Avatar billede bas Forsker
15. april 2014 - 14:45 Der er 5 kommentarer

Slette data helt fra USB stick

Hej

Skal/kan man gøre noget specielt, når man helt vil slette noget på en USB stick, så det ikke kan genskabes?
Er det nok bare at formatere USB sticken?

Jeg bruger Windows XP eller Windows 7.

På forhånd tak.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2014 - 14:55 #1
Når SSD er formatteret - så ER det formatteret. Det gælder både for USB-sticks og SSD-diske.
Avatar billede egmose Novice
15. april 2014 - 15:10 #2
Det kan typisk sagtens genskabes efter formatering. Du kan bruge boot and nuke. http://www.dban.org/
Avatar billede chalde Seniormester
15. april 2014 - 15:14 #3
#1 Det kommer an på hvem der får fingre i den og hvor værdifulde data er for dem.
Af samme grund, så er den eneste nuværende anbefalede måde at sikre at data er væk på mht. flashbaserede drev (især SSD), destruktion af disken når det gælder følsomme data.
Det værende sagt, så vil man komme langt med overskrivninger, især når der tales almene brugere.

#0 Hvis den bare skal smides ud, så knus den.
Hvis det er for at videregive den, så brug et værktøj så som Eraser: http://eraser.heidi.ie/
Her vil data blive stort set umulige at genskabe, hvis ikke komplet umulige. Især for den almene bruger.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2014 - 16:02 #4
Du kan kryptere disken og efterfølgende formatere den.. Derefter kan folk gendanne, men held og lykke med dekrypteringen ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2014 - 16:09 #5
Jeg er enig i #3 og har brugt denne metode med Eraser i flere år. En overskrivning 3 gange vil gøre det umuligt at genskabe data.