Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. april 2014 - 18:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gnsn. på baggrund af variabel kolonne + 11 foregående

Hej!

Er der en herinde der kan være behjælpelig med en formel til beregning af et gennemsnit af 12 måneders tal, med udgangspunkt i første forekomst af ordet "Faktisk" i området F6:AC6 (søgt fra højre mod venstre).

Tallene der skal beregnes gennemsnit af, befinder sig i F7:AC7.

Teksten "faktisk" flyttes automatisk såfremt der vælges en ny måned som værende den aktuelle.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. april 2014 - 18:51 #1
Det skal siges at kolonne F:Q altid vil indeholde teksten "faktisk" i række 6, dermed vil første forekomst (højre mod venstre), tidligst kunne fremgå af kolonne R.

Der vil derfor altid være mindst 12 tilgængelige måneder at beregne gennemsnittet ud fra.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2014 - 19:09 #2
Hvis der for eksempel står faktisk i kolonne R, hvad skal der så beregnes gennemsnit af?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2014 - 19:10 #3
Beklager - havde ikke læst ordentligt.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. april 2014 - 19:12 #4
Hvis "faktisk" står i kolonne R: Så skal gennemsnittet beregnes af G7:R7.

Står "faktisk" i kolonne V: Så skal gennemsnitettet beregnes af K7-V7.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2014 - 19:16 #5
I Q8:

=MIDDEL(FORSKYDNING(Q7;;;;-12))

Formlen kopieres til højre.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. april 2014 - 19:28 #6
Hej igen

Jeg tror ikke jeg fik præciseret, at ønsket i væsentlig grad går på at gennemsnittet skal returneres som en enkelt formel uden hjælperække. :)

Er der mulighed for på baggrund af dit forslag, at indarbejde en formel der selv finder frem til Q7 på baggrund af et opslag i F:Q. Hvis det er en hjælp, så vil teksten, såfremt den ikke er "faktisk", altid være "budget". Det er alternativt et spørgsmål om at finde første kolonne hvoraf "Budget" fremgår (fra venstre mod højre) og så gå 1 kolonne tilbage.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. april 2014 - 19:50 #7
=MIDDEL(FORSKYDNING(INDEKS(R14:AC14;;måned_nr);;;;-12))

Ovenstående virker, jeg tilføjede en tabel der angav hvilket månedsnummer der var valgt som "aktuel". Ud fra denne beregner den nu snittet 12 mdr. tilbage.

Tak for hjælpen, vil du smide et svar så du kan få point?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2014 - 19:56 #8
OK.