Avatar billede kaz9k Juniormester
25. april 2014 - 10:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk sum

Hej

Kan man lave en sum dynamisk, så den selv udvider rangen, når jeg indsætte linjer?

Eks. kunne jeg i feltet A7 have en sum(A1:A5). Hvis jeg så får brug for at indtaste flere tal i kollonne A, vil jeg indsætte linjer i række 6. Når jeg så indtaster tal i A6, A7, A8 osv. indgår de jo ikke i sum-formlen.

Kan jeg slippe for at skulle rette i formlen ved at gøre den dynamisk?
Avatar billede lagunadk Novice
25. april 2014 - 11:05 #1
Prøv at lad summen gå ned til række 6, så burde den selv udvide :)
dvs: sum(a1:a6)
Avatar billede kaz9k Juniormester
25. april 2014 - 11:41 #2
Tak... meeeeen ikke helt det svar jeg leder efter :)
Der kan være tilfælde, hvis summen står helt op af tallene. Eks. hvis summen står i A6 og sammentæller A1:A5
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. april 2014 - 12:16 #3
Det kan gøres på flere måder, for eksempel:

Vælg celle A2
Tryk på formler, Navnestyring, Nyt
I feltet Navn skriver du UpOne
I feltet Refererer til skriver du: =A1 (bemærk, ingen dollartegn)
Tryk på OK.

Nu kan du bruge en formel i A6 som:

=SUM(A1:UpOne) som vil summere A1:A5
Marker række 6, indsæt en ny række og indtast et tal i A6. Sidstnævnte tal vil herefter være inkluderet i summen i A7.
Avatar billede kaz9k Juniormester
25. april 2014 - 13:02 #4
hmm... synes ikke helt det virker...
http://gupl.dk/709926/
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. april 2014 - 14:32 #5
Der var fejl i din formel (den sagde i en Engelsk version ='Ark3'!#REF!)

Prøv filen uploadet 14:28
Avatar billede kaz9k Juniormester
25. april 2014 - 14:49 #6
hmm... der er ikke fejl i min formel, når jeg kigger. Har du evt. en anden måde?

(ved ikke lige hvor jeg skal finde filen som er uploaded 14:28)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. april 2014 - 16:01 #7
http://gupl.dk/709933/

Et alternativ er:

=SUM(INDIREKTE("A1:A"&RÆKKE()-1))

men her er det, i modsætning til "UpOne", nødvendigt at rette referencen i formlen hvis det er i en anden kolonne end A.
Avatar billede finb Ekspert
25. april 2014 - 16:57 #8
=sum(a:a)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. april 2014 - 16:59 #9
Der hvor der er fejl i din formel, er ikke i selve regnearkety, men inde i Navnestyring. Altså Formler (på båndet), herefter Navnestyring, feltet Refererer til.
Avatar billede kaz9k Juniormester
28. april 2014 - 08:34 #10
#9 Ok - lavede den forfra og så virkede den - tak.

Tryk blot svar, så få du point

#8 Den der ser ud til at give cirkulær reference...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. april 2014 - 08:45 #11
OK.