Avatar billede chr_dk8270 Novice
05. juni 2014 - 13:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dialogboks i Access 2013

Jeg har tidligere oprettet masser af dialogbokse, men i tidligere udgaver af Access. Nu er det udgave 2013, hvor jeg forgæves forsøger at oprettet en dialogboks, der skal udvælge data fra en sæson (Forår 2014, Efterår 2014 etc.) i en tabel, der indeholder navne m.v. på spillere i en bridgeturnering. Jeg må erkende, at jeg denne gange har valgt at udvælge data fra forespørgsel, der er baseret på grundtabellen. Sæsonen er placeret i en separat tabel og relationerne skulle være i orden, men jeg erkender, at sæsontabellen ikke indgår i forespørgslen. Hændelsesproceduren i dialogboksen ser således ud:

Application.Echo False
    DoCmd.OpenReport "Deltagere grupperet", acViewPreview
    DoCmd.Maximize
    Application.Echo True

I forespørgslen har jeg under kriterier i feltet Sæson indsat
[Forms]![DialogSæson].[Aar]

svarende til formularens navn og feltnavn.
Alligevel fejler rapporten, der ikke viser data fra forespørgslen. Er det forespørgslen der er forkert?
Avatar billede fdata Forsker
09. juni 2014 - 23:33 #1
Hvis Access skal kunne udvælge de poster, hvor Sæson er lig med året, skal feltet Sæson naturligvis indgå i forespørgslen.
Det lader det til at gøre, da du jo anfører et kriterie  under  Sæson. Sæson peger vel så på et tilsvarende felt i din Sæsontabel.

Har du prøvet at erstatte [Forms]![DialogSæson].[Aar] med en absolut værdi (f.eks. 2014)? Det er måske en datatypefejl ("2014" i stedet for 2014).
Avatar billede chr_dk8270 Novice
11. juni 2014 - 11:30 #2
Tak for dit svar
Ja, jeg har prøvet at skrive en absolut værdi - eller indsætte et spørgefelt [Hvilket år] i kriteriefeltet, der udløser en dialogboks med spørgmålet, hvorefter jeg indaster året - og så virker forespørgslen fint.
Avatar billede fdata Forsker
11. juni 2014 - 22:20 #3
Hvis du kan indtaste en absolut værdi og det giver et resultat, må konklusionen vel være, at [Forms]![DialogSæson].[Aar] ikke indeholder den værdi, som du forventer.

Prøv at udvide din forespørgsel (altså den med en absolut værdi) med et ekstra felt, så du kan se indholdet af [Forms]![DialogSæson].[Aar]. Det kunne f.eks. være:

  X: [Forms]![DialogSæson].[Aar]

Hvis du kører forespørgslen, burde der nu komme et resultat, hvor kolonnen længst til højre afspejler værdien fra formen.
Avatar billede chr_dk8270 Novice
20. juli 2014 - 12:44 #4
Undskyld mit sene svar, fdata, sommerferie m.v.
Jeg tror det hjalp, ellers vender jeg tilbage. Nu skal jeg lige finde ud af at give dig dine fortjente point.
Avatar billede chr_dk8270 Novice
20. juli 2014 - 12:46 #5
Undskyld fdata, jeg har vist ikke fået givet dig dine point. Prøver igen
Avatar billede fdata Forsker
22. juli 2014 - 19:08 #6
Stop bare. Pointene er jo kun for sjov.
Det vigtigste er at du kom videre med opgaven.