Avatar billede and1234 Nybegynder
18. maj 2014 - 08:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Logisk DB design af kontingent og medlemmer

Hej Alle Samme

Jeg er i gang med en lille skoleopgave omkring DB design. Opgaven omhandler medlemskab og kontingentbetalinger.  Jeg er nu nået til det logiske design og har lavet følgende tabeller:

Tabel 1: Members (Member_Id PK, F_Name, L_Name, Phone, Active....)

Tabel 2: Member_Status (Member_Id FK, Member_Type_Id FK) Er en sammensattabel fordi ét medlem kan have flere medlemstyper. Et medlem kan også være et bestyrelsesmedlem og alderen ændres over tid etc.

Tabel 3: Member_Type (Id PK, Type_Name, Periode_From, Periode_To, Comtiengent_Type_Id FK)

Tabel 4: Contingent_Type(Id PK, Name, Price)

Jeg har lidt svært ved forene forretningslogik og design struktur mellem Member_Type og Contingent_Type. Én member_Type kan have flere contingent_typer. Én contigent_Type har én member_type. En member_type er eksempelvis Voksen, Barn, pensionist. En voksen_type har så flere contingent_typer som eksempelvis 1/2 medlemsskab eller helårmedlemsskab.

Forretningslogikken er, at det er alder og periode_From og period_To der bestemmer contigent_typen.

Er jeg helt galt på den, eller skal tabellerne Contingent_Type og Member_Type opdeles yderligere?

Se link til tabellerne: http://billedeupload.dk/?v=tcCEQ.jpg

Det conceptual design kan ses ved dette link: http://www.eksperten.dk/spm/994469#reply_8133148

På forhånd tak

MvH Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2014 - 03:35 #1
Jeg ville ihvertfald aendre to ting:

* have contigent type pege paa member type i.s.f. omvendt

* flytte fra og til data fra member type til member status
Avatar billede and1234 Nybegynder
20. maj 2014 - 09:22 #2
Hej Arne

Mange tak for svaret, havde lidt selv de samme tanker, så godt med lidt "bekræftelse".

Tak.

MvH Anders
Avatar billede and1234 Nybegynder
20. maj 2014 - 09:24 #3
Hej Arne

Mange tak for svaret, havde lidt selv de samme tanker, så godt med lidt "bekræftelse".

Tak.

MvH Anders
Avatar billede and1234 Nybegynder
20. maj 2014 - 09:29 #4
Hej Arne

Tror vist jeg er kommet til, at tildele point til mig selv, sorry.

Jeg vil lige forsøge at tildele dig, uden at skule oprette en ny tråd.

MvH Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2014 - 13:43 #5
Det kraever en ny traad.
Avatar billede and1234 Nybegynder
20. maj 2014 - 15:28 #6
Hej Arne

Ok, jeg opretter et nyt indlæg med samme overskrift, så må du lige skrive på den, så jeg nok forsøge at gøre det korrekt denne gang :).