Avatar billede SkipperKHS Nybegynder
16. april 2014 - 12:10 Der er 3 kommentarer

=venstre([@Kolonne2];11), hvorfor markeres ikke cellen i min formel men [@kollonne2] ?

Hej alle

Jeg har en større datamængde med kolonner der indeholder "beløb", "konteringstekst". Jeg vil gerne lave en beregning i Excel, der kan læser teksten og omdanne den til antal måneder, og derefter dividerer beløbet med det konkrete antal måneder.  Dette er for at ende ud med et estimeret årsforbrug, på samtlige posteringer.
Jeg har forsøgt at lave et Vopslag. Men kolonnen bliver ikke læst som en cellen, men som den mærkelige tekst [@kolonne2].
Er der nogen af Jer der har støt på dette før?
Hvad gør jeg for at kunne arbejde videre.
Eksempel på konto tekst: "jan13-jan13 Ballerup Trine"
Det betyder jo januar måned. Det vil jeg gerne have Excel til at gøre. Beløbet er 31.000. Dvs. årsforbrug er = 31.000/1*12.
Mvh
Skipper
Avatar billede supertekst Ekspert
16. april 2014 - 13:47 #1
Ellers er det måske VBA der skal til.

Og så velkommen til Eksperten..
Avatar billede finb Ekspert
16. april 2014 - 16:33 #2
Du kan bruge cdate i vba,
den kan få en dato ud af hvadsomhelst,
også sko-størrelser.
finb
Avatar billede sdh Mester
16. april 2014 - 19:05 #3
Begynder kontoteksten er med månedsnavn - i dit tilfælde "Jan"??
Hvis det er tilfældet ville jeg prøve med en formel:

Beløb/MÅNED(VENSTRE(A2;3)&"-"&1900)*12

Eller må du meget gerne uploade din fil(evt. med fiktive data) til gupl.dk. Så er det nemmere at hjælpe.