Avatar billede hejhejVBA Nybegynder
26. februar 2014 - 13:17 Der er 6 kommentarer

VBA efternavn,fornavn

Hej

Jeg vil spørge om hjælp til at i VBA lave således at Madsen,Oliver bliver til Oliver Madsen.

Jeg skal altså have en namechanger funktion som kan lave efternavn,fornavn om til "fornavn efternavn".

jeg skal bruge if og for sætninger og måske tænker jeg også for-next?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. februar 2014 - 13:25 #1
Ja - det kan godt lade sig gøre.
Er det i et regneark og i givet fald hvilken kolonne?
Er der tilfælde, hvor ombytning ikke skal finde sted?

og så velkommen til Eksperten..
Avatar billede supertekst Ekspert
26. februar 2014 - 13:31 #2
Lidt inspiration:

Public Sub ombytNavne()
Dim tabel As Variant, navn As String, nytNavn As String
    navn = Range("A1")
    tabel = Split(navn, ",")
    nytNavn = tabel(1) & " " & tabel(0)
    Range("B1") = nytNavn
End Sub
Avatar billede hejhejVBA Nybegynder
26. februar 2014 - 13:37 #3
Tak for det!

Ja det er i et regneark, og skal man opgive i hvilken kolonne? (bare os bare sige b)

Og nej der er ikke et tilfælde hvor det ikke skal ske
Avatar billede supertekst Ekspert
26. februar 2014 - 13:47 #4
I hvilken kontekst skal du anvende funktionen?

Det eksempel jeg har vist gælder kun en celle - men man kan i stedet traverser en hel kolonne og rettet alle navne.

Hvis det er en kolonne, der tilskrives flere navne kan man let springe allerede rettede celler over.

eller..?
Avatar billede hejhejVBA Nybegynder
26. februar 2014 - 13:53 #5
jamen jeg skal gøre det ved en masse navne forskellige steder så hvis det er muligt så en mere generelt en?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. februar 2014 - 14:07 #6
Ok - så kunne en løsning med "Et højre klik" i en celle måske være den rigtige. Eller en større markering af cellerne og så udføre makroen?