Avatar billede eiken Nybegynder
08. april 2014 - 20:13 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Anti-Virus og AMU-Center /Komune-Bibilotek

Hvordan virker et Anti-Virus program når det kører hos at AMU-Center eller et Komune-Bibilotek.
De computere som breges af elever eller offentligheden har ikke installeret Anti-Virus.
Jeg tror ikke AVG vil juble over at jeg henter/installerer
40-50 x AVG Free Edition til mine 40-50 computere.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2014 - 22:04 #1
Du kan låse systemerne med fx toolwiz time freeze som er ganske gratis. Har selv brugt det i nogenlunde samme situation. Ellers er der jo mulighed for at erstatte Windows med Linux. Ubuntu.com
Avatar billede nmouse Nybegynder
10. april 2014 - 00:00 #2
Selv om man kører med DeepFreeze eller Time Freeze, så er det et must at have Antivirus på en Computer.
Når den omtalte Computer får en virus, som fx spredes 10.000 SPAM mails, eller er med i et bot-betværk, så kan den nå at sprede sig til alle de andre Computere i samme net (var der ca 40-50) og hvis uheldet rigtigt er ude, har en eller 5 måske en USB siddende i Computeren, og så bliver de filer der er der også smittet...
Ja på selve Computeren er virusén væk, men bliver alle Computere slukket/genstartet på samme tid ? for ellers kører det i ring. Samt dem der måske har fået noget virus? på deres USB stick, kommer hjem og smider den i ens egen Computer, og så stopper ens Antnvirus program det, og så får "stedet" et dårligt ry.
Så - Nej der skal et antivirus på de Computere også, på et virtuelt drev fx V: hvor Antivirus så er installeret, så det ikke skal opdatere sig selv helt fra bunden af. Det er den korrekte og mest professionelle løsning.

Og er det rigtig (man kan godt slå de visuelle fra) at der ikke er et Antivirus program på de Computere, så ville jeg på det kraftigste, pointere det over for de medarbejdere der sidder der.

Med virusfri hilsen
Chris
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2014 - 08:37 #3
Computerne bliver vel slukket om natten :-)

Iøvrigt laver toolwiz time fredede et virtuelt miljø og mig bekendt så burde det deaktivere mange virusser, men kan godt være de med tiden laver virusser der er aktive selv i virtuelle miljøer ^^
Avatar billede eiken Nybegynder
10. april 2014 - 14:19 #4
#1 Blueeyez
Bliver Ubuntu ikke angrebet af virus ?  Hvordan har ubuntu det med HD's på 3, 4 TB og størrer diske ?
Og hvad med bundkort-drivere generelt og til ældre bundkort.
Jeg har registreret mig på olympusdkteam.dk, som Wounded.Leg
Har hentet ubuntu eller noget ligende, som hedder phpBB3.
Er phpBB3 det samme som ubuntu ?
Ligner phpBB3 Win XP ?
Og hvordan installeres phpBB3 ?
phpBB3 er kun 9,3 mb udpakket.
Avatar billede eiken Nybegynder
10. april 2014 - 15:32 #5
#2  nmouse
Det er klart at det et must at have Antivirus på en Computer.
Nu bruger jeg kun g-mail, så jeg håber at google fjerner alt snavs.
Jeg bruger kun USB til at flytte filer fra en computer til en anden, når overførslen er færdig fjernes USB disken, ALTID.
Jeg har kun en ATA og en SATA, mine små USB nøgler har det med at brænde af.
Flere af mine computere kan ikke genkende mine små USB nøgler, og hvis de sidder i USB stikket i nogle minutter
så bliver de rigtig varme, og så er det slut med dem.
Jeg har p.t. 4 ip-adresser.
Computerene bliver ikke slukket/genstartet på samme tid.
Nu hjælper jeg nogle torrent sider, så 2 af computeren kører 24/7 og jeg prøver også at holde dem kørende 365. Indtil nu 24/7/219.
Computer 3 er den jeg sidder og skriver på nu. Den slukkes eller bliver sat i dvale hver dag.
Computer 4 er forbundet til mit netværk, med en ældre (langsom) D-link DEF-2624x Switch, og får kun internet-forbindelse
yderst sjællent.
.......over for de medarbejdere der sidder der.  Her er kun MIG.  Ingen andre for adgang. Se men ikke røre!
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2014 - 16:30 #6
#4 hvis en virus skal virke på subsumtion / Linux så skal den ekspederes og det kræver enten at personen kender det nøjagtige kodeord som du tilknytter subkultur.

Ukulturel har det fint med store og små diske. I Linux bruger vi et filsystem der hedder ext4 og ikke krigs, men ntfs kan godt bruges så kan en Windows maskine os arbejde med disken.

Ubuntu bruger noget der hedder Kernel - Kernel.org. Dette er rigtigt mange drivere som ukulturel selv installere. Jeg har kun oplevet få gange selv at skulle vælge driver udover til anvises og apati grafikkort.

PHPBB3 er da et forum? :-) - ubuntu kan hentes fra ubuntu.com

Iøvrigt så kan p2p være lidt af en virusmagnet. (Blot til Info)
Avatar billede nmouse Nybegynder
11. april 2014 - 20:40 #7
Blueeyez
Ja, men inden da, kan en virus nå at sprede sig, både på det lokale netværk, samt på de eventuelle USB enheder folk sætter ind.
Med virusfri hilsen
Chris
Avatar billede nmouse Nybegynder
11. april 2014 - 20:46 #8
eiken
Ja -- og har den Computer virus, så skal den bruge ca 2 sek på at inficere de filer du har på din USB enhed, imens du også læser/skriver til den.
Hvis Computeren normalt er uden Intenret, men får forbindelse, bare en gang i ca 8 min, så kan det være nok til at Computeren bliver inficert, samt så det eventuelle Antivirus program, er heller ikke opdateret.
De små USB enheder der bliver varme, er det fordi der bliver skrevet/læst fra dem hele tiden ? for de skal jo kunne holde til dette ?

Med virusfri hilsen
Chris
Avatar billede nmouse Nybegynder
11. april 2014 - 20:55 #9
Blueeyez
Ubuntu kan også godt blive angrebet af Virus, men den kan ikke rigtigt aktivere det(ha en aktiv viris) det vil sige at der bare ligger en "død" fil, denne døde fil, kan så sendes med i en email, eller deles på nettet, eller kopieres ud på en USB enhed, og den Computer der så kommer i berøring (og åbner) denne fil, kan blive inficeret.
Der findes nogle Java vira, men chancen for at møde dem er meget lille.
Med hensyn til store diske under Ubuntu, så må svaret være ja? med GPT, men hvad er formålet med så store diske?
Ubuntu hedder ikke phpbb, den hedder ubuntu, og findes på www.ubuntu.com den fylder ca 800Mb, og kan brændes på en CD/DVD eller lægges på en USB enhed, og bootes derfra. (som der er svaret)
http://www.avirus.dk/god-ide-sadan-gor-du/72-ubuntu-dansk-linux-pa-en-live-cd-gratis

Med virusfri hilsen
Chris
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2014 - 21:25 #10
nmouse

Jeg er ked af at sige det, men når man vælger sit OS, så bør man nok overveje hvad man betaler for ;-)
Den største årsag til jeg forlod Windows verdenen var fordi jeg blev træt af at Microsoft tillader et virus marked..
Derudover så er der jo disk defragmentering, drivere skal jeg heller ikke tænke på og så er der jo den helt store fordel at jeg kan installere programmer med 1 klik og ligeledes fjerne programmer med 1 klik og så har jeg jo et system som bliver holdt opdateret, bruger mindre strøm og ikke bliver nær så varmt som en pc med Windows (Gælder især Vista)

men der kan  jo læses mere her: http://www.whylinuxisbetter.net/
Avatar billede nmouse Nybegynder
11. april 2014 - 21:53 #11
Blueeyez
Diskfragmentering er i dag lidt lige meget, det styrer ens OS selv. (mere eller mindre godt)
Drivere skal man som standard ikke tænke på, det klarer den selv, dog kan det være svært med en ældre printer til Linux, så kan en generic som regle klare det.
Software marked, der har du helt ret, det er nemt, bekvemt og med fp klik, er det installeret, der kunne andre lære noget, det er lidt det som microsoft har fået med windows 8.x i deres Store.
Om de applikationer man henter/køber i Store, også bliver opdateret samtidig, det tvivler jeg på, men måske på et tidspunkt.
Det med at ens enhed ikke bliver så varm med Linux, det burde være det samme, og ud fra hvor godt eventuelle drivere er lavet, som tager hånd om det med køling :-)

Men lagt hen ad vejen er jeg enig med dig :-)

Med virusfri hilsen
Chris
Avatar billede Blueeyez Mester
11. april 2014 - 22:20 #12
Nmouse
Diskdefragmentering slider på disken, tager tid og du kan ikke regne med at windows' indbyggede disk defragmenteringsprogram er lige så godt som dem der kan hentes online.

Drivere kan windows, men har oplevet begge tilfælde :-)

Det med varm pc er erfaret ud fra maskiner jeg har rodet med hvor jeg smed Ubuntu på for st se hvordan maskinerne kørte :-)
Min egen bærbar lå på ca 50W med windows, mens Ubuntu får den ned på 30W.

Glad for at høre og svarer kun fordi jeg føler mig lidt forpligtet og ikke for at diskutere det videre, da det nok ville ødelægge tråden lidt ;-)

Næste post må være til spørger :-)
Avatar billede eiken Nybegynder
12. april 2014 - 03:18 #13
phpBB3  Jeg syntes ikke det ligner et forum
Det er en zip fil  phpBB_3.0.12_DA_v1.zip
Og når jeg pakker den ud får jeg  phpBB3  som indeholder mapper som:  adm, cache, docs, download, files, images, includes, install, language, store, styles  og så en masse filer som ender på  .php  og sidste fil hedder  web.config
Skulle det være et forum ? ? ?
Hvad for en ubuntu skal jeg hente, der er jo et hav at vælge imellem
ubuntu-12.04.4-desktop-amd64.iso
ubuntu-12.04.4-desktop-i386.iso
ubuntu-13.10-desktop-amd64.iso
ubuntu-13.10-desktop-i386.iso

kan ubuntu håndterer flac og shn filer og andre tabs.frie fil formater.
både i 16 og 24 bit format.  24 bit format kan kun brændes som Audio-DVD  da CD'er kun suppoter op til 16 bit.
Og du kan tro der er forskeld selv-om man tager en fil som er optaget med en billig AiWa cassette recorder i 1969-70.
Avatar billede eiken Nybegynder
12. april 2014 - 04:11 #14
De små USB enheder der bliver varme, er det fordi der bliver skrevet/læst fra dem hele tiden ? for de skal jo kunne holde til dette ?

NEJ, det er fordi nogle computere Med XP ikke kan genkende dem.
Så forsøger XP vel at oprette forbindelse med en masse forskellige drivere, og så bliver USB enhederne så varme at jeg brænder fingerne når jeg trækker dem ud af USB-stikket.
Så jeg har fat i dem og fjerner dem hvis XP ikke genkender dem med det samme.
Jeg ved ikke hvorfor nogle af mine XP'er ikke kan se dem ?
-
Med hensyn til store diske under Ubuntu, så må svaret være ja? med GPT, men hvad er formålet med så store diske?
Når man som jeg er Pink Floyd fanatikker og har mere end 32.000 koncerter men Pink Floyd, David Gilmour og Roger Waters så skal man jo gemme alle disse filer et eller andet sted
Var det ikke i 2012 at Roger Waters først spillede i Parken, copenhagen og senere i Herning messe center.
Fra Parken har jeg 18 forskellige video og DVD er.
Jeg includerer navnet på fyren som har optaget filen i filnavnet, og så bliver de og tilført Recorder NR efterhånden som jeg får fat i dem. Så en given fil kommer f.eks. til at hedde:
Roger Waters - 2013-08-11 - Parken, Recorder 21 - Parken Stadium, Copenhagen, Denmark - AUD - [Hanibal S] - [24-Bit] - FLAC
Recorder 21 er extremt god lyd-kvalitet.
Og jeg er lige så stor Metallica fanatikker.
Jeg har ikke rigtigt tal på det mere men jeg har mere end 365 HD's som er størrer en 250 GB
Avatar billede eiken Nybegynder
12. april 2014 - 04:47 #15
Vista bliver kun varm hvis den ikke køles rigtigt, eller køles forkert.
Jeg har en ur-gammel Pentium II, 400 Mhz på et ur-gammelt Asus K7V bundkort.
Jeg byggede engang et super kølesystem, og brugte flydende Nitrogen (Kvælstof) som kølemiddel. Når det kommer ud af tryk-flasken er det omkring minus 234 grader koldt.
Jo Koldere Cpu blev desto hurtigere kørte den.
Da CPU soklen nåedede ned på omkring minus 160 grader kørte CPU'en mere end 8,5 Ghz.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. april 2014 - 12:59 #16
#13 phpbb er forum som vi skriver, men det mangler en sql server og en web server :-)

Jeg bruger ubuntu 13.10 i386 desktop. Her d 17 udkommer ubuntu 14.04 som er med LTS (long term support) hvilket betyder den vil blive opdateret i 5 år og at den er.mere stabil. Sidste LTS var 12.04 og vil anbefale dig 14.04 da der er sket meget siden 12.04 :-)

Ubuntu burde meget gerne kunne følgende, men kan være du skal installere lidt flere pakker end normalt.

#14 de bliver varme fordi de får strøm og evt hvis der arbejdes på dem. Det kan tænkes at usb portene eller fine usb sticks er døende?

Lyder som en windows og eller hardware fejl i dine maskiner / usb sticks..

Mere end 365 hds som i videoer eller harddiske? Ville vel være en ide at købe wd se 4 tb diske? ;-)

#15 jeg tror ikke jeg vil sidde ved min bærbar og arbejde mens den køles med nitrogen - hvis rn pc ikke kan holdes kølig af det der er med så er fejlen enten systemet eller hardwaren og da min køre fint med linux er fejlen nok vista ;-)

Når du installere ubuntu så husk at tilslut den til internettet og hent seneste opdateringer og som nævnt vil jeg anbefale dig at vente til 14.04 da der er sket en del.
Jeg bruger selv minimal disk installationen som blot er på 30 MB den henter de nyeste filer fra nettet og dermed få du alt opdateret fra starten og fvt undgår visse små fejl.
Avatar billede eiken Nybegynder
13. april 2014 - 12:02 #17
ubuntu-13.10-desktop-i386.iso
Fylder 895 mb. Den kan ikke være på en cd.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2014 - 14:59 #18
Den kan være på en dvd/usb nøgle. For at bruge en usb nøgle kan du bruge programmet unetbootin og til dvd evt imgburn.

Som nævnt bruger jeg selv minimal image https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Den fylder 30 mb og henter det hele online og dermed har du et fuldt opdateret system fra starten :-)
Avatar billede eiken Nybegynder
13. april 2014 - 22:36 #19
Nu hvor du nævner, nermest anbefaler imgburn, så ved du vel lidt om imgburn går jeg ud fra.
Er lille extra spørgsmål.
Hvordan brænder man en Video-DVD i imgburn ?
Den kan være på en USB nøgle - Ja-Men,... det er jo ikke så godt, jeg har jo i yigligere indlæg fortalt at jeg har massive problemer med netop usb nøgler og drivere hertil. Men jeg tror også at alle USB nøgler over 1GB er brændt af, så er problemet ellimineret.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. april 2014 - 13:12 #20
Uh en del tid siden, men du burde kunne brænde en image fil eller noget i den stil?

Imgburn er fordi den brugte jeg da jeg havde windows :-) i dag bruger jeg k3b som er til linux, ved ikke om det os er til windows...

Usb delen var nu mest os for at vise en mulighed, da usb kan genbruges og håbede du havde en anden maskine til og lave det på.. Dine usb porte burde blive bedre af Ubuntu.. Hvis ikke er der noget galt med dem..
Avatar billede eiken Nybegynder
22. april 2014 - 08:49 #21
Kan K3b (til linux) brænde Video-DVD ?

Og hvordan man checker om det virkeligt er en Video-DVD.
Windows Medie Player 10 supporter ikke VOB filer, og kan
derfor ikke afspille DVDer.
Men den kan godt afspille Video-DVD.
Man skal vist nok hente et MPEG-2 Decoder Plug-in.
Avatar billede eiken Nybegynder
23. maj 2014 - 19:40 #22
ubuntu er noget rigtigt lort.
Ubuntu læste mine 3 TB GTP partionerede harddiske som 2 TB.
Så når jeg nu vil se en DVD så starter det fint men efter 1-2 minutter skifter billedet til noget fra en anden film.
Det er øjensynlig sket det at ubuntu har forsøgt at presse alle filerne sammen på 2 TB.
Alt på harddisken er ødelagt.
Det gir' jeg ingen point for.
Farvel