Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
22. april 2014 - 00:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søg-bar audio på webside

Hej

Jeg er i færd med at lægge nogle lydfiler på et website. Jeg bruger HTML5 <audio> tag og har et lille issue.
Jeg vil gerne at mine fremtidige lyttere kan klikke på en timeline for lydfilerne og hoppe til random passage. Det kan man også nu, men lydfilerne er lange og i pæn kvalitet, så det tager en rum tid før hele filen er hentet ned.

Hvad er løsningen hvis jeg gerne vil kunne hoppe til tæt på slutningen lige efter min side har loadet - i stil med youtube - og så starter buffering dérfra inden for kort tid. Jeg regner med at der skal være tale om en eller anden for for streaming, men er ikke 100% på det.

Og BTW det er ikke en mulighed at dele lyden op i mindre bidder for at lette download-proces. Det skal (også) kunne afspilles totalt smooth som en lang sammenhængende lydfil.

Jeg er derfor ude efter at blive peget i retning af en teknisk term for en sådan art lydfil eller -streaming metode - og helst også gerne, om nødvendigt - noget godt software hvis jeg går brug for det (gerne freeware naturligvis, men jeg kan muligvis godt kaste lidt guld efter dette projekt)

Glæder mig til at høre gode påskebud på sagen :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. april 2014 - 11:27 #1
Et lidt længere svar: http://stackoverflow.com/questions/9563887/setting-html5-audio-position

Der henvises dog til din server skal kunne supportere dette "offset" kald.

Og spørgsmålet er hvor meget styr du har på din server ?
Avatar billede eurositi Ekspert
22. april 2014 - 11:57 #2
https://github.com/davatron5000/timejump

Jeg tør ikke udtale mig om, om dette understøttes af alle browsere.

Der er flere javabaserede småscripts, som kan optimere loading af segmenter af en fil. Bare søg på "timestamp" eller "chapters" og "HTML5".

En anden ting:
DivX har (især i Asien) vistnok stor succes med at understøtte Matroska (MKV og MKA) streaming i deres webplayer. Og hér taler vi ikke kun om basal playback á la Flash og HTML5, som vi (desværre) typisk stiller os tilfredse med.

Men her taler vi om understøttelse af avancerede funktioner som f.eks. indlejrede kapitler, ekstra indlejrede, valgbare audiospor og ekstra indlejrede, valgbare undertekster - alt sammen i én og samme (MKV) mediefil.

Desværre er det langt fra standard med den slags features, så brugeren vil skulle installere DivX plugin'et for at få glæde af det.
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
24. april 2014 - 11:51 #3
jakobdo - jeg har INGEN styr på min server. Retteligt er det one.com's server så jeg er ikke specielt sikker på at kunne pille ved noget. (?)

eurositi fremtiden ser spændende ud (for mkv) :-)
Fra Timejump How-It-Works; It will [...] attempt to fast-forward listeners to that timestamp. It usually works...
Hmm...usually! Det ser mest ud som om man noterer et bestemt sted hvorfra mediefilen skal afvikles - svarende til selv at klikke på timebar - og så håbe på det bedste.
Lidt det samme er tilfældet i stackoverflow forklaringen:
[b]Det er altså ikke medie(lyd-)-filen, som sådan, der har bestemte egenskaber. Det er serveren der tillader, at afspilning fra random tids-position kan ske hurtigere end hvis man afventer almindelig progressiv download-tid.[/u]

Så jeg synes, på sin vis, I begge har svaret meget informativt uanset der (såvidt) ikke er et egentligt wonder-fix. Og jeg er principielt ligevidt; jeg har allerede timejump-lignende scripts til at ramme 'kapitler' i min audio, men desværre er det temmelig langsommelig afvikling. Men det er rart (til dels) at få bekræftet hvad jeg selv har fundet frem til.

Smid et svar begge to - det ligner en deler.
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
24. april 2014 - 11:55 #4
D'Oh!

Hvorfor kan jeg ikke lige redigere min forrige post når jeg opdager et closing tag med et u istedet for et b...

Kunne være jeg skulle begynde at klikke "se preview" ;-)
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
06. maj 2014 - 12:45 #5
Guys - smid gerne svar. Forudsat det har interesse at få point.

Alternativt lægger jeg et svar når eksperten næste gang minder mig om mit åbne spørgsmål. Håber alle har forståelse for dét.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. maj 2014 - 12:43 #6
Arh. Så længe behøver du ikke vente... :)