Avatar billede tobi1981 Nybegynder
20. april 2014 - 03:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte - heller ikke efter udskiftning af RAM

Hej

For fem år siden byggede jeg en PC til mine svigerforældre. Den har tøffet fint derudaf siden da - ind til nu.

SETUP (i korte træk):
AMD Phenom II X3 720
MSI 790GX-G65
2 x 1 GB CORSAIR XMS3 CM3X1024

Her på det seneste er den begyndt at nægte at starte i perioder, så jeg tænkte at den nok var gal med RAM-klodserne. Derfor var jeg i formiddag ude at købe en ny til dem. De kører WinXP, så valget faldt på en 4 GB-klods fra Kingston (HyperX KHX1600C9D3B1/4G: http://www.kingston.com/datasheets/KHX1600C9D3B1_4G.pdf). Det gør dog ikke problemet mindre - tværtimod.

Jeg bad BIOS'en loade FAILSAFE-profilen og forsøgte at få liv i maskinen med en Ubuntu-installation, der kan afvikles fra en USB-stick (da XP stadig ikke ville makke ret). Ubuntu-installationen, der fint starter på min egen stationære og min bærbare, vil dog heller ikke starte op. På USB-stikken ligger der også Memtest86+ v. 4.20, som jeg heldigvis kunne få liv i.

Jeg lavede en test af den nye RAM, der dog gik i stå/frøs ved 47%. Her er et billede af testen ved 47%: http://1drv.ms/1hZBg6g

Som I kan se havde den fundet ikke færre end 80128 fejl(!).

1. Læser jeg testen korrekt - kan det passe at den spritnye RAM er DOA?
2. Kan I se om der skulle være noget I opsætningen af de nye RAM der ikke er korrekt?
3. Kunne det tænkes at være andet end RAM, der driller? Jeg har tjekket at alle skruer sidder som de skal, alle stik på motherboardet sidder i osv.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2014 - 09:28 #1
Tag strøm fra maskinen og tag bios batteriet af bundkortet.
Hold tænd knappen i bund i 30 sek.

Sæt strøm til pcen og hop i bios.
Sluk pcen og tag strømmen fra den og sæt bios batteriet i igen.

Sæt strømmen til igen og hop i bios og konfigurer den.

Du kan evt bruge ubuntu minimal cd. Så henter ubuntu installationsfilerne fra nettet. Ca dn 30 MB .iso fil som brændes på en usb nøgle med unetbootin
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2014 - 12:27 #2
DDR3 ram i en gammel xp computer. Den har vel kørt med DDR2 ram, og skulle jo så have DDR2 slots. Hvordam har du kunnet få DDR3 ram i den maskine?
Avatar billede kimtheman Novice
20. april 2014 - 12:40 #3
tja "DDR3 ram i en gammel xp computer. Den har vel kørt med DDR2 ram, og skulle jo så have DDR2 slots. Hvordam har du kunnet få DDR3 ram i den maskine?"

Hvis du nu tjekkede det bundkort han skrev i første indlæg vil du se den kører med DDR3
http://www.msi.com/product/mb/790GXG65.html#/?div=Basic

Kim
Avatar billede tobi1981 Nybegynder
20. april 2014 - 13:00 #4
Tak for svarene!

Jeg prøver at hive batteriet af motherboardet, som du skriver, Blueeyez. Håber det kan gøre en forskel, men jeg tvivler - bør det ikke være det samme som at trykke på CLR CMOS-knappen på motherboardet? Den har jeg anvendt flere gange siden jeg gik i gang med at fejlsøge.

Der er ikke nogen af jer, der har erfaringer med Memtest86?
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2014 - 13:05 #5
#3 Nå ok, slog det op på et andet link, hvor jeg ikke kunne se det.
http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-Phenom%20II%20X3%20720%20Black%20Edition%20-%20HDZ720WFK3DGI%20%28HDZ720WFGIBOX%29.html.
Men der må i alt fald være noget helt galt med de ram.
Avatar billede kimtheman Novice
20. april 2014 - 13:19 #6
#5 dit link er dødt

Kim
Avatar billede tobi1981 Nybegynder
20. april 2014 - 13:20 #7
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2014 - 13:24 #8
Mentest86 er udmærket. Så med henvisning til billedet vil jeg mene, at enten er det ikke de rigtige ram til den maskine, eller de har fabriksfejl.Jeg har selv været ude for, at ram som skulle passe, ikke kunne starte maskinen op. Lånte nogle andre, af et andet fabrikat, af en forhandler, og så kørte det bare. Forhandleren forstod heller ikke hvorfor. Så jeg vil forslå at prøve med andre ram eventuelt bare lånt fra en anden maskine.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2014 - 13:26 #9
#7 Ja åbenbart:-)
Avatar billede tobi1981 Nybegynder
20. april 2014 - 13:33 #10
Jeg prøver at teste de gamle RAM en ad gangen, så kan det være, at testen løber smooth igennem med en af de to. Hvis den gør det, så prøver jeg at boote med den ene gode RAM i.
Avatar billede kimtheman Novice
20. april 2014 - 13:35 #11
Tja andre ram er altid godt at afprøve. Men inden køb af andre ram var der også problemer. Så måske problemet ligger et helt andet sted. Måske defekt bundkort.

Men ja man må prøve sig frem.

Kim
Avatar billede tobi1981 Nybegynder
20. april 2014 - 13:39 #12
Ja, du har helt ret, Kim, men jeg tænker, at der er en chance for, at det kun er den ene af de to gamle RAM-pinde der er død.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2014 - 13:42 #13
Enig med #11. Det er vovelig at fise ud og købe nye ram, for ja der kan være andet galt. God ide at afprøve de gamle ram en af gangen. Men er de futtet af, så prøv at låne nogle ram.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2014 - 16:50 #14
Kan os være ram porten..
Avatar billede tobi1981 Nybegynder
20. april 2014 - 18:11 #15
Har testet en masse frem og tilbage - tror det er motherboardet der er blevet sygt. Det bliver nok bare en ny computer de skal have.

Tak for alle svarene!
Avatar billede tobi1981 Nybegynder
21. maj 2014 - 01:23 #16
Hov, glemte at angive min sidste besked som et svar.