Avatar billede chri633x Novice
15. april 2014 - 16:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Arduino hjælp

Hej
Jeg har en arduino, som jeg gerne vil have til at levere 5 volt på bestemte tidspunkter ved at koble det til en port. Jeg hvad bare ikke hvordan jeg gør. Jeg skal fx sende 5 volt gennem et kredsløb hvert andet sek. Hvordan skal det sættes op?

Tak
Avatar billede chri633x Novice
15. april 2014 - 16:22 #1
Det er en Arduino Uno
Avatar billede moddi100 Seniormester
15. april 2014 - 16:59 #2
Opsætning:
Rent opsætningsmæssigt forbinder du Arduinoen til 5V via batteri eller blot med kabel til din computer. Dette er den strøm Arduinoen skal bruge.

Dernæst tager du et rødt kabel og sætter i port 4 (skal blot være en af de digitale porte). Du forbinder kablet til en LED eller lign. Dernæst tager du et sort kabel og forbinder til Arduinoens GND og LED'en.

Kode:
For at kunne outputte på en port, skal du først have fortalt Arduinoen at du vil gøre dette. Det gør du i setup() med:

void setup() {
  pinMode(4, OUTPUT); // Port 4 vil vi benytte som output
}

Dette gør vi i resten af programmet kan sætte denne port til HIGH (5 volt) eller LOW (0 volt):
// loopet som vil gentages uendeligt
void loop() {
  digitalWrite(4, HIGH); // Send 5V ud
  delay(1000);          // Vent 1000 ms = 1 sekund
  digitalWrite(4, LOW);  // Send 0V ud
  delay(1000);          // Vent 1 sekund
}

Du kan med fordel tage et kig på deres udemærkede eksempel her:
http://arduino.cc/en/Tutorial/Blink?from=Tutorial.BlinkingLED
Avatar billede moddi100 Seniormester
15. april 2014 - 23:49 #4
Så prøver jeg da bare igen. Alle de digitale porte fra 0-13 kan sættes op til at levere 5V. Dette styres udelukkende via koden. Bruger du ikke noget kode, vil du IKKE få andet end lidt støj ud på portene.

Prøver du til gengæld at anvende koden i #2, som du ligger ind på Arduinoen, kan du måle skiftevis måle 5V og 0V på port 4.

Konklusion:
5V porten giver ALTID 5V og kan ikke kontrolleres
Port 0-13 KAN kontrolleres og outputte 5V, hvis koden siger det.
Avatar billede chri633x Novice
16. april 2014 - 00:35 #5
Jeg forstår det ikke. Jeg har kodet det præcist som du har beskrevet og har tilkoblet en lille el-motor. Når jeg kobler den til 5-volt porten virker den helt fint, men kører hele tiden. Når jeg så kobler den til port 4 siger den bare en lille summende lyd (fordi den ikke leverer nok strøm). Det er vel jævnstrøm der kommer ud af begge? :)
Avatar billede moddi100 Seniormester
16. april 2014 - 00:57 #6
Har du en lysdiode eller måske et oscilloscop?

Men ændre lige den samlede kode til at være:

void setup() {
  pinMode(4, OUTPUT); // Port 4 vil vi benytte som output
}

void loop() {
  digitalWrite(4, HIGH); // Send 5V ud
}

På den måde skifter den ikke hele tiden imellem 0V og 5V. Når du snakker om en el-motor kan jeg dog med det samme sige, at det ikke er vejen frem. Du kan maksimalt trække 40 mA fra en digital port, hvilket også er derfor den summer.

I de projekter, hvor jeg har skulle trække en motor, har jeg altid anvendt et separat batteri til motoren. Man kan så lave et controller-kredsløb vha. arduinoen, så det er den der styrer, hvorvidt der kommer strøm til motoren eller ej.
Avatar billede chri633x Novice
16. april 2014 - 11:07 #7
Okay, tak.
Avatar billede chri633x Novice
16. april 2014 - 11:08 #8
Kan du ikke oprette et svar?
Avatar billede moddi100 Seniormester
16. april 2014 - 18:27 #9
Hvis du har mod på det, kan du tage et kig på denne lille tutorial, ud fra et hurtigt øjekast, kommer han det hele omkring:

http://garagelab.com/profiles/blogs/tutorial-l293d-h-bridge-dc-motor-controller-with-arduino
Avatar billede chri633x Novice
17. april 2014 - 11:46 #10
Mange tak
Avatar billede juzas Mester
08. november 2018 - 07:10 #11
Prøv at kikke ind på denne side. Der er vist et godt eksempel hvordan du gør. Vil du bygge videre på din viden har de også et eksempel på alle deres moduler. :)
https://ardustore.dk/produkt/arduino-uno-r3-chip