Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
23. april 2014 - 10:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med totaler i pivot

Hej

Jeg har et issue med en total i en pivot som jeg er sikker på andre også er stødt på. Jeg kan dog ikke finde nogen tråd, hvor jeg kan finde en løsning...

Jeg har en pivottabel a la følgende

Kunde Produkt Salg DB DB%

Coop    Ost1    100  10  10%
Coop    Ost2    100  10  10%
Total            200  20  20%

Alt er sådan set rigtigt undtagen DB% under total som gerne skulle være lig 10% (20/200).
Jeg har leget lidt med forskellige value field settings, men ingen lader til at kunne dette.

Nogen der kender en løsning?

PFT

Jesper
Avatar billede sdh Mester
23. april 2014 - 12:03 #1
Du skal anvende et beregnet felt ved udregning af DB%
Marker en celle i pivottabellen - vælg menu analyser - vælg felter, elementer og sæt - vælg beregnet felt - angiv navn DB% (husk mellemrum efter % så navn ikke konflikter) - formel = DB/Salg (dobbeltklik på disse i rubrikken felter for at de skal popper op i formellinjen).
Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
23. april 2014 - 12:08 #2
Det har jeg prøvet, men det får jeg ikke lov til. Såvidt jeg kan læse mig frem til på diverse fora, så er det nok fordi pivottabellen er genereret via Powerpivot, men jeg har ikke kunnet finde en løsning på det...
Avatar billede sdh Mester
23. april 2014 - 12:28 #3
Så er det en DAX formel du skal anvende.
Kender kun til powerpivot 2010.
går til ny måling - angiv navn - i formel dialog boksen angiver du: sum("dit tabelnavn" [DB])/sum("dit tabelnavn" [Salg])

Se fil uploadet til gupl.dk

http://gupl.dk/709869/
Avatar billede jesperdjensen Nybegynder
23. april 2014 - 12:58 #4
Perfekt!

Det virkede!

Tak for hjælpen (igen :) )

mvh

Jesper