Avatar billede Deathleecher Juniormester
29. maj 2014 - 19:54 Der er 8 kommentarer

Harddisk ikke allokeret HJÆLP!

Hej exp. har sat min 3tb HDD til og nu har den delt den op i 2 og begge er "ikke allokeret" HDDen har vcirket før men lige pludselig gør den dette :/ Kan kun lave en på 2tb. de sidste 700gb kan jeg intet gøre med, hvorfor?

http://i.imgur.com/mrGvsMV.jpg
Avatar billede eurositi Ekspert
29. maj 2014 - 20:28 #1
Nøjagtig samme problem, som jeg oplevede i sidste uge med min 3 TB eksterne Western Digital MyBook HDD. Pludselig fik jeg at vide, at partitionerne ikke var allokerede, selv om jeg har brugt den i over et halvt år og har lagt omkring 1 TB data på den.

Jeg har desværre ikke selv fundet nogen løsning, men det er formentlig nødvendigt at genskabe partions-tabellen (eller hvad "partition table" nu hedder på dansk). Med alle de data, jeg har på min, er en ny-allokering i hvert fald en rigtig dårlig idé. :(
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2014 - 20:30 #2
Tror måske det er en begrænsning i Windows systemet. Prøv at klargøre disken med et program i stedet for diskhåndteringen.
Easeus har et program til at ordne partitioner. Jeg har selv brugt det et par gange.
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Downloadlink: http://download3.easeus.com/free/epm.exe (den frie version)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2014 - 20:41 #3
#1 Kan man se partitionen i Easus Partition Master, kan man højreklikke på partitionen, og så mener jeg at den kan tjekke partitionen om den er  i orden.
Kan se nu at jeg har spurgt dig om nogle ting i din tråd, men har ikke fået mail om den, så det er et tilfælde jeg ser den nu :-)

#0 Du har ikke data på din disk vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2014 - 20:45 #4
#1 Din disk virker på anden pc med esata tilslutning, så der burde vel ikke være noget galt med filsystemt?
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juni 2014 - 01:29 #5
@220661
Jeg har netop opdaget, at jeg nu heller ikke længere kan tilgå disken via eSATA. Partitionstabellen er åbenbart forsvundet overnight uden varsel - eller også er nogen gået helt galt, da jeg første gang tilsluttede disken via USB for et par uger siden. Jeg er ude af stand til at regne ud, hvordan det kan være sket. Den pågældende disk sidder i et enclosure, så den identificeres på flere måder af Windows.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juni 2014 - 01:51 #6
(Undskyld til DeathLeecher for at vi kører en dialog omkring mit harddiskproblem i din tråd - forhåbentlig giver det et resultat, som vi begge kan bruge til noget.)

@220661
EaseUS kan ikke fortælle mig noget, jeg ikke allerede ved. Partitionen indeholder 1,82 TB, som opfattes som "used", fordi disken samtidig betragtes som "unformatted". Prøver man at køre en Data recovery, kan programmet til gengæld ikke finde disken (oversigten er tom). Jeg tror desværre, at EaseUS (Trial version) er ubrugeligt til at løse min situation.

Hvordan pokker redder jeg data eller genskaber partitionen på denne disk, uden at slette mine data? Det er godt nok skræmmende, at en partitionstabel kan forsvinde helt uden varsel.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juni 2014 - 02:33 #7
@DeathLeecher
Jeg har netop fundet DOS-programmet TestDisk, som jeg lige nu bruger til at kopiere alt indhold fra den pludseligt u-allokerede harddisk over på en anden ekstern harddisk:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
... Jeg kan sige med sikkerhed, at dette virker, hvis du vil redde alle dine data - og fremskaffer en reserve-harddisk med plads nok.

- Det er blot at starte programmet (i Administrator mode, så højreklik).
- Læs instruktionerne i bunden af skærmen og markér din "forsvundne" diskenhed, som sandsynligvis identificeres som en Intel harddisk.
- Bed TestDisk om at udføre en Quick Search - og vælg P (når du får muligheden) for at få en oversigt over dine hovedmapper.
- Vælg den eller de hovedmapper på den eksterne harddisk, om du vil kopiere (C)
- Navigér herefter til destinationen (din anden tilsluttede eksterne hardisk) og tryk C, når du står i den ønskede destinationsmappe.
- Nu starter kopieringen, som kan tage timevis, afhængigt af datamængden... Men det burde virke. Ellers bør du genstarte TestDisk og lave en ny søgning.

Nå du (forhåbentlig) har reddet alle data over på en anden disk, vil jeg foreslå, at du reformaterer din u-allokerede disk og ser, om den opfører sig normalt igen.

Gennemgangen, jeg har givet, er ikke helt præcis, så nærlæs tips'ene i bunden af DOS-skærmbiledet. Lige nu er jeg bare kisteglad for, at jeg har fundet et proram, som jeg kan redde alle mine data ud med... Den kommer til at stå at køre resten af natten, kan jeg regne ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2014 - 07:41 #8
Super. Tak for tip :-)