Avatar billede SigneNielsen Nybegynder
18. juni 2014 - 16:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Kemi spørgsmål.

Hej jeg skal til eksamen i kemi på C niveau. Og jeg kan ikke finde ud af dette spørgsmål. Håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Hvordan man beregner pH ud fra selvvalgte eksempler?

Mvh Signe
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juni 2014 - 16:26 #1
et regneark.
linje2 'syre' b2=mængde i gram, c2=pH på syren
linje3 'base' b3=mængde i gram, c3=pH på syren
linje4 sum b4=SUM(B2+B3), c4=((B2*C2)+(B3*C3))/B4

dvs mænge i gram af den enkelte * dens pH værdi
summér op for alle komponenter og del med den samlede mængde
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juni 2014 - 16:27 #2
c3=pH på syren skulle være  c3=pH på basen
Avatar billede chrras Praktikant
19. juni 2014 - 12:10 #3
Jeg ville ikke benytte et regneark, med mindre man har 100% forståelse for princippet. Her vil jeg beskrive hvordan man udregner pH, hvis man kender koncentrationen.

Du kan regne pH ud, hvis du kender koncentrationen af oxonium (H3O+) i f.eks. en syre, med følgende formel:

pH = -log[H3O+]

pH er lig med minus log til koncentrationen af H3O+

Har du en syre med en koncentration på 0,1 M, giver det en pH-værdi på 1.

Skal du beregne pH på en base, skal er det lidt mere til. Der skal du nemlig også finde oxonium-koncentrationen (du har nemlig kun hydroxid-koncentrationen).
Det gør du ved at benytte følgende formel:

[H3O+] = (10^-14 M^2) / [OH-]

Koncentrationen af oxonium er lig med 10 i minus 14 molær i anden over koncentrationen af hydroxid.

Derefter benytter du den første formel. Har du en base med en koncentration på 0,1 M giver det altså en pH-værdi på 13.

Har man god forståelse for dette, kan man efter min mening godt benytte et regneark. Man kan også regne pH på baser ud sådan:

pH = 14 - pOH

pOH er den værdi man får, hvis man indsætter oxoniumkoncentrationen i den første formel (i stedet for hydroxidkoncentrationen).

Håber det hjalp ;)