Avatar billede psychoras Novice
16. april 2014 - 10:51 Der er 7 kommentarer

YouSee TV og bredbånd i samme kabel - sløjfestik?

Hej!

Undskyld den, måske, misvisende titel. Håber den giver nogenlunde mening når I læser resten af mit spørgsmål.

Jeg bor i en lejlighed som er fyldt med halve løsninger, fordi ham som byggede den i den grad har sjusket med alt. Derfor virker mit antennestik i stuen ved tv'et ikke, hvorfor jeg har trukket et antennekabel på tværs af lejligheden fra soveværelset og hen til mit tv. Det fungerer fint og er egentlig ikke til yderligere gene - so far so good.

Nu vil jeg så gerne skifte til YouSee bredbånd også, og have min router stående samme sted som tv'et står. Eftersom jeg gerne vil være fri for at trække endnu et kabel på tværs af lejligheden fra bredbånds-udgangen i væggen i soveværelset, har jeg netop talt med en installatør omkring muligheden for at få tilkoblet det stik i stuen, som bygherren oprindeligt glemte.

Det lød som en halv dyr affære, men han foreslog i stedet at jeg slap for at trække et ekstra kabel ved at føre både TV og bredbånd videre fra soveværelset i det ene kabel jeg allerede har trukket. Det var vist noget med at forbinde dem i væggen, og montere et sløjfestik i den anden ende ved tv'et.

Jeg forstod dog langt fra hvordan det præcist skal gøres..

Lyder det som en mulighed? Og er der mon nogen der kan forklare mig hvordan jeg griber det an? :-)

På forhånd mange tak!
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2014 - 11:34 #1
du kan føre det via dit strømstik

de findes i flere størrelser og udseende

men i det store hele skal de hedde noget med 500

jeg har det selv i min lejlighed da jeg ikke gider rode med ledninger i hele huset

http://www.dustin.dk/product/5010656740/netgear-powerline-av-500-nano-set/?&gclid=CPvTvLfZ5L0CFYoNcwodHXEA9w#

det er meget din installatør ikke har nævnt den løsning

jeg har også yousee og internet via tv stik

m.v.h
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2014 - 11:36 #2
jeg ville lade den prof om det. Om ikke andet så bare for at sikre, at kabel er støjskærmet korrekt i samling, så der er optimal kvalitet frem til stik hvor signalet splittes op.
Avatar billede zynzz Praktikant
16. april 2014 - 17:03 #3
Hvis det ikke er i vejen det kabel du har trukket, så lad det da være, men du skal dog være sikker på det er godkendt mht. støjafskærming.
Ellers kan du købe et kabel på yousee's hjemmeside: http://yousee.dk/Bredbaand/Priser/Ekstraudstyr.aspx

Dernæst skal du bare have et tv/radio/data filter...

Det var det hele.. :)
Avatar billede psychoras Novice
16. april 2014 - 21:10 #4
Tak for dit svar, zynzz.

På nuværende tidspunkt sidder denne i soveværelset:
http://forum.recordere.dk/uploads/10471/Daase.png

Her har jeg fået et tip om at udskifte denne med denne
http://www.harald-nyborg.dk/p2533/gennemgangsdaase-hvid-pogt-1312x

Via. den nye kan jeg så føre kablet videre, og tilkoble den gamle fra soveværelset i den anden ende i stuen, hvor jeg så kan tilslutte tv og bredbånd.

Givet det mening? Mente du det samme? Og hvordan ved jeg om kablet er skærmet? Hvorfor skal det være det? :-)

Tak!
Avatar billede zynzz Praktikant
17. april 2014 - 18:17 #5
Altså det er korrekt, at hvis kablet forsætter ind til stuen, så skal du bruge en gennemgangs dåse (sløjfedåse).

Det samme gælder inde i stuen, dvs. her skal du også udskifte stikket til en sløjfe dåse og i ud terminalen skal du bruge en 75 ohms modstand da kredsen er 75 ohm.

Til slut vil jeg ikke anbefale det stik du har fundet på Harald-nyborg
Brug hellere: http://www.harald-nyborg.dk/p9392/fuga-gennemgangsdaase-hvid
Avatar billede zynzz Praktikant
17. april 2014 - 18:21 #6
Avatar billede psychoras Novice
17. november 2015 - 09:42 #7
Smid et svar. Tak :-)