Avatar billede ivanouw Novice
13. juni 2014 - 11:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opgradere XP til vin 7 eller win 8?

Jeg har et hjemmenetværk med 4 lidt ældre win XP og 1 ret ny win 7 PC-ere.

Skal jeg opdatere til win 7 eller win 8?

Jeg er ikke klar over forskellen. Bortset fra at win 8 er til touch screen, som jeg ikke har, er der så nogen fordele ved win 8?
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2014 - 11:45 #1
Det får du ikke et klart svar på.

Windows 8 er bedre kodet i kernen, den del er der ikke så meget tvivl om. Du får lidt mere ud af dine ressourcer og færre system-crashes, men nok ikke noget en alm. person vil lægge specielt meget mærke til - Windows 7 var allerede et rimelig godt system.

Mht. brugerfladen, som er den mest åbenlyse del, er vandene totalt delt. Personligt kan jeg ikke fordrage Windows 8. Jeg synes det er det værste makværk siden Windows ME og tydeligvis lavet udelukkende med tanke på touch devices. Det er dog blevet lidt bedre siden udgivelsen, hvor vi nu har fået luk-knapper i apps, en startknap og i august får vi også en ny og forbedret start-menu, så man kan slippe for Metroen, som mange, inkl. jeg, hader mest.

Andre kan til gengæld godt lide det nye. Det er en smagssag, og der er ikke så meget andet for, end at prøve eller kigge på nogle screenshots.

Er du bedøvende ligeglad med interfacet, så får du et lidt bedre system ved at vælge Windows 8.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 12:38 #2
Inden du opgraderer skal du være klar over at nogle ældre computere ikke kan køre Windows 8. Jeg har en som der har en pentium 4 cpu i. Mener den hedder Prescott, og den understøtter ikke systemet.
Eller kan jeg godt anbefale Windows 8 .Jeg har selv opgraderet for ca 3 mdr siden, hvor jeg fik et opgraderingstilbud til ca 450 kr.
Jeg havde dog prøvet Windows 8 på den før jeg købte, så jeg var sikker på det virkede. Drivere var på plads efter den var installeret. Og selv en gammel HP printer fra 99 virkede også. Så det har været en positiv oplevelse for mig. Jeg har ikke her opgraderet til 8,1 da jeg har set at andre har haft problemer med det. Og jeg er heller ikke typen der kam lide Metro brugerfladen. Noget af det første jeg gjorde var at installere Classic Shell på den så startknappen og den klassiske brugerflade kom tilbage:
http://www.classicshell.net/
Med denne installeret ligner brugerfladen næsten en Windows 7 med de rette indstillinger.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 12:44 #3
Avatar billede ivanouw Novice
13. juni 2014 - 13:06 #4
Tak for de gode råd.
Jeg tror det må blive win 7.

Jeg skal opdatere 4 PC'er fra XP til win 7. Er der nogen gode råd om hvordan det bliver billigst?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 14:00 #5
http://www.edbpriser.dk/operativsystem/microsoft-windows-7-home-premium-w-sp1-dansk-licens-og-medie-id-4833701.aspx?q=windows+7
er det billigste jeg kan finde pr stk.
Før i tiden kunne man købe familie licenser, men det kan jeg ikke lige finde mere. Og slet ikke i danske versioner.

Hvad bruger du computerne til?
Bruger du dem meget over netværket, og er de bundet til brug af Microsoft software?

Et gratis alternativ til Windows 7 ville jo være at prøve Linux Mint
Avatar billede ivanouw Novice
13. juni 2014 - 15:20 #6
Ja, desværre så må jeg holde fast ved Windows.
677 x 4 = ca. 2.700 kr.
Det er ellers noget af en udskrivning bare fordi XP ikke understøttes længere, men det er åbenbart betingelserne.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 16:53 #7
Ja det ser det desværre ud til
Avatar billede ivanouw Novice
25. november 2014 - 09:19 #8
Tak for indlægene