Avatar billede pkbech Juniormester
16. april 2014 - 16:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ang. lovgivning om DRM

Hvordan stå dansk lovning omkring værktøjer og hjælpe midler til fjernelse af DRM, til lovlig egen brug værker med ophavsret?

Kopiering af DVD'er med kopibeskyttelse overføring til digitalt format på PC, musik og e-bøger mv.

I 2008 var dette ulovligt er det stadigt det? Eller fik man ændret denne tåbelige lovgivning?

Evt. nogen med et link til relevant lovgivning?
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2014 - 16:40 #1
Det er stadig en gråzone:
Hvad med kopispærringer?

På nogle cd'er og dvd'er er der en såkaldt kopispærring (også kaldet kopisikring eller "copy control"). En kopispærring skal forhindre, at der kan laves kopier, og du må derfor ikke bryde eller fjerne denne for at tage en kopi. Du må heller ikke udbrede programmer, der kan fjerne en kopispærring, fx ved at lægge sådanne programmer på nettet.

Men du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter.
http://kum.dk/Infokiosk/Film/Digital-kopiering/Hvad-ma-du/

Lov om ophavsret Kapitel 6 a, Tekniske foranstaltninger m.v.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129901#K6a
Avatar billede pkbech Juniormester
16. april 2014 - 16:50 #2
Tak for linkerne og info. Det er som jeg frygtede ;) nok mere i den sorte ende af den grå farve.

Smidt et svar så jeg kan give points
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2014 - 17:03 #3
Bare behold point :)
Avatar billede pkbech Juniormester
16. april 2014 - 17:05 #4
okay tak :)