Avatar billede BlackPearl Nybegynder
15. april 2014 - 12:50 Der er 8 kommentarer

Hylende lyd pga defekt PCIE slot?

Hej alle,
Jeg har installeret en NOCTUA CPU-blæser som krævede at jeg skulle pille alt af fra bundkortet og tage bundkortet ud af kabinettet. Efter montering af blæseren, bundkortet i kabinettet, og montering af komponenterne på bundkortet får jeg en hylende lyd når computeren startes. Lyden kommer når jeg sætter grafikkortet i PCIE slot og starter computeren. Hvis jeg udelader grafikkortet er der ingen lyd. Hvis strømkablerne er tilsluttet grafikkortet men kortet ikke sidder i bundkortet er der heller ingen lyd. Dvs lyden forekommer når grafikkortet bliver sat i PCIE slottet. Jeg har brug for input til hvordan jeg kommer videre - umiddelbart virker det som PCIE slottet er defekt?

Der gives 200 point til den person som kommer med løsningen.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. april 2014 - 13:34 #1
Har du evt. en anden strømforsyning du kan teste med?
Det er som regel strømforsyningen der afgiver en hylende lyd - "coil whine" (i dit tilfælde forekommer det sikkert fordi grafikkortet trækker det ekstra strøm).
Avatar billede BlackPearl Nybegynder
15. april 2014 - 13:42 #2
Nej jeg har ikke en ekstra strømforsyning. Den som jeg har er Energon EPS-650W - dvs en 650W strømforsyning.
Men hvorfor skulle grafikkortet trække ekstra strøm nu der forårsager hylende lyd - det har den aldrig gjort før.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. april 2014 - 13:59 #3
Det kan være at din NOCTUA bruger mere strøm end din tidligere CPU-blæser, men prøv at pille siden af kabinettet og sæt øret til størmforsyningen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2014 - 14:51 #4
Heps.

Hvad er det helt præcist der hyler: Er det bundkortet, der bipper en fejl, er det strømforsyningen eller er det støj, der indstråles i et kabel et sted?

De bedste hilsner
Avatar billede BlackPearl Nybegynder
24. april 2014 - 19:40 #5
Nu har jeg lokaliseret hvor lyden kommer fra - det er grafikkortet. Betyder det at grafikkortet er kaput?? :(
Avatar billede BlackPearl Nybegynder
25. april 2014 - 19:22 #6
Nogen der har bud?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. april 2014 - 19:34 #7
Prøv da at pille kortet ud og se om den starter op. Gør den det, så kyl kortet ud, gør den det ikke, er der to muligheder tilbage: Bundkort eller PSU. Du kan med rimelighed udelukke CPU og RAM, da dit bundkort er autonomt nok til at skulle kunne bippe en fejlkode, hvis de dør.
Avatar billede BlackPearl Nybegynder
28. april 2014 - 10:35 #8
Ok det prøver jeg.