Avatar billede damkilde Nybegynder
15. marts 2014 - 21:02 Der er 3 kommentarer

Samme besked ved opstart hver gang i cs 6

Hver gang jeg skal bruge min cs6 kommer der en besked frem hvor der står dette.
Dokumentet ... indeholder en integreret farveprofil, der ikke svarer til det aktuelle rgb-arbejdsrum
Integreret srgb iec61966-2.1
aktuel: Adobe tgb (1998)

Hvad vil du foretage dig ?
1)brug den integrerede profil(i stedet for arbejdsrum)
2)konverter dokumentets farver til arbejdsrummet.
3)frasorter den integrerede profil(ingen farvestyring)

Hvad betyder det på "dansk" så jeg kan forstå det ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. marts 2014 - 22:20 #1
Farveprofiler
SRGB er bedst til billeder, som skal vises på skærm.
Adobe RGB er egnet til billeder, som senere skal konverteres til trykfarver CMYK, men de ser lidt mere grumsede ud på skærmen.

Rediger / Farveindstillinger
Her kan man vælge det foretrukne RGB arbejdsrum. Vælg evt. SRGB, som i forvejen er integreret i de fleste billeder.
Man kan samme sted ændre farvestyringspolitikken. Skal Photoshop automatisk konvertere alle billeder til SRGB, skal den bevare eksisterende profiler, eller skal den spørge hver gang.

Venlig hilsen
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2014 - 01:44 #2
Helt enig med FinnRasmussen.

Hvis du kun skal bruge billederne på din egen computer og/eller printer, så hold dig til SRGB.

Hvis billederne skal printes professionelt eller deles og vurderes på flere forskellige computere, hvor flere brugere skal arbejde med dem og få nøjagtigt de samme farver præsenteret på skærmen, så skal du bruge en farveprofil, I alle er enige om. Samtidig skal I alle regelmæssigt justere jeres skærmes farvevisninger med programmer og hardware til den slags.

Prøv at kigge lidt på linkene herunder:

http://help.adobe.com/da_DK/illustrator/cs/using/WS714a382cdf7d304e7e07d0100196cbc5f-6295a.html

http://help.adobe.com/da_DK/creativesuite/cs/using/WSBB0A8512-8151-408c-9F79-4A9E9E3BA84C.html#WS2A5857E0-A6D1-4efc-85B1-FE1D4FC0246E
Avatar billede Freebooter Nybegynder
17. marts 2014 - 15:36 #3
Hej Damkilde
Som allerede beskrevet, er det et spørgsmål du får, når det billede der åbnes har en anden farveprofil end din Photoshop er sat op til.
Du kan undertrykke dialogboxen i Farveindstillinger (ctrl+shift+K) ved at tage stilling til om dine billeder skal bibeholde den integrerede profil eller om de skal konverteres til dit foretrukne farverum (i dit tilfælge AdobeRGB).

1)brug den integrerede profil(i stedet for arbejdsrum)
Det betyder at dit billede åbnes uden konvertering af farverne.

2)konverter dokumentets farver til arbejdsrummet.
Det betyder at farverne konverteres til det farverum Photoshop er sat op til (dette er at foretrække når du har taget en beslutning om hvorvidt du vil arbejde i S-RGB eller AdobeRGB)

3)frasorter den integrerede profil(ingen farvestyring)
Billederne farvestyres ikke og eventuelle farveprofiler ignoreres. Kan absolut ikke anbefales.

/Brian