Avatar billede madseksperten Nybegynder
30. juni 2014 - 14:29 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Befordringsfradrag

Hejsa.

Jeg står og skal flytte til Nordjylland pga noget studie. Jeg har et arbejde i Århus, og ligeledes har min kæreste som vi gerne vil beholde. Er der nogle der ved om man kan få befordringsfradrag hvis man kører i samme bil. Det vil sige at hun får befordring og jeg gør, selvom det er samme bil. Eller er det kun føren af bilen?

Mvh Mads
30. juni 2014 - 14:41 #1
Befordringsfradrag er helt uafhængig af transportform.

Om du kører sammen med andre, kører med offentlig transport, cykler eller andet er du berettiget til transportfradrag.
Avatar billede EveryMA Mester
30. juni 2014 - 16:35 #2
På dette punkt er det hele op til dig selv.

I begge får befordring. Ikke kun føren.

Du må også køre en omvej (længere) og derved trække flere kroner, hvis du har behov for at køre den vej.

Men I er to individuelle personer, og I begge har behov for at komme på arbejde så får I begge også kørselspenge.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
30. juni 2014 - 16:42 #3
Ok Mange tak for svarene. Lige et tillægs spørgsmål. Ved i om man kan trække et pendlerkort fra i skat, eller det er vel det som  befordringsfradraget skal bruges til?

Jeg har brugt begge jeres svar, så ligger i ikke et svar begge to?

Mvh Mads
Avatar billede EveryMA Mester
30. juni 2014 - 16:51 #4
Du kan bruge én af metoderne.

Betale dine kørsel (benzin, pendlerkort, en ny cykel etc.) og så først regne ud hvor meget du har brugt når skat skal lave en opgørelse. Så får du alle pengene tilbage på én gang.

Hvis ikke, så kan du gå ind i din skattemappe og skrive hvor mange kilometer du har til arbejde og hvor mange gange på ét år du skal køre. Så tilføjes det til dit månedlige fradrag, som derved stiger - og på den måde får du 'flere' penge i løn hver måned.

Men ja, pendlerkort er under befordringsfradag. Det er ikke noget man kan trække fra i skat.
Avatar billede Antlars Novice
30. juni 2014 - 17:05 #5
Og kilometerfradrag kan kun bruges hvis det godtgøres at offentlig befordring ikke kan bruges. -Og kun den korteste vej.
30. juni 2014 - 17:15 #6
OK!
Avatar billede madseksperten Nybegynder
30. juni 2014 - 17:59 #7
Lige et aller aller sidste spørgsmål. Jeg er sku så bange fot at forstå noget forkert med det skat. Det vil sige hvis man fx kører med tog så er det pendlerkort man kan få fradrag for, og ikke km antal til arbejdspladsen?
Avatar billede madseksperten Nybegynder
30. juni 2014 - 18:18 #8
Antlars:
Du skriver at:

"Og kilometerfradrag kan kun bruges hvis det godtgøres at offentlig befordring ikke kan bruges. -Og kun den korteste vej."

Sådan som jeg læser det, så hvis jeg kan tage offentlig transport så SKAL jeg det? Hvis jeg eksempelvis skal fra Ålborg til Århus, så kan jeg ikke få befordringsfradrag for mine km kørsel?
Avatar billede EveryMA Mester
30. juni 2014 - 18:21 #9
Fra Skat.dk (hentyder primært til Antlars her.....)

"Du skal bruge den reelle/normale kørselsafstand mellem dit hjem og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute."

Mere fra skat.dk:

"Hvis du kører i tog eller bus er det stadig normalafstanden i bil, der gælder. Hvis du har afstikkere på din rute (henter kollegaer eller henter/bringer børn), skal du ikke regne de ekstra kilometer med. "

Mere:

"Du kan også få kørselsfradrag, når du kører sammen med andre i bil
Det spiller ingen rolle, hvordan I fordeler udgifterne til kørslen. Selv hvis du slet ikke betaler til kørslen, kan du få fradrag."

> Du kan læse endnu mere her https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906
Avatar billede madseksperten Nybegynder
30. juni 2014 - 18:48 #10
Mange tak for den gode hjælp EveryMA. Ok så er jeg ved at være med. Det vil sige hvis min kæreste arbejder 15 gange om måneden, og vi bor i Ålborg, hvor hun så tager toget:

Et eksempel:
Fra hjem adresse til arbejde er der 120 km. Det vil sige på én dag bliver der rejst 240 km. Helle som rejser denne strækning 4 dage om ugen har købt et pendler kort til DSB og går derfor ind på følgende link og regner hendes fradrag ud:

https://www.tastselv.skat.dk/borger/befor/BeregnOpgoer.do

Det vil sige 4 dage om ugen og 240 km om dagen, hvilket giver:

5.327,00 kr om måneden.

Er det korrekt?
Avatar billede repox Seniormester
30. juni 2014 - 18:51 #11
Det er faktisk ret simpelt; befordringsfradrag gælder alle (uanset transportform) for alle kilometer over (og ikke inklusiv) 25 km samlet per arbejsdag, målt efter korteste afstand i bil.

Det vil sige at har du 40 km på arbejde, vil du køre 80 km om dagen. De 80 km minus 25 km giver 55 km fradragsberettiget befordring per arbejdsdag.

Selvom der er vejarbejde og det koster en omvej, den offentlige transportvej er læmgere, du pendler/samkører eller du overnatter lige ved siden af din arbejdsplads er du altid fradragsberettiget for den kortest mulige afstand i bil mellem din arbejdsplads og din privatadresse.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
30. juni 2014 - 19:08 #12
Ok super.

Jamen rigtig mange gange tak for det. Vil folk ikke smide et svar, eg er blevet klogere på alle jeres svar nemlig.

Mvh Mads
Avatar billede repox Seniormester
30. juni 2014 - 19:29 #13
Svar fra mig
Avatar billede Antlars Novice
30. juni 2014 - 21:18 #14
Madeksperten,-prøv at se her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906

Der er alt om dit kørselsfradrag, så du selv kan beregne det.
Der er også ekstra fradrag hvis indkomsten er under en vis grænse (37%).
Avatar billede EveryMA Mester
30. juni 2014 - 21:29 #15
Til  #10 - Det er korrekt forstået. Du skal dog bemærke, at man intet fradrag får for de første 24 km samlet. Dvs. antal km. frem og tilbage minus 24.

I dit tilfælde:

240-24 = 216

216 km. får I kørselspenge for.

jeg kan godt undvære point :-)
Avatar billede repox Seniormester
30. juni 2014 - 23:03 #16
Ja, jeg skrev 25 km - det rigtige tal er 24 km.