Avatar billede DanielUH Novice
03. juni 2014 - 16:01 Der er 3 kommentarer

Grafik til print - Genrelt om fil og størrelse

Hej grafikere!
Jeg er efterhånden den grafik-ansvarlige på min arbejdsplads og har taget mange kurser efterhånden. Der er dog en meget grundlæggene og irriterende faktor, som jeg konstant støder på:

Når man opretter en ny tryksag og sidder og skal designe den grafiske flade (i henholdsvis InDesign og Photoshop), hvor stor skal man så oprette fladen og med hvor mange PPI? Jeg synes jo, at det logiske er at oprette fladen efter de præcise mål med en 300 PPI'er - men dette resulterer i stoooooore filer. Især da jeg arbejder meget med A1 og A2.

Det jeg gerne vil have nogle tricks til er, hvor små filer man kan nøjes med, før man går ned i kvalitet? Jeg ser ofte nogle kollegaer som sender meget små PDF-filer afsted til trykkeren og det bliver en smadder god kvalitet. Så: Nu når jeg sidder og laver en A2 plakat og den fylder aaaalt for meget, fordi jeg bruger de korrekte mål i Photoshop, hvad er alternativet så? Det er også fordi, at det kræver meget computerkraft at trække garfikken så højt op.
Er det mig der er helt forkert på den?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. juni 2014 - 17:19 #1
300 ppi er den korrekte opløsning til trykkeriet, men det gælder kun for det egentlige billedmateriale.
En A2 flade oprettet i InDesign, med f.eks. rød baggrund, fylder på disken mindre end 1 MB. InDesign dokumentet er ikke pixelbaseret, så farveinformationen står kun ét sted i filen, men gælder for hele fladen.
Den samme flade oprettet i Photoshop, 300 ppi, indeholder farveinformationen 34.806.376 gange, én gang for hver pixel, og filen fylder næsten 100 MB på disken - ukomprimeret.
Så selve plakaten bør oprettes i InDesign.
Dine kollegaers pdf filer er sikkert i den rigtige opløsning. Når de er små, er det fordi pdf formatet bruger komprimering.
Avatar billede DanielUH Novice
03. juni 2014 - 17:51 #2
Super god Info med indd vs. ps rent størrelsesmæssig med samme objekt!
Det hjælper mig nok en del..!
Så man skal egentlig mest være opmærksom på, at fotografier og photoshopfiler er de store tunge, når formatet også er stort?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. juni 2014 - 18:20 #3
At selve billederne er store og tunge, er der ikke så meget at gøre ved, når man arbejder med A1 og A2.
Tegninger, firmalogoer og lignende kan med fordel oprettes i Illustrator. Her gemmes de som vektorgrafik, dvs. kurver, så filerne fylder meget lidt på disken, og den samme fil kan bruges både til et frimærke og en plakat uden at fylde mere.
Det hjælper på filstørrelsen, når man eksporterer som pdf. Hvis et meget stort billede er hentet ind i InDesign og her sat ned i størrelse, bliver det reduceret til den passende opløsning ved pdf eksport, ligesom kun det udsnit, som er synligt i billedfeltet, kommer med. Eventuelle stregtegninger komprimeres til næsten ingenting - uden kvalitetstab.