 09:57 #18
super mange tak for hjælpen